Historia muzyki III (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Znajomość historii muzyki od średniowiecza do romantyzmu. Wrażliwość na barwy instrumentów i głosu ludzkiego. Podstawowe wiadomości z zakresu: instrumentoznawstwa, akustyki, historii sztuki, filozofii, nauki, dziejów Kościoła i świata.

Cele

Dobra znajomość literatury muzycznej, dziejów muzyki europejskiej, uwrażliwienie na piękno muzyki różnych epok, narodów, twórców, gatunków, rozpalenie zamiłowania do dziedzictwa muzycznego kultury europejskiej.

Treści kształcenia

T_1 Omówienie wybranych stylów i technik kompozytorskich muzyki XX w. związanych z impresjonizmem, witalizmem, ekspresjonizmem
T_2 Twórczość francuskich i niemieckich neoklasyków oraz kompozytorów radzieckich i angielskich XX w.
T_3 Przedstawienie modalizmu O. Messiaena, cech dodekafonii i punktualizmu
T_4 Zagadnienia związane z muzyką konkretną, elektroniczną, techniką Ligetiego, aleatoryzmem, muzyką stochastyczną, spektralistyczną, minimalistyczną.

Efekty kształcenia

WIEDZA
Ew_1 Student rozróżnia cechy charakterystyczne dla odmiennych nurtów muzycznych w początkach XX w.
Ew_2 Student docenia stare formy w nowej treści muzyki neoklasyków XX w.

UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Student nabiera odwagi do poszukiwań nowego języka muzycznego

KOMPETENCJE
Ek_1 Student wartościuje bogactwo barwowe zjawisk dźwiękowych związanych z nowymi technikami i sposobami komponowania

Metody dydaktyczne

M_1 Wykład problemowy, Prezentacja ilustracji, wykresów, map
M_2 Przeczytanie zadanej lektury, Przygotowanie eseju na zadany temat

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W_1 Egzamin ustny
Warunkiem przystąpienia do zaliczenia z oceną z historii muzyki jest zaliczenie ćwiczeń z historii muzyki.
Student powinien dobrze znać materiał omówiony w ramach wykładów
W_2 Kolokwium pisemne
Test sprawdzający wiedzę

Lektury podstawowe

Literatura podstawowa
Antokoletz Elliott, Muzyka XX wieku, Inowrocław 2009
Chomiński Józef, Wilkowska-Chomińska Krystyna, Historia muzyki, t. II, PWM, Kraków 1990
Zieliński Tadeusz A., Style, kierunki i twórcy muzyki XX wieku, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1981
Encyklopedia muzyczna PWM. Część biograficzna, pod red. Elżbiety Dziębowskiej, t. I-XII (A-Ż), Kraków od 1979 do 2012; suplement A-B, Kraków 1998

Literatura uzupełniająca
Bażanow Mikołaj, Rachmaninow, przekł. Andrzej Szymański, PIW, Warszawa 1972.
Berendt Joachim Ernst, Wszystko o jazzie. Od Nowego Orleanu do jazz-rocka, przekł. Stanisław Haraschin, Irena i Wacław Pankowie, PWM, Kraków 1991.
Chylińska Teresa, Haraschin Stanisław, Schaeffer Bogusław, Przewodnik koncertowy, PWM, Kraków 1991
Cowell Henry, Ives, przekł. zbiorowy, PWM, Kraków 1982.
Encyklopedia muzyczna PWN, red. Andrzej Chodkowski, Warszawa 2001
Erhardt Ludwik, Igor Strawiński, PIW, Warszawa 1978.
Gołąb Maciej, Dodekafonia. Studia nad teorią i kompozycją pierwszej połowy XX w., Wydawnictwo Pomorze, Bydgoszcz 1987
Gwizdalanka Danuta, Historia muzyki, t. III-IV, PWM, Kraków 2009, 2011
Gwizdalanka Danuta, Muzyka i płeć, PWM, Kraków 2001
Gwizdalanka Danuta, Przewodnik po muzyce kameralnej, PWM, Kraków 1996
Holmes Paul, Debussy, przekł. Roman Kowal, PWM, Kraków 1999.
Honegger Arthur, Jestem kompozytorem, przekł. Anna Porębowiczowa, PWM, Kraków 1985.
Jarociński Stefan, Debussy. Kronika życia, dzieła, epoki, PWM, Kraków 1972.
Jaroszewicz Jerzy, Prokofiew, PWM, Kraków 1983.
Jarzębska Alicja, Idee relacji serialnych w muzyce XX wieku, MI, Kraków 1995.
Jarzębska Alicja, Strawiński. Myśli i muzyka, MI, Kraków 2002.
Kaczyński Bogusław, Ucieczka do Karyntii: rzecz a Albanie Bergu i jego operach, Warszawa 1987.
Kamiński Piotr, Tysiąc i jedna opera, t. I-II, PWM, Kraków 2008.
Kański Józef, Przewodnik operowy, PWM, Kraków 1985
Kolarzowa Romana, Postmodernizm w muzyce, Instytut Kultury, Warszawa 1993.
Kotoński Włodzimierz, Muzyka elektroniczna, PWM, Kraków 1989, 2002.
Kowalska Małgorzata, ABC historii muzyki, Musica Iagellonica, Kraków 2001.
Krause Ernst, Ryszard Strauss. Człowiek i dzieło, przekł. Karol Bula, PWM, Kraków 1983.
Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, red. C. Cox, D. Warner, Gdańsk 2010.
Kusiak Jerzy, Przewodnik po muzyce skrzypcowej, PWM, Kraków 2003
Kydryński Lucjan, Gershwin, PWM, Kraków 1982.
Kydryński Lucjan, Przewodnik po filmach muzycznych, PWM, Kraków 2000.
Meyer Krzysztof, Szostakowicz, PWM, Kraków 1986.
Michels Ulrich, Atlas muzyki, przekł. Piotr Maculewicz, t. I-II, Wydawnictwo Prószyński i S-ka, Warszawa 2003
O’Shea John, Muzyka i medycyna, Kraków 1998
Paja-Stach Jadwiga, Dzieło otwarte w twórczości kompozytorów XX wieku, MI, Kraków 1992.
Pawłowski Walerian, Muzyka i miłość, PWM, Kraków 1999
Pierre la Mure, Clair de lune. Powieść o Debussym, przekł. Henryk Krzeczkowksi, PWM, Kraków 1978.
Piotrowska Maria, Neoklasycyzm w muzyce XX w., wyd. ATK, Warszawa 1982.
Prokofiew Siergiej, Refleksje, notatki, wypowiedzi, przekł. Jadwiga Ilnicka, PWM, Kraków 1971.
Rognoni Luigi, Wiedeńska szkoła muzyczna. Ekspresjonizm i dodekafonia, przekł. Henryk Krzeczkowski, PWM, Kraków 1978.
Schaeffer Bogusław, Dzieje muzyki, WSiP, Warszawa 1983.
Schaeffer Bogusław, Klasycy dodekafonii, t. I-II, PWM, Kraków 1961-1964.
Schaeffer Bogusław, Kompozytorzy XX wieku, t. I-II, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1990.
Schaeffer Bogusław, Mały informator muzyki XX wieku, PWM, Kraków 1987.
Skowron Zbigniew, Doskonałość czy niedoskonałość muzyki współczesnej, „Ruch Muzyczny”, nr 2, 1984.
Skowron Zbigniew, Nowa muzyka amerykańska, MI, Kraków 1995.
Stawowy Ludomira, Webern, PWM, Kraków 1992.
Strawiński Igor, Kroniki mego życia, przekł. Juliusz Kydryński, PWM, Kraków 1974.
Strawiński Igor, Poetyka muzyczna, przekł. Stefan Jarociński, PWM, Kraków 1980.
Stuckenschmidt Hans Heinz, Arnold Schönberg, przekł. Stanisław Haraschin, PWM, Kraków 1965, 1987.
Szalonek Witold, Claude Debussy 1862-1918. W setną rocznicę urodzin, AM, Katowice 1962.
Śmiechowski Bogusław, O muzyce najpiękniejszej ze sztuk. Historia muzyki, Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna „Adam”, Warszawa 2006
Tuchowski Andrzej, Benjamin Britten. Twórca, dzieło, epoka, MI, Kraków 1994.
Turska Irena, Przewodnik baletowy, PWM, Kraków 1989
Vlad Roman, Strawiński, przekł. Jerzy Popiel, PWM, Kraków 1974.
Walaciński Adam, Retrospekcje. Teksty o muzyce XX wieku, Wyd. AM, Kraków 2002.
Waldorff Jerzy, Diabły i anioły, PWM, Kraków 1971.
Witold Rudziński, Warsztat kompozytorski Beli Bartóka, PWM, Kraków 1964.
Zieliński Tadeusz Andrzej, Bartok, PWM, Kraków 1969.
Zięba Stanisław, Bóg w życiu wielkich kompozytorów, Pelplin-Gdańsk 2001