Schola gregoriańska (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Schola gregoriańska
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Schola gregoriańska [na kierunku:] Muzyka kościelna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:15h/z/1ECTS]:ks. dr hab. Robert Tyrała, prof. UPJPII
- [prowadzący ćwiczenia:15h/z/1ECTS]:ks. dr hab. Robert Tyrała, prof. UPJPII
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr hab. Robert Tyrała, prof. UPJPII
Sylabus
Wymagania wstępne
Podstawowe umiejętności sprawdzane podczas przedmiotowych egzaminów wstępnych oraz umiejętności muzyczne, zdobyte podczas pierwszych dwóch semestrów studiów.
Cele
Celem nauczania przedmiotu schola gregoriańskiego, jest wykształcenie muzyka kościelnego, który będzie się doskonale poruszał w tematyce chorałowej, przyswoi sobie podstawowe dwie księgi zawierające wszystkie utwory chorałowe obowiązujące dzisiaj w liturgii.
Treści kształcenia
T_1 Msze: De Angelis (VIII), Cum Jubilo (IX), Orbis Factor (XI), Cunctipotens Genitor Deus (IV), Adventus et Quadragesimae (XVII), Pro defunctis
T_2 Credo III
T_3 Antyfony: Alma Redemptoris Mater, Ave Maria Ave Regina caelorum Regina caeli, Salve Regina
T_4 Inne śpiewy: Adeste Fideles, Creator Alma, O salutaris Hostia, Puer natus est nobis, Requiem eternam, Rorate caeli, Stabat Mater Dolorasa, Surrexit Dominus vere, Tantum ergo, Veni Creator
T_2 Credo III
T_3 Antyfony: Alma Redemptoris Mater, Ave Maria Ave Regina caelorum Regina caeli, Salve Regina
T_4 Inne śpiewy: Adeste Fideles, Creator Alma, O salutaris Hostia, Puer natus est nobis, Requiem eternam, Rorate caeli, Stabat Mater Dolorasa, Surrexit Dominus vere, Tantum ergo, Veni Creator
Efekty kształcenia
WIEDZA
Ew_1 posiada wiedzę z zakresu paleografii muzycznej i semiologii gregoriańskiej w stopniu średniozaawansowanym, stanowiącą podstawę do dalszego rozwoju
Ew_2 zna repertuar śpiewu gregoriańskiego w zakresie objętym cyklem nauczania
KOMPETENCJE
Eu_1 potrafi dostrzec i rozpoznać relacje pomiędzy znakiem neumatycznym a jego wykonaniem w praktyce
Eu_2 samodzielnie opracowuje i wykonuje lub przygotowuje z zespołem chóralnym utwory z klasycznego repertuaru gregoriańskiego zgodnie z kryteriami obowiązującymi dla stylu semiologicznego
UMIEJĘTNOŚCI
Ek_1 jest przygotowany do współpracy z innymi wykonawcami w różnego rodzaju zespołach wokalnych, scholach i chórach
Ek_2 umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu śpiewu gregoriańskiego i semiologii gregoriańskiej
Ew_1 posiada wiedzę z zakresu paleografii muzycznej i semiologii gregoriańskiej w stopniu średniozaawansowanym, stanowiącą podstawę do dalszego rozwoju
Ew_2 zna repertuar śpiewu gregoriańskiego w zakresie objętym cyklem nauczania
KOMPETENCJE
Eu_1 potrafi dostrzec i rozpoznać relacje pomiędzy znakiem neumatycznym a jego wykonaniem w praktyce
Eu_2 samodzielnie opracowuje i wykonuje lub przygotowuje z zespołem chóralnym utwory z klasycznego repertuaru gregoriańskiego zgodnie z kryteriami obowiązującymi dla stylu semiologicznego
UMIEJĘTNOŚCI
Ek_1 jest przygotowany do współpracy z innymi wykonawcami w różnego rodzaju zespołach wokalnych, scholach i chórach
Ek_2 umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu śpiewu gregoriańskiego i semiologii gregoriańskiej
Metody dydaktyczne
M_1 Śpiew wspólny
M_2 Śpiew indywidualny
M_2 Śpiew indywidualny
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1 prezentacja wybranego materiału chorałowego (interpretacja)
Warunkiem zliczenia jest uczęszczanie na zajęcia
– kontrola obecności oraz osiągnięciem wszystkich założonych efektów kształcenia.
Zaliczenie
Warunkiem zliczenia jest uczęszczanie na zajęcia
– kontrola obecności oraz osiągnięciem wszystkich założonych efektów kształcenia.
Zaliczenie
Lektury podstawowe
Liber Cantualis, Solesmes 1979