Prawodawstwo Muzyki Liturgicznej (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Prawodawstwo Muzyki Liturgicznej
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Prawodawstwo Muzyki Liturgicznej [na kierunku:] Muzyka kościelna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, III rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/zo/2ECTS]:ks. dr hab. Robert Tyrała, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/zo/2ECTS]:ks. dr hab. Robert Tyrała, prof. UPJPII
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr hab. Robert Tyrała, prof. UPJPII
Sylabus
Wymagania wstępne
Podstawowe umiejętności sprawdzane podczas przedmiotowych egzaminów wstępnych oraz umiejętności muzyczne, zdobyte podczas pierwszych semestrów studiów.
Cele
Celem nauczania przedmiotu Prawodawstwo Muzyki Liturgicznej jest wykształcenie dobrego muzyka kościelnego, który będzie się doskonale poruszał w tematyce dokumentów Kościoła o muzyce kościelnej. Opisane cele osiągane są przez: poznanie dokumentów Kościoła na temat muzyki kościelnej, kolokwia na temat dokumentów, poszerzenie wiedzy za pomocą naukowych opracowań w zakresie tematu
Treści kształcenia
T_1 Benedykt XIV, Encyklika Annus qui (1749)
T_2 Leon XIII, Decretum de cantu ecclesiastico (1893)
T_3 Pius X, Motu proprio Inter Pastoralis Officii solicitudines (1903)
T_4 Pius XI, Dekret Divini cultus (1928)
T_5 Pius XII, Encyklika Mediator Dei (1947)
T_6 Pius XII, Encyklika Musicae Sacrae Disciplina (1955) Kongregacja Obrzędów, Instrukcja o muzyce sakralnej i liturgii (1958
T_2 Leon XIII, Decretum de cantu ecclesiastico (1893)
T_3 Pius X, Motu proprio Inter Pastoralis Officii solicitudines (1903)
T_4 Pius XI, Dekret Divini cultus (1928)
T_5 Pius XII, Encyklika Mediator Dei (1947)
T_6 Pius XII, Encyklika Musicae Sacrae Disciplina (1955) Kongregacja Obrzędów, Instrukcja o muzyce sakralnej i liturgii (1958
Efekty kształcenia
WIEDZA
Ew_1 posiada wiedzę z zakresu dokumentów Kościoła przed i po Soborze Watykańskim II
Ew_2 Zna dokumenty Kościoła na temat muzyki kościelnej
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 samodzielnie podejmuje decyzję w adaptacji dokumentów Kościoła do artystycznego działania
Eu_2 płynnie porusza się w praktyce liturgicznej posiadając umiejętność adaptacji nauki Kościoła w dziedzinie muzyki kościelnej do rzeczywistości zastaje w zespołach muzycznych z którymi pracuje
KOMPETENCJE
Ek_1 jest przygotowany do współpracy z innymi wykonawcami w różnego rodzaju zespołach wokalnych, scholach i chórach
Ek_2 umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu dokumentów Kościoła o muzyce kościelnej
Ew_1 posiada wiedzę z zakresu dokumentów Kościoła przed i po Soborze Watykańskim II
Ew_2 Zna dokumenty Kościoła na temat muzyki kościelnej
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 samodzielnie podejmuje decyzję w adaptacji dokumentów Kościoła do artystycznego działania
Eu_2 płynnie porusza się w praktyce liturgicznej posiadając umiejętność adaptacji nauki Kościoła w dziedzinie muzyki kościelnej do rzeczywistości zastaje w zespołach muzycznych z którymi pracuje
KOMPETENCJE
Ek_1 jest przygotowany do współpracy z innymi wykonawcami w różnego rodzaju zespołach wokalnych, scholach i chórach
Ek_2 umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu dokumentów Kościoła o muzyce kościelnej
Metody dydaktyczne
M_1 wykład problemowy
M_2 wykład konwersatoryjny
M_3 wykład z prezentacją multimedialną
M_4 wybranych zagadnień
M_5 praca z tekstem i dyskusja
M_6 rozwiązywanie zadań
M_7 praca w grupach
M_8 prezentacja nagrań CD i DVD
M_2 wykład konwersatoryjny
M_3 wykład z prezentacją multimedialną
M_4 wybranych zagadnień
M_5 praca z tekstem i dyskusja
M_6 rozwiązywanie zadań
M_7 praca w grupach
M_8 prezentacja nagrań CD i DVD
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1 kolokwium ustne
W_2 kolokwium pisemne
W_3 testy ewaluacyjne
W_4 prezentacja wybranego materiału
Zaliczenie z oceną
warunkiem zliczenia jest uczęszczanie na zajęcia – kontrola obecności oraz osiągnięciem wszystkich założonych efektów kształcenia
W_2 kolokwium pisemne
W_3 testy ewaluacyjne
W_4 prezentacja wybranego materiału
Zaliczenie z oceną
warunkiem zliczenia jest uczęszczanie na zajęcia – kontrola obecności oraz osiągnięciem wszystkich założonych efektów kształcenia
Lektury podstawowe
A. Filaber, Prawodawstwo Muzyki Liturgicznej, Warszawa 1990.
Lektury uzupełniające
1. Czerwik S., Służebna funkcja muzyki w Księgach liturgicznych w języku polskim po Soborze Watykańskim II, Musicam Sacram Promovere, red. R. Tyrała, Kraków 2004, s. 21-45.
2. Bornus-Szczyciński M., Dlaczego Kościół przestaje śpiewać, Więź 4(1999).
3. Filaber A., Dawna pieśń kościelna w odnowionej liturgii, Śpiew wiernych w odnowionej liturgii, red. R. Pośpiech, P. Tarliński, Opole 1993, s. 39-40.
4. Głowa W., Dobór pieśni we Mszy św., CT 55(1985), s. 77-91.
5. Kopeć J. J., Reforma liturgii po 30 latach od edycji soborowej Konstytucji Sacrosanctum concilium, Studia liturgiczno – pastoralne, t. 2, Wielkanoc i niedziela, red. H. Sobeczko, Opole 1994, s. 23.
6. Krzystek A., Odnowa życia religijnego poprzez liturgię według encykliki Piusa XII Mediator Dei, LS 1(1999), s. 45-54.
7. Machura M., Muzyka liturgiczna w Kościołach polskich po Vaticanum II, RBL 1(1986), s. 72.
8. Machura M., Organy w służbie liturgii, RBL 5(1987), s. 258.
9. Małaczyński F., Wkład Piusa XII w odnowę liturgii, RBL 6(1958), s. 476 – 479.
10. Mrowiec K., Wychowawcza rola chorału gregoriańskiego w życiu młodzieży duchownej, RBL 24(1961).
11. Nikodemowicz A., Muzyka instrumentalna w liturgii w oczach kompozytora, LS 1 (1995), nr 3-4, s. 196.
12. Nowak J., Uwielbienie po Komunii św., Anamnesis 1998, s. 88n.
13. Pawlak I. , Formy chorału gregoriańskiego w polskojęzycznych obrzędach po Soborze Watykańskim II, LS 4(1998), nr 1, s. 73-88.
14. Pawlak I., Chorał gregoriański w posoborowej liturgii, CT 1(1976), s. 103-105.
15. Pawlak I., Funkcje muzyki w liturgii, Śpiew wiernych w odnowionej liturgii, materiały sympozjum naukowego, Opole 1993, s. 20.
16. Pawlak I., Gra na instrumentach – muzyką liturgiczną?, LS 1(1995), s. 186.
17. Pawlak I., Muzyka liturgiczna między prawem a życiem, HD 50(1981), nr 4, s. 246-281.
18. Pawlak I., Organy –instrument liturgiczny, LS 2(1996), nr 1-2, s. 79n.
19. Pawlak I., Śpiew na przygotowanie darów, Msza święta 5(1978), s. 113-114
20. Pawlak I., Śpiew na zakończenie Mszy, Msza święta 6(1979), s. 18-21.
21. Piekarz G., Organista-zawód czy powołanie, Cantate Domino Canticum Novum, Księga Pamiątkowa dedykowana ks. Kazimierzowi Pasionkowi, red. S. Garncarski, Tarnów 2004, s. 293-307.
22. Pociej B., Sacrum w muzyce liturgicznej, AK 72(1980), z. 427, s. 205.
23. Pośpiech R., Edukacja i formacja liturgiczno-muzyczna, Musicam Sacram Promovere, studia t. I, red. R. Tyrała, Kraków 2004, s. 48-64.
24. Rycerz M., Śpiew religijny w służbie celebracji, Celebracje w katechezie, Lubin 1999, s. 108-112.
25. Schudy S., Duszpasterstwo liturgiczne w świetle dokumentów roboczych II Polskiego Synodu Plenarnego, AK 127(1996), s. 192.
26. Skop G., Uwagi na temat doboru śpiewów mszalnych, AK 98(1982), s. 101-105.
27. Sobeczko H., Inkulturacja liturgiczna w Polsce, LS 2 (1996), nr 1-2, s. 36.
28. Sobeczko H., Recepcja soborowej reformy i odnowy liturgicznej w Polsce, Wprowadzanie soborowej odnowy liturgicznej, s. 85.
29. Szymanowicz M., Propozycje doboru śpiewów mszalnych na cały rok liturgiczny, Służba ołtarza, red. R. Rak, Katowice 1985, s. 79-98
30. Szymonik K., Kształcenie muzyków kościelnych i warunki ich pracy, AK 72(1980), z. 427, s. 248.
31. Tarliński P., Organy elektronowe w liturgii – tak czy nie?, LS 2(1996), s. 81-92.
32. Tarliński P., Religijny śpiew ludowy w liturgii Eucharystycznej Dnia Pańskiego, LS 3(1997), nr 2, s. 59-83
33. Tarliński P., Zaśpiewajmy Panu pieśń nową – czyli jaką?, Śpiew wiernych w odnowionej liturgii, red. R. Pośpiech, P. Tarliński, Opole 1993, s. 41n.
34. Tyrała R., Chorał gregoriański wciąż pierwszym śpiewem Kościoła, Anamnesis 26(3)2001, s. 49-60.
35. Tyrała R., Drogi ku soborowej odnowie muzyki liturgicznej, LS 7(2001), nr 2, s. 293-310.
36. Tyrała R., Aktualność odnowy muzyki liturgicznej przedstawionej w Motu Proprio św. Piusa X, papieża, LS 9(2003), nr 2, s. 395-409.
37. Tyrała R., Dokumenty Kościoła w Polsce o muzyce liturgicznej, Musicam Sacram Promovere, studia t. I, red. R. Tyrała, Kraków 2004, s. 17-20.
38. Zając A., Ruch Pueri Cantores spadkobiercą i kontynuatorem kulturowej i liturgicznej tradycji Kościoła, LS 8(2002), NR 1, S. 89-105.
39. Zając A., Diecezjalne Studium Organistowskie w Tarnowie – historia i współczesność, Cantate Domino Canticum Novum, Księga Pamiątkowa dedykowana ks. Kazimierzowi Pasionkowi, red. S. Garncarski, Tarnów 2004, s. 252-292.
40. Zając A., Inkulturacja w obszarze współczesnej muzycznej pop-kultury, Musicam Sacram Promovere, studia t. I, red. R. Tyrała, Kraków 2004, s. 65-78.
2. Bornus-Szczyciński M., Dlaczego Kościół przestaje śpiewać, Więź 4(1999).
3. Filaber A., Dawna pieśń kościelna w odnowionej liturgii, Śpiew wiernych w odnowionej liturgii, red. R. Pośpiech, P. Tarliński, Opole 1993, s. 39-40.
4. Głowa W., Dobór pieśni we Mszy św., CT 55(1985), s. 77-91.
5. Kopeć J. J., Reforma liturgii po 30 latach od edycji soborowej Konstytucji Sacrosanctum concilium, Studia liturgiczno – pastoralne, t. 2, Wielkanoc i niedziela, red. H. Sobeczko, Opole 1994, s. 23.
6. Krzystek A., Odnowa życia religijnego poprzez liturgię według encykliki Piusa XII Mediator Dei, LS 1(1999), s. 45-54.
7. Machura M., Muzyka liturgiczna w Kościołach polskich po Vaticanum II, RBL 1(1986), s. 72.
8. Machura M., Organy w służbie liturgii, RBL 5(1987), s. 258.
9. Małaczyński F., Wkład Piusa XII w odnowę liturgii, RBL 6(1958), s. 476 – 479.
10. Mrowiec K., Wychowawcza rola chorału gregoriańskiego w życiu młodzieży duchownej, RBL 24(1961).
11. Nikodemowicz A., Muzyka instrumentalna w liturgii w oczach kompozytora, LS 1 (1995), nr 3-4, s. 196.
12. Nowak J., Uwielbienie po Komunii św., Anamnesis 1998, s. 88n.
13. Pawlak I. , Formy chorału gregoriańskiego w polskojęzycznych obrzędach po Soborze Watykańskim II, LS 4(1998), nr 1, s. 73-88.
14. Pawlak I., Chorał gregoriański w posoborowej liturgii, CT 1(1976), s. 103-105.
15. Pawlak I., Funkcje muzyki w liturgii, Śpiew wiernych w odnowionej liturgii, materiały sympozjum naukowego, Opole 1993, s. 20.
16. Pawlak I., Gra na instrumentach – muzyką liturgiczną?, LS 1(1995), s. 186.
17. Pawlak I., Muzyka liturgiczna między prawem a życiem, HD 50(1981), nr 4, s. 246-281.
18. Pawlak I., Organy –instrument liturgiczny, LS 2(1996), nr 1-2, s. 79n.
19. Pawlak I., Śpiew na przygotowanie darów, Msza święta 5(1978), s. 113-114
20. Pawlak I., Śpiew na zakończenie Mszy, Msza święta 6(1979), s. 18-21.
21. Piekarz G., Organista-zawód czy powołanie, Cantate Domino Canticum Novum, Księga Pamiątkowa dedykowana ks. Kazimierzowi Pasionkowi, red. S. Garncarski, Tarnów 2004, s. 293-307.
22. Pociej B., Sacrum w muzyce liturgicznej, AK 72(1980), z. 427, s. 205.
23. Pośpiech R., Edukacja i formacja liturgiczno-muzyczna, Musicam Sacram Promovere, studia t. I, red. R. Tyrała, Kraków 2004, s. 48-64.
24. Rycerz M., Śpiew religijny w służbie celebracji, Celebracje w katechezie, Lubin 1999, s. 108-112.
25. Schudy S., Duszpasterstwo liturgiczne w świetle dokumentów roboczych II Polskiego Synodu Plenarnego, AK 127(1996), s. 192.
26. Skop G., Uwagi na temat doboru śpiewów mszalnych, AK 98(1982), s. 101-105.
27. Sobeczko H., Inkulturacja liturgiczna w Polsce, LS 2 (1996), nr 1-2, s. 36.
28. Sobeczko H., Recepcja soborowej reformy i odnowy liturgicznej w Polsce, Wprowadzanie soborowej odnowy liturgicznej, s. 85.
29. Szymanowicz M., Propozycje doboru śpiewów mszalnych na cały rok liturgiczny, Służba ołtarza, red. R. Rak, Katowice 1985, s. 79-98
30. Szymonik K., Kształcenie muzyków kościelnych i warunki ich pracy, AK 72(1980), z. 427, s. 248.
31. Tarliński P., Organy elektronowe w liturgii – tak czy nie?, LS 2(1996), s. 81-92.
32. Tarliński P., Religijny śpiew ludowy w liturgii Eucharystycznej Dnia Pańskiego, LS 3(1997), nr 2, s. 59-83
33. Tarliński P., Zaśpiewajmy Panu pieśń nową – czyli jaką?, Śpiew wiernych w odnowionej liturgii, red. R. Pośpiech, P. Tarliński, Opole 1993, s. 41n.
34. Tyrała R., Chorał gregoriański wciąż pierwszym śpiewem Kościoła, Anamnesis 26(3)2001, s. 49-60.
35. Tyrała R., Drogi ku soborowej odnowie muzyki liturgicznej, LS 7(2001), nr 2, s. 293-310.
36. Tyrała R., Aktualność odnowy muzyki liturgicznej przedstawionej w Motu Proprio św. Piusa X, papieża, LS 9(2003), nr 2, s. 395-409.
37. Tyrała R., Dokumenty Kościoła w Polsce o muzyce liturgicznej, Musicam Sacram Promovere, studia t. I, red. R. Tyrała, Kraków 2004, s. 17-20.
38. Zając A., Ruch Pueri Cantores spadkobiercą i kontynuatorem kulturowej i liturgicznej tradycji Kościoła, LS 8(2002), NR 1, S. 89-105.
39. Zając A., Diecezjalne Studium Organistowskie w Tarnowie – historia i współczesność, Cantate Domino Canticum Novum, Księga Pamiątkowa dedykowana ks. Kazimierzowi Pasionkowi, red. S. Garncarski, Tarnów 2004, s. 252-292.
40. Zając A., Inkulturacja w obszarze współczesnej muzycznej pop-kultury, Musicam Sacram Promovere, studia t. I, red. R. Tyrała, Kraków 2004, s. 65-78.