Historia muzyki III (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Znajomość historii muzyki na poziomie średniej szkoły muzycznej. Wrażliwość na barwy instrumentów i głosu ludzkiego. Podstawowe wiadomości z zakresu: instrumentoznawstwa, akustyki, historii sztuki, filozofii, nauki, dziejów Kościoła i świata.

Cele

Dobra znajomość literatury muzycznej, dziejów muzyki europejskiej, uwrażliwienie na piękno muzyki różnych epok, narodów, twórców, gatunków, rozpalenie zamiłowania do dziedzictwa muzycznego kultury europejskiej.

Treści kształcenia

Podczas zajęć z ćwiczeń historii muzyki na III roku w semestrze letnim prezentowane są przykłady muzyczne wybranych twórców muzyki XX wieku.
T_1 Impresjonizm (Claude Debussy, Maurycy Ravel, Paul Dukas, Ottorino Respighi, Manuel de Falla), witalizm (Bela Bartok, Sergiusz Prokofiew, Igor Strawiński), ekspresjonizm (Aleksander Scriabin, Arnold Schönberg, Alban Berg, Anton Webern
T_2 Syntezy stylistyczne (Paul Hindemith, Carl Orff, Eric Satie, Francis Poulenc, Darius Milhaud, Artur Honegger,
T_3 Kompozytorzy radzieccy/rosyjscy XX w. (Dymitr Szostakowicz, Dymitr Kabalewski, Aram Chaczaturian, Galina Ustwolska, Alfred Schnittke, Sofia Gubajdulina)
T_4 Nowy modalizm Oliviera Messiaena, dodekafonia i punktualizm (Arnold Schönberg, Alban Berg, Anton Webern, Pierre Boulez)
T_5 Pierre Schaeffer, Edgar Varese, Karlheinz Stockhausen, György Ligeti, Yannis Xenakis

Efekty kształcenia

WIEDZA
Ew_1 Student staje się wrażliwy na barwę harmonii, identyfikuje cechy witalizmu w muzyce, charakteryzuje dzieła impresjonistyczne
Ew_2 Student wartościuje efekty łączenia nowych treści ze starymi formami
Ew_3 Student wskazuje dokonania muzyków radzieckich i rosyjskich w XX w.

UMIĘTNOŚCI
Eu_1 Student otwiera się na nowe ujęcie czasu muzycznego i nowe sposoby kształtowania języka muzycznego, jego gramatyki

KOMPETENCJE
Ek_1 Student jest zdolny do poszukiwania nowych rozwiązań barwowych i ich porządkowania w ramach nowych konstrukcji dźwiękowych.

Metody dydaktyczne

M_1 Wykład problemowy,
M_2 prezentacja nagrań CD i DVD

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W_1 Colloquium ustne
W_2 Studentowi prezentowane są nagrania trzech fragmentów spośród utworów poznawanych w trakcie zajęć. Warunkiem zaliczenia jest podanie pełnych danych co do autora i tytułu.

Lektury podstawowe

Nagrania są do odsłuchania w fonotekach:
Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Krakowie, ul. Rajska
Akademii Muzycznej w Krakowie, ul. Św. Tomasza
Instytutu Muzykologii UJ, ul. Westerplatte
Ewentualnie można dokonać zakupu:
www.amazon.com;
www.gigant.pl;
www.merlin.pl
(Kurant, Music Corner, Empik)

lub posłuchać na:
www.youtube.com