Historia muzyki III (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Historia muzyki III
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Historia muzyki III [na kierunku:] Muzyka kościelna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, III rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/1ECTS]:ks. dr Wojciech Kałamarz CM
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/1ECTS]:ks. dr Wojciech Kałamarz CM
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr Wojciech Kałamarz CM
Sylabus
Wymagania wstępne
Znajomość historii muzyki na poziomie średniej szkoły muzycznej. Wrażliwość na barwy instrumentów i głosu ludzkiego. Podstawowe wiadomości z zakresu: instrumentoznawstwa, akustyki, historii sztuki, filozofii, nauki, dziejów Kościoła i świata.
Cele
Dobra znajomość literatury muzycznej, dziejów muzyki europejskiej, uwrażliwienie na piękno muzyki różnych epok, narodów, twórców, gatunków, rozpalenie zamiłowania do dziedzictwa muzycznego kultury europejskiej.
Treści kształcenia
Podczas zajęć z ćwiczeń historii muzyki na III roku w semestrze letnim prezentowane są przykłady muzyczne wybranych twórców muzyki XX wieku.
T_1 Impresjonizm (Claude Debussy, Maurycy Ravel, Paul Dukas, Ottorino Respighi, Manuel de Falla), witalizm (Bela Bartok, Sergiusz Prokofiew, Igor Strawiński), ekspresjonizm (Aleksander Scriabin, Arnold Schönberg, Alban Berg, Anton Webern
T_2 Syntezy stylistyczne (Paul Hindemith, Carl Orff, Eric Satie, Francis Poulenc, Darius Milhaud, Artur Honegger,
T_3 Kompozytorzy radzieccy/rosyjscy XX w. (Dymitr Szostakowicz, Dymitr Kabalewski, Aram Chaczaturian, Galina Ustwolska, Alfred Schnittke, Sofia Gubajdulina)
T_4 Nowy modalizm Oliviera Messiaena, dodekafonia i punktualizm (Arnold Schönberg, Alban Berg, Anton Webern, Pierre Boulez)
T_5 Pierre Schaeffer, Edgar Varese, Karlheinz Stockhausen, György Ligeti, Yannis Xenakis
T_1 Impresjonizm (Claude Debussy, Maurycy Ravel, Paul Dukas, Ottorino Respighi, Manuel de Falla), witalizm (Bela Bartok, Sergiusz Prokofiew, Igor Strawiński), ekspresjonizm (Aleksander Scriabin, Arnold Schönberg, Alban Berg, Anton Webern
T_2 Syntezy stylistyczne (Paul Hindemith, Carl Orff, Eric Satie, Francis Poulenc, Darius Milhaud, Artur Honegger,
T_3 Kompozytorzy radzieccy/rosyjscy XX w. (Dymitr Szostakowicz, Dymitr Kabalewski, Aram Chaczaturian, Galina Ustwolska, Alfred Schnittke, Sofia Gubajdulina)
T_4 Nowy modalizm Oliviera Messiaena, dodekafonia i punktualizm (Arnold Schönberg, Alban Berg, Anton Webern, Pierre Boulez)
T_5 Pierre Schaeffer, Edgar Varese, Karlheinz Stockhausen, György Ligeti, Yannis Xenakis
Efekty kształcenia
WIEDZA
Ew_1 Student staje się wrażliwy na barwę harmonii, identyfikuje cechy witalizmu w muzyce, charakteryzuje dzieła impresjonistyczne
Ew_2 Student wartościuje efekty łączenia nowych treści ze starymi formami
Ew_3 Student wskazuje dokonania muzyków radzieckich i rosyjskich w XX w.
UMIĘTNOŚCI
Eu_1 Student otwiera się na nowe ujęcie czasu muzycznego i nowe sposoby kształtowania języka muzycznego, jego gramatyki
KOMPETENCJE
Ek_1 Student jest zdolny do poszukiwania nowych rozwiązań barwowych i ich porządkowania w ramach nowych konstrukcji dźwiękowych.
Ew_1 Student staje się wrażliwy na barwę harmonii, identyfikuje cechy witalizmu w muzyce, charakteryzuje dzieła impresjonistyczne
Ew_2 Student wartościuje efekty łączenia nowych treści ze starymi formami
Ew_3 Student wskazuje dokonania muzyków radzieckich i rosyjskich w XX w.
UMIĘTNOŚCI
Eu_1 Student otwiera się na nowe ujęcie czasu muzycznego i nowe sposoby kształtowania języka muzycznego, jego gramatyki
KOMPETENCJE
Ek_1 Student jest zdolny do poszukiwania nowych rozwiązań barwowych i ich porządkowania w ramach nowych konstrukcji dźwiękowych.
Metody dydaktyczne
M_1 Wykład problemowy,
M_2 prezentacja nagrań CD i DVD
M_2 prezentacja nagrań CD i DVD
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1 Colloquium ustne
W_2 Studentowi prezentowane są nagrania trzech fragmentów spośród utworów poznawanych w trakcie zajęć. Warunkiem zaliczenia jest podanie pełnych danych co do autora i tytułu.
W_2 Studentowi prezentowane są nagrania trzech fragmentów spośród utworów poznawanych w trakcie zajęć. Warunkiem zaliczenia jest podanie pełnych danych co do autora i tytułu.
Lektury podstawowe
Nagrania są do odsłuchania w fonotekach:
Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Krakowie, ul. Rajska
Akademii Muzycznej w Krakowie, ul. Św. Tomasza
Instytutu Muzykologii UJ, ul. Westerplatte
Ewentualnie można dokonać zakupu:
www.amazon.com;
www.gigant.pl;
www.merlin.pl
(Kurant, Music Corner, Empik)
lub posłuchać na:
www.youtube.com
Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Krakowie, ul. Rajska
Akademii Muzycznej w Krakowie, ul. Św. Tomasza
Instytutu Muzykologii UJ, ul. Westerplatte
Ewentualnie można dokonać zakupu:
www.amazon.com;
www.gigant.pl;
www.merlin.pl
(Kurant, Music Corner, Empik)
lub posłuchać na:
www.youtube.com