Chór - praktyki zawodowe (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Chór - praktyki zawodowe
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Chór - praktyki zawodowe [na kierunku:] Muzyka kościelna, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:5h/z/1ECTS]: prof. dr hab. Wiesław Delimat
- [prowadzący ćwiczenia:5h/z/1ECTS]: dr hab. Włodzimierz Siedlik, prof. UPJPII
- [prowadzący ćwiczenia:5h/z/1ECTS]: dr Krzysztof Michałek (AM)
- [prowadzący ćwiczenia:5h/z/1ECTS]: prof. dr hab. Wiesław Delimat
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr Stanisław Mieszczak SCJ
Sylabus
Wymagania wstępne
Wiedza i umiejętności dyrygenckie zdobyte podczas zajęć z zakresu dyrygowania i zespołów wokalnych.
Cele
Celem zajęć jest rozwijanie umiejętności i kompetencji studenta w zakresie dyrygowania dziełami wokalnymi i wokalno-instrumentalnymi w aspekcie praktycznym.
Powyższy cel osiągany jest poprzez:
1. Czynne uczestniczenie w zajęciach prowadzonych przez cenionych dyrygentów
2. Indywidualna praca z zespołami wokalnymi i instrumentalnymi
3. Kształcenie umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów techniczno-wykonawczych
4. Opracowywanie i przyswajanie wybranych pozycji literatury muzycznej
5. Twórczą dyskusję z prowadzącymi praktyki, mającą na celu omówienie podstawowych problemów pracy oraz komunikacji z zespołem muzycznym
Powyższy cel osiągany jest poprzez:
1. Czynne uczestniczenie w zajęciach prowadzonych przez cenionych dyrygentów
2. Indywidualna praca z zespołami wokalnymi i instrumentalnymi
3. Kształcenie umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów techniczno-wykonawczych
4. Opracowywanie i przyswajanie wybranych pozycji literatury muzycznej
5. Twórczą dyskusję z prowadzącymi praktyki, mającą na celu omówienie podstawowych problemów pracy oraz komunikacji z zespołem muzycznym
Treści kształcenia
T_1 Prowadzenie prób z zespołami w oparciu o przygotowywany przez nie repertuar
T_2 Prowadzenie różnorodnych ćwiczeń oddechowych i muzycznych (tzw. rozśpiewek)
T_3 Wykorzystania różnorodnych sposobów aktywności dyrygenckiej w pracy z zespołem prowadzonym okazjonalnie
T_4 Sposoby komunikowania się z zespołem
T_5 Należyte wykorzystanie czasu i energii w pracy z zespołem wokalnym
T_6 Metody dyrygenckie, służące należytemu zaangażowaniu w śpiew zespołów amatorskich
T_2 Prowadzenie różnorodnych ćwiczeń oddechowych i muzycznych (tzw. rozśpiewek)
T_3 Wykorzystania różnorodnych sposobów aktywności dyrygenckiej w pracy z zespołem prowadzonym okazjonalnie
T_4 Sposoby komunikowania się z zespołem
T_5 Należyte wykorzystanie czasu i energii w pracy z zespołem wokalnym
T_6 Metody dyrygenckie, służące należytemu zaangażowaniu w śpiew zespołów amatorskich
Efekty kształcenia
WIEDZA
Ew_1 Potrafi w sposób odpowiedzialny i umiejętny prowadzić próbę z powierzonym zespołem
Ew_2 Twórczo wykorzystuje wiedzę zdobytą podczas studiów
Ew_3 Potrafi łączyć poznane elementy muzyki z własną interpretacją dzieła muzycznego
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Twórczo wykorzystuje wiedzę zdobytą podczas studiów
Eu_2 Jest gotowy do podjęcia kierowniczej roli w zespole podczas wspólnego wykonywania utworów, a także organizacji i uczestnictwa w artystycznych wydarzeniach o zasięgu lokalnym, krajowym i międzynarodowym
Eu_3 Podchodzi twórczo do procesu przygotowania dzieła muzycznego. Reaguje na nieprawidłowości i potrafi znaleźć sposoby rozwiązywania problemów w zespole
Eu_4 Jest przygotowany do prawidłowej reakcji w sytuacji niezrozumienia przez zespół uwag natury muzycznej
KOMPETENCJE
Ek_1 Jest artystą rozumiejącym znaczenie dialogu (w sensie werbalnym i muzyczny
Ek_2 Jest wrażliwy na potrzebę zrozumienia uwag muzycznych przez osoby prezentujące różny poziom muzycznego zaawansowania
Ek_3 Potrafi nawiązać kontakt z powierzonymi sobie chórzystami i instrumentalistami
Ek_4 Potrafi kreować własną wizje i koncepcję dzieła muzycznego
Ek_5 Jest autorytetem muzycznym dla prowadzonego zespołu
Ew_1 Potrafi w sposób odpowiedzialny i umiejętny prowadzić próbę z powierzonym zespołem
Ew_2 Twórczo wykorzystuje wiedzę zdobytą podczas studiów
Ew_3 Potrafi łączyć poznane elementy muzyki z własną interpretacją dzieła muzycznego
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Twórczo wykorzystuje wiedzę zdobytą podczas studiów
Eu_2 Jest gotowy do podjęcia kierowniczej roli w zespole podczas wspólnego wykonywania utworów, a także organizacji i uczestnictwa w artystycznych wydarzeniach o zasięgu lokalnym, krajowym i międzynarodowym
Eu_3 Podchodzi twórczo do procesu przygotowania dzieła muzycznego. Reaguje na nieprawidłowości i potrafi znaleźć sposoby rozwiązywania problemów w zespole
Eu_4 Jest przygotowany do prawidłowej reakcji w sytuacji niezrozumienia przez zespół uwag natury muzycznej
KOMPETENCJE
Ek_1 Jest artystą rozumiejącym znaczenie dialogu (w sensie werbalnym i muzyczny
Ek_2 Jest wrażliwy na potrzebę zrozumienia uwag muzycznych przez osoby prezentujące różny poziom muzycznego zaawansowania
Ek_3 Potrafi nawiązać kontakt z powierzonymi sobie chórzystami i instrumentalistami
Ek_4 Potrafi kreować własną wizje i koncepcję dzieła muzycznego
Ek_5 Jest autorytetem muzycznym dla prowadzonego zespołu
Metody dydaktyczne
M_1 rozwiązywanie zadań artystycznych
M_2 praca indywidualna
M_3 twórcza dyskusja z dyrektorem/opiekunem zespołu
M_2 praca indywidualna
M_3 twórcza dyskusja z dyrektorem/opiekunem zespołu
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1 wpis zaliczeń poszczególnych godzin zajęć przez dyrygenta danego zespołu
W_1 wpis zaliczenia praktyk przez opiekuna praktyk
W_1 wpis zaliczenia praktyk przez opiekuna praktyk
Lektury podstawowe
Partytury utwory wokalnych i wokalno-instrumentalnych wszystkich epok historycznych, z przewagą dzieł o tematyce religijnej. Przykładowe formy:
- fragmenty z kantat i oratoriów
- cykle mszalne
- chóry oratoryjne w stylu koncertującym
- rozbudowane motety, różnorodne pod względem stylistycznym
- fragmenty z kantat i oratoriów
- cykle mszalne
- chóry oratoryjne w stylu koncertującym
- rozbudowane motety, różnorodne pod względem stylistycznym
Lektury uzupełniające
Nagrania CD i DVD