Historia muzyki III (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Historia muzyki III
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Historia muzyki III [na kierunku:] Muzyka kościelna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, III rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:15h/zo/1ECTS]:ks. dr Wojciech Kałamarz CM
- [prowadzący ćwiczenia:15h/zo/1ECTS]:ks. dr Wojciech Kałamarz CM
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr Wojciech Kałamarz CM
Sylabus
Wymagania wstępne
Dobra znajomość literatury muzycznej, dziejów muzyki europejskiej, uwrażliwienie na piękno muzyki różnych epok, narodów, twórców, gatunków, rozpalenie zamiłowania do dziedzictwa muzycznego kultury europejskiej.
Cele
Dostrzeżenie indywidualnej odrębności twórców romantycznych. Poznanie ich bogactwa i złożonych uwarunkowań. Poznanie cech wspólnych i różnych dla poszczególne szkół narodowych, zrozumienie fenomenu programowości, cech muzyki romantycznej.
Treści kształcenia
Podczas zajęć z ćwiczeń historii muzyki na III roku w semestrze zimowym prezentowane są przykłady muzyczne wybranych twórców z XIX wieku.
T_1 Franciszek Schubert, Carl Maria von Weber, Feliks Mendelssohn-Batholdy, Robert Schumann
T_2 Niccolo Paganini, Gioacchino Rossini, Vincenzo Bellini, Gaetano Donizetti,
Giuseppe Verdi,
T_3 Luigi Cherubini, Giacomo Meyerbeer, Hector Berlioz, Charles Gounod, Georges Bizet
T_4 Franciszek Liszt, Johannes Brahms
T_5 Rosyjska Szkoła Narodowa (Michaił Glinka, Aleksander Borodin, Mikołaj Rimski-Korsakow, Modest Musorgski, Piotr Czajkowski); skandynawskie Szkoły Narodowe (Edvard Grieg, Jan Sibelius); czeska Szkoła Narodowa (Bedřich Smetana, Anton Dvořak)
T_1 Franciszek Schubert, Carl Maria von Weber, Feliks Mendelssohn-Batholdy, Robert Schumann
T_2 Niccolo Paganini, Gioacchino Rossini, Vincenzo Bellini, Gaetano Donizetti,
Giuseppe Verdi,
T_3 Luigi Cherubini, Giacomo Meyerbeer, Hector Berlioz, Charles Gounod, Georges Bizet
T_4 Franciszek Liszt, Johannes Brahms
T_5 Rosyjska Szkoła Narodowa (Michaił Glinka, Aleksander Borodin, Mikołaj Rimski-Korsakow, Modest Musorgski, Piotr Czajkowski); skandynawskie Szkoły Narodowe (Edvard Grieg, Jan Sibelius); czeska Szkoła Narodowa (Bedřich Smetana, Anton Dvořak)
Efekty kształcenia
WIEDZA
Ew_1 Student rozpoznaje cechy niemieckiej muzyki romantycznej I połowy XIX wieku
Ew_2 Student opisuje komponenty wirtuozostwa instrumentalnego; charakteryzuje przemiany na gruncie opery włoskiej
Ew_3 Student identyfikuje elementy muzyki włoskiej w romantycznej muzyce francuskiej, wymienia dokonania w dziedzinie instrumentacji Berlioza, cechy francuskiej opery
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Student opisuje nowe gatunki w muzyce, docenia indywidualizm, konsekwencję w kroczeniu własną drogą twórczą
KOMPETENCJE
Ek_1 Student staje się wrażliwy na różnorodność podyktowaną odmiennością narodowych szkół XIX w.
Ew_1 Student rozpoznaje cechy niemieckiej muzyki romantycznej I połowy XIX wieku
Ew_2 Student opisuje komponenty wirtuozostwa instrumentalnego; charakteryzuje przemiany na gruncie opery włoskiej
Ew_3 Student identyfikuje elementy muzyki włoskiej w romantycznej muzyce francuskiej, wymienia dokonania w dziedzinie instrumentacji Berlioza, cechy francuskiej opery
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Student opisuje nowe gatunki w muzyce, docenia indywidualizm, konsekwencję w kroczeniu własną drogą twórczą
KOMPETENCJE
Ek_1 Student staje się wrażliwy na różnorodność podyktowaną odmiennością narodowych szkół XIX w.
Metody dydaktyczne
M_1 Omówienie prezentowanych utworów
M_2 prezentacja nagrań CD i DVD
M_2 prezentacja nagrań CD i DVD
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1 Colloquium ustne
W_2 Studentowi prezentowane są nagrania trzech fragmentów spośród utworów poznawanych w trakcie zajęć. Warunkiem zaliczenia jest podanie pełnych danych co do autora i tytułu
W_2 Studentowi prezentowane są nagrania trzech fragmentów spośród utworów poznawanych w trakcie zajęć. Warunkiem zaliczenia jest podanie pełnych danych co do autora i tytułu
Lektury podstawowe
Nagrania są do odsłuchania w fonotekach:
Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Krakowie, ul. Rajska
Akademii Muzycznej w Krakowie, ul. Św. Tomasza
Instytutu Muzykologii UJ, ul. Westerplatte
Ewentualnie można dokonać zakupu:
www.amazon.com;
www.gigant.pl;
www.merlin.pl
(Kurant, Music Corner, Empik)
lub posłuchać na:
www.youtube.com
Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Krakowie, ul. Rajska
Akademii Muzycznej w Krakowie, ul. Św. Tomasza
Instytutu Muzykologii UJ, ul. Westerplatte
Ewentualnie można dokonać zakupu:
www.amazon.com;
www.gigant.pl;
www.merlin.pl
(Kurant, Music Corner, Empik)
lub posłuchać na:
www.youtube.com