Historia muzyki II (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Znajomość historii muzyki na poziomie średniej szkoły muzycznej. Wrażliwość na barwy instrumentów i głosu ludzkiego. Podstawowe wiadomości z zakresu: instrumentoznawstwa, akustyki, historii sztuki, filozofii, nauki, dziejów Kościoła i świata.

Cele

Dobra znajomość literatury muzycznej, dziejów muzyki europejskiej, uwrażliwienie na piękno muzyki różnych epok, narodów, twórców, gatunków, rozpalenie zamiłowania do dziedzictwa muzycznego kultury europejskiej.

Treści kształcenia

T_1 Charakterystyka instrumentarium barokowego i orkiestry barokowej,
T_2 Elementy teorii afektów i figur retorycznych, wykonawstwa barokowego
T_3 Prezentacja gatunków: opery, koncertu kościelnego, kantaty, suity, sonaty, koncertu instrumentalnego,
T_4 Twórczości francuskich klawesynistów
T_5 Sylwetki i twórczość J.F. Händla i J.S. Bacha.

Efekty kształcenia

WIEDZA
Ew_1 Student zna cechy instrumentarium barokowego
Ew_2 Student jest wrażliwy na figury retoryczne pojawiające się w literaturze muzycznej
Ew_3 Student trafnie identyfikuje typowe dla baroku gatunki muzyczne

UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Student objaśnia niepowtarzalność muzyki klawesynowej

KOMPETENCJE
Ek_1 Student formułuje wyznaczniki niepowtarzalnego stylu obydwu wielkich kompozytorów barokowych

Metody dydaktyczne

M_1 Wykład problemowy,
M_2 prezentacja nagrań CD i DVD

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W_1 Warunkiem przystąpienia do zaliczenia z oceną z historii muzyki jest zaliczenie ćwiczeń z historii muzyki.
Student powinien dobrze znać materiał omówiony w ramach wykładów.
W_2 Egzamin ustny
Kolokwium pisemne
W_3 Test sprawdzający wiedzę

Lektury podstawowe

Literatura podstawowa
Bukofzer Manfred, Muzyka w epoce baroku, przekł. Elżbieta Dziębowska, PWN, Warszawa 1970
Chomiński Józef, Wilkowska-Chomińska Krystyna, Historia muzyki, t. I, PWM, Kraków 1990
Harnoncourt Nikolaus, Dialog muzyczny. Rozważania o Monteverdim, Bachu i Mozarcie, przekł. Magdalena Czajka, Fundacja „Ruch Muzyczny”, Warszawa 1999
Harnoncourt Nikolaus, Muzyka mową dźwięków, przekł. Magdalena Czajka, Fundacja „Ruch Muzyczny”, Warszawa 1995
Pociej Bohdan, Klawesyniści francuscy, PWN, Kraków 1968
Rolland Romain, Z pierwszych wieków opery, PWM, Kraków 1971
Szlagowska Danuta, Muzyka baroku, Wyd. AM, Gdańsk 1998

Literatura uzupełniająca
Burowska Zofia, Wprowadzenie w kulturę muzyczną, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne [WSiP], Warszawa 1991.
Chomiński Józef, Historia harmonii i kontrapunktu, t. I-III, Polskie Wydawnictwo Muzyczne [PWM], Kraków 1958-1990.
Chylińska Teresa, Haraschin Stanisław, Schaeffer Bogusław, Przewodnik koncertowy, PWM, Kraków 1991
Dowley Tim, Bach, przekł. Ewa Gabryś, PWM, Kraków 2000.
Dürr Alfred, Kantaty Jana Sebastiana Bacha, przekł. Andrzej A. Teske, Wydawnictwo Polihymnia, Lublin 2004.
Encyklopedia muzyczna PWM. Część biograficzna, pod red. Elżbiety Dziębowskiej, t. I-XII (A-Ż), Kraków od 1979 do 2012; suplement A-B, Kraków 1998
Encyklopedia muzyczna PWN, red. Andrzej Chodkowski, Warszawa 2001
Gwizdalanka Danuta, Historia muzyki, t. I-II, PWM, Kraków 2005-2006
Gwizdalanka Danuta, Muzyka i płeć, PWM, Kraków 2001
Gwizdalanka Danuta, Przewodnik po muzyce kameralnej, PWM, Kraków 1996
Harper John, Formy i układ liturgii zachodniej od X do XVIII wieku, przekł. Małgorzata Kowalska, Musica Iagellonica, Kraków2002
Hill William H., Hill Artur F., Hill Alfred E., Antonio Stradivarii – życie i dzieło (1644-1737), przekł. Helena Dunicz-Niwińska, Maria Dziedzicowa, PWM, Kraków 1975.
Hinz Edward, Zarys historii muzyki kościelnej, Wyd. Bernardinum, Pelplin 2000.
Historia muzyki XVII wieku. Muzyka we Włoszech, pod red. Zygmunta M. Szweykowskiego, t. I: Pierwsze zmiany, t. II: Technika polichóralna, MI, Kraków 2000.
Hogwood Christopher, Händel, przekł . Barbara Świderska, Astraia, Kraków 2009.
Iwaszkiewicz Jarosław, Jan Sebastian Bach, Państwowy Instytut Wydawniczy [PIW], Warszawa 1951, PWM, Kraków 1985.
Jasiński Tomasz, Polska barokowa retoryka muzyczna, Polihymnia, Lublin 2009
Kamiński Piotr, Tysiąc i jedna opera, t. I-II, PWM, Kraków 2008.
Kański Józef, Przewodnik operowy, PWM, Kraków 1985
Kisiel Anna, Koncepcja retoryczna „Pasji według św. Mateusza” Jana Sebastiana Bacha, Poznań 2003.
Krukowski Stanisław, Problemy wykonawcze muzyki dawnej, Warszawa 1991.
Kurecka Maria, Dzieje Jana Sebastiana Bacha, PIW, Warszawa 1955.
Kusiak Jerzy, Przewodnik po muzyce skrzypcowej, PWM, Kraków 2003
Michels Ulrich, Atlas muzyki, przekł. Piotr Maculewicz, t. I-II, Wydawnictwo Prószyński i S-ka, War-szawa 2003
Mizgalski Gerard, Encyklopedia muzyki kościelnej, Poznań 1959
Neumayr Anton, Muzyka i cierpienie, Felberg SJA, Warszawa 2002
O’Shea John, Muzyka i medycyna, Kraków 1998
Obniska Ewa, Claudio Monteverdi. Życie i twórczość, Wyd. Stella Maris, Gdańsk 1993.
Paczkowski Szymon, Nauka o afektach w myśli muzycznej pierwszej połowy XVII w., Polihymnia, Lublin 1998
Pawłowski Walerian, Muzyka i miłość, PWM, Kraków 1999
Rolland Romain, Haendel, przekł. Michalina Jarocińska, PWM, Kraków 1985.
Schweitzer Albert, Johann Sebastian Bach, przekł. Maria Kurecka, Witold Wirpsza, PWM, Kraków 1972, 1987.
Snyder Kerala J., Dietrich Buxtehude, przekl. Marcin Szelest, Astraia, Kraków 2009.
Szweykowska Anna, Wenecki teatr modny, PWM, Kraków 1981.
Śmiechowski Bogusław, O muzyce najpiękniejszej ze sztuk. Historia muzyki, Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna „Adam”, Warszawa 2006
Talbot Michael, Vivaldi, przekł. Helena Dunicz-Niwińska, PWM, Kraków 1988.
Westrup Jack Allan, Purcell, przekł. Małgorzata Karczyńska-Bielas, PWM, Kraków 1986.
Wolff Christpoh, Johann Sebastian Bach, przekł. Barbara Świderska, Lokomobila, Warszawa 2011.
Zavarský Ernest, Jan Sebastian Bach, przekł. Maria Erhardt-Gronowska, PWM, Kraków 1973, 1979, 1985.
Zięba Stanisław, Bóg w życiu wielkich kompozytorów, Pelplin-Gdańsk 2001.

Artykuły w czasopismach
Brégy Wiktor A., Haendel bez wizji?, „Studio”, nr 4, 1993.
Brégy Wiktor A., Orfeusz z krainy Szekspira, „Studio”, nr 1, 1996.
Dobrzańska Zofia, Basso continuo i barokowa sztuka akompaniamentu improwizowanego, „Ruch Muzyczny”, nr 24, 1984.
Erhardt Ludwik, Claudio Monteverdi i początki opery weneckiej, „Ruch Muzyczny”, nr 4, 1984.
Erhardt Ludwik, Dolce stil nuovo, „Ruch Muzyczny”, nr 6, 1983.
Erhardt Ludwik, Kto wymyślił operę?, „Ruch Muzyczny”, nr 1, 1984.
Erhardt Ludwik, Opera w Wenecji, „Ruch Muzyczny”, nr 5, 1984.
Erhardt Ludwik, Opera włoska, czyli kastrat w afekcie, „Ruch Muzyczny”, nr 7, 1984.
Erhardt Ludwik, Przy kolebce Jana Sebastiana, „Ruch Muzyczny”, nr 11, 1984.
Erhardt Ludwik, Szczęśliwe posunięcie weneckiego doży, „Ruch Muzyczny”, nr 26, 1983.
Pociej Bohdan, Opera, „Ruch Muzyczny”, nr 5, 1984.
Szweykowscy Anna i Zygmunt M., „Rappresentazione de anima e di corpo” E. Cavallieriego. Muzy-ka dla sceny, „Muzyka”, nr 1, 1983.
Z zagadnień barokowej teorii muzyki, "Prace Zakładu Powszechnej historii muzyki", zeszyt 4, Instytut Muzykologii UW, 1994.