Organy (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Organy
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Organy [na kierunku:] Muzyka kościelna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, III rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/e/3ECTS]: dr Marek Wolak (AM)
- [prowadzący ćwiczenia:30h/e/3ECTS]: mgr Maciej Banek
- [prowadzący ćwiczenia:30h/e/3ECTS]: mgr Arkadiusz Bialic
- [prowadzący ćwiczenia:30h/e/3ECTS]:s. dr hab. Susi Ferfoglia, prof. UPJPII
- [prowadzący ćwiczenia:30h/e/3ECTS]: dr hab. Wacław Golonka
- [prowadzący ćwiczenia:30h/e/3ECTS]: prof. dr hab. Krzysztof Latała (AM)
- [prowadzący ćwiczenia:30h/e/3ECTS]: dr Krzysztof Pawlisz
- [prowadzący ćwiczenia:30h/e/3ECTS]: dr hab. Witold Zalewski, prof. UPJPII
- [prowadzący ćwiczenia:30h/e/3ECTS]: dr Marek Wolak (AM)
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr Marek Wolak (AM)
Sylabus
Wymagania wstępne
umiejętności gry na instrumencie (organy lub fortepian) na poziomie szkoły średniej (II st.)
Cele
Celem nauczania przedmiotu jest wykształcenie muzyka o wysokich kwalifikacjach:
- posiadającego możliwie rozległą wiedzę teoretyczną w zakresie literatury muzyki organowej (znajomość stylów i epok) i umiejętności jej praktycznego zastosowania;
- dysponującego przygotowaniem pozwalającym na właściwy wybór i odpowiedzialne wykonanie repertuaru muzyki organowej;
- dysponującego umiejętnością samodzielnej pracy nad poszerzaniem własnego repertuaru organowego i ogólnej wiedzy muzycznej.
- posiadającego możliwie rozległą wiedzę teoretyczną w zakresie literatury muzyki organowej (znajomość stylów i epok) i umiejętności jej praktycznego zastosowania;
- dysponującego przygotowaniem pozwalającym na właściwy wybór i odpowiedzialne wykonanie repertuaru muzyki organowej;
- dysponującego umiejętnością samodzielnej pracy nad poszerzaniem własnego repertuaru organowego i ogólnej wiedzy muzycznej.
Treści kształcenia
T_1 Indywidualne predyspozycje, możliwości i zakres ogólnej wiedzy muzycznej decydują o wyborze odpowiednego (autorskiego) programu dla każdego studenta.
Efekty kształcenia
WIEDZA
Ew_1 Posiada znajomość podstawowego repertuaru związanego z kierunkiem
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Wykonuje utwory muzyczne związane z kierunkiem studiów, zgodnie ze stylistyką epoki w której zostały stworzone.
KOMPETENCJE
Ek_1 Realizuje koncepcje i działania artystyczne wynikające z własnej wyobraźni, ekspresji i intuicji wykazując się umiejętnością organizacji pracy
Ew_1 Posiada znajomość podstawowego repertuaru związanego z kierunkiem
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Wykonuje utwory muzyczne związane z kierunkiem studiów, zgodnie ze stylistyką epoki w której zostały stworzone.
KOMPETENCJE
Ek_1 Realizuje koncepcje i działania artystyczne wynikające z własnej wyobraźni, ekspresji i intuicji wykazując się umiejętnością organizacji pracy
Metody dydaktyczne
M_1 Ćwiczenie przy instrumencie
M_2 Przekazywanie studentowi wiedzy, objaśnianie i pomoc przy realizacji
M_2 Przekazywanie studentowi wiedzy, objaśnianie i pomoc przy realizacji
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1 Student co semestr przed komisją wykonuje program, który przygotował wraz z nauczycielem organów.
Lektury podstawowe
Wydania nutowe:
- G. Frescobaldi, Fr. Couperin, J.P. Sweelinck, J. Pachelbel
- D. Buxtehude: dzieła wszystkie
- N. Bruhns, G. Böhm: dzieła wszystkie
- J.S. Bach: dzieła wszystkie (za wyjątkiem małych Preludiów i fug);
- Chorały z następujących zbiorów: Orgelbüchlein, III cz. Klavierübung, chorały Lipskie
- F. Mendelssohn, J. Brahms, M. Reger, F. Liszt, S. Karg-Elert
- C. Franck, Ch. M. Widor, L. Vierne, Ch. Tournemire, J. Langlais, M. Dupré M. Duruflé, O. Messiaen
- polscy kompozytorzy
Oprócz tego następujące dzieła teoretyczne:
Bąkowski-Kois D., Zagadnienia sonorystyczno-wykonawcze iberyjskiej muzyki organowej XVII stulecia, Kraków 2006.
Brzezińska B., Repertuar polskich tabulatur organowych z pierwszej połowy XVI wieku, Kraków 1987
Chwałek J., Budowa organów, Warszawa 1971.
Ferfoglia S., Msza alternatim we włoskiej i francuskiej muzyce liturgicznej XVII wieku, Kraków 2011.
Harnoncourt N., Muzyka mową dźwięków, Warszawa 1995.
Kooiman E., G. Weinberger, H.J. Busch, Zur Interpretation der Orgelmusik Johann Sebastian Bachs, Kassel 1995
J. Laukvik, Orgelschule zur historischen Aufführungspraxis, Stuttgart 1996, 2006
L. Lohmann, Studien zu Artikulations problemen bei den Tasteninstrumenten des 16-18 Jahrhunderts, Regensburg 1982.
Marzec R., Interpretacja utworów organowych Jana Sebastiana Bacha w świetle źródeł XVIII wiecznych, Lublin 2005.
Szelest M., Przemiany stylistyczne we włoskiej muzyce organowej przełomu XVI i XVII stulecia, Kraków 2007.
Wolff Ch, Bach – Muzyk i Uczony, Warszawa 2011.
- G. Frescobaldi, Fr. Couperin, J.P. Sweelinck, J. Pachelbel
- D. Buxtehude: dzieła wszystkie
- N. Bruhns, G. Böhm: dzieła wszystkie
- J.S. Bach: dzieła wszystkie (za wyjątkiem małych Preludiów i fug);
- Chorały z następujących zbiorów: Orgelbüchlein, III cz. Klavierübung, chorały Lipskie
- F. Mendelssohn, J. Brahms, M. Reger, F. Liszt, S. Karg-Elert
- C. Franck, Ch. M. Widor, L. Vierne, Ch. Tournemire, J. Langlais, M. Dupré M. Duruflé, O. Messiaen
- polscy kompozytorzy
Oprócz tego następujące dzieła teoretyczne:
Bąkowski-Kois D., Zagadnienia sonorystyczno-wykonawcze iberyjskiej muzyki organowej XVII stulecia, Kraków 2006.
Brzezińska B., Repertuar polskich tabulatur organowych z pierwszej połowy XVI wieku, Kraków 1987
Chwałek J., Budowa organów, Warszawa 1971.
Ferfoglia S., Msza alternatim we włoskiej i francuskiej muzyce liturgicznej XVII wieku, Kraków 2011.
Harnoncourt N., Muzyka mową dźwięków, Warszawa 1995.
Kooiman E., G. Weinberger, H.J. Busch, Zur Interpretation der Orgelmusik Johann Sebastian Bachs, Kassel 1995
J. Laukvik, Orgelschule zur historischen Aufführungspraxis, Stuttgart 1996, 2006
L. Lohmann, Studien zu Artikulations problemen bei den Tasteninstrumenten des 16-18 Jahrhunderts, Regensburg 1982.
Marzec R., Interpretacja utworów organowych Jana Sebastiana Bacha w świetle źródeł XVIII wiecznych, Lublin 2005.
Szelest M., Przemiany stylistyczne we włoskiej muzyce organowej przełomu XVI i XVII stulecia, Kraków 2007.
Wolff Ch, Bach – Muzyk i Uczony, Warszawa 2011.
Lektury uzupełniające
Czasopisma muzyczne