Historia muzyki II (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Historia muzyki II
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Historia muzyki II [na kierunku:] Muzyka kościelna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:15h/zo/1ECTS]:ks. dr Wojciech Kałamarz CM
- [prowadzący ćwiczenia:15h/zo/1ECTS]:ks. dr Wojciech Kałamarz CM
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr Wojciech Kałamarz CM
Sylabus
Wymagania wstępne
Znajomość historii muzyki na poziomie średniej szkoły muzycznej. Wrażliwość na barwy instrumentów i głosu ludzkiego. Podstawowe wiadomości z zakresu: instrumentoznawstwa, akustyki, historii sztuki, filozofii, nauki, dziejów Kościoła i świata.
Cele
Dobra znajomość literatury muzycznej, dziejów muzyki europejskiej, uwrażliwienie na piękno muzyki różnych epok, narodów, twórców, gatunków, rozpalenie zamiłowania do dziedzictwa muzycznego kultury europejskiej.
Treści kształcenia
Podczas zajęć z ćwiczeń historii muzyki na II roku w semestrze zimowym prezentowane są przykłady muzyczne twórców barokowych z wyłączeniem tych gatunków, które będą omówione w ramach zajęć z analizy dzieł muzyki religijnej (msza, requiem ,oratorium ,pasja):
T_1 Opera (Giulio Caccini, Jacopo Peri, Claudio Monteverdi, Francesco Cavalli,
Giovanni Battista Pergolesi, Jean Baptiste Lully, Henri Purcell, George Friedrich Haendel)
T_2 Koncert religijny (Claudio Monteverdi, Heinrich Schütz, Marc Antoine Charpentier, Henri Purcell, Antonio Vivaldi)
T_3 Kantata (Louis Nicolas Clerambault, Dietrich Buxtehude, Georg Philipp Telemann),
T_4 Klawesyniści francuscy, suita, sonata (Jacques Champion de Chambonnieres, Francois Couperin, Jean Philippe Rameau, Jan Sebastian Bach, Arcangello Corelli,
Domenico Scarlatti, Bernardo Pasquini)
T_5 Concerto grosso, koncert solowy (Arcangelo Corelli, Pietro Antonio Locatelli, Tomaso Albinoni, Alessandro Marcello, Antonio Vivaldi, Georg Friedrich Haendel, Jan Sebastian Bach)
T_6 Jerzy Fryderyk Händel
T_7 Jan Sebastian Bach
T_1 Opera (Giulio Caccini, Jacopo Peri, Claudio Monteverdi, Francesco Cavalli,
Giovanni Battista Pergolesi, Jean Baptiste Lully, Henri Purcell, George Friedrich Haendel)
T_2 Koncert religijny (Claudio Monteverdi, Heinrich Schütz, Marc Antoine Charpentier, Henri Purcell, Antonio Vivaldi)
T_3 Kantata (Louis Nicolas Clerambault, Dietrich Buxtehude, Georg Philipp Telemann),
T_4 Klawesyniści francuscy, suita, sonata (Jacques Champion de Chambonnieres, Francois Couperin, Jean Philippe Rameau, Jan Sebastian Bach, Arcangello Corelli,
Domenico Scarlatti, Bernardo Pasquini)
T_5 Concerto grosso, koncert solowy (Arcangelo Corelli, Pietro Antonio Locatelli, Tomaso Albinoni, Alessandro Marcello, Antonio Vivaldi, Georg Friedrich Haendel, Jan Sebastian Bach)
T_6 Jerzy Fryderyk Händel
T_7 Jan Sebastian Bach
Efekty kształcenia
WIEDZA
Ew_1 Student objaśnia przemiany jakim podlegała opera barakowa
Ew_2 Student charakteryzuje style moderno na gruncie muzyki religijnej
Ew_3 Student poznaje podstawowe komponenty kantaty, oratorium, pasji
Ew_4 Student charakteryzuje zjawisko ilustracyjności w muzyce oraz sposoby porządkowania części w gatunkach złożonych
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Student rozumie komponent wykonawstwa muzycznego - współzawodniczenia w muzyce
KOMPETENCJE
Ek_1 Student staje się chętny do wykonywania muzyki J.F. Händla
Ek_2 Student jest zdeterminowany do ogromnej pracy nad nieustannym podnoszeniem swoich kwalifikacji
Ew_1 Student objaśnia przemiany jakim podlegała opera barakowa
Ew_2 Student charakteryzuje style moderno na gruncie muzyki religijnej
Ew_3 Student poznaje podstawowe komponenty kantaty, oratorium, pasji
Ew_4 Student charakteryzuje zjawisko ilustracyjności w muzyce oraz sposoby porządkowania części w gatunkach złożonych
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Student rozumie komponent wykonawstwa muzycznego - współzawodniczenia w muzyce
KOMPETENCJE
Ek_1 Student staje się chętny do wykonywania muzyki J.F. Händla
Ek_2 Student jest zdeterminowany do ogromnej pracy nad nieustannym podnoszeniem swoich kwalifikacji
Metody dydaktyczne
M_1 Wykład problemowy,
M_2 prezentacja nagrań CD i DVD
M_2 prezentacja nagrań CD i DVD
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1 Colloquium ustne
W_2 Studentowi prezentowane są nagrania trzech fragmentów spośród utworów poznawanych w trakcie zajęć. Warunkiem zaliczenia jest podanie pełnych danych co do autora i tytułu
Zaliczenie z oceną
W_2 Studentowi prezentowane są nagrania trzech fragmentów spośród utworów poznawanych w trakcie zajęć. Warunkiem zaliczenia jest podanie pełnych danych co do autora i tytułu
Zaliczenie z oceną
Lektury podstawowe
Nagrania są do odsłuchania w fonotekach:
Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Krakowie, ul. Rajska
Akademii Muzycznej w Krakowie, ul. Św. Tomasza
Instytutu Muzykologii UJ, ul. Westerplatte
Ewentualnie można dokonać zakupu:
www.amazon.com;
www.gigant.pl;
www.merlin.pl
lub posłuchać na:
www.youtube.com
Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Krakowie, ul. Rajska
Akademii Muzycznej w Krakowie, ul. Św. Tomasza
Instytutu Muzykologii UJ, ul. Westerplatte
Ewentualnie można dokonać zakupu:
www.amazon.com;
www.gigant.pl;
www.merlin.pl
lub posłuchać na:
www.youtube.com