Estetyka muzyki (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Estetyka muzyki
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Estetyka muzyki [na kierunku:] Muzyka kościelna, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/zo/3ECTS]:ks. Andrzej Zając
- [prowadzący wykład:30h/zo/3ECTS]:ks. Andrzej Zając
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. Andrzej Zając
Sylabus
Wymagania wstępne
Ogólna znajomość podstawowych pojęć filozoficznych, znajomość historii i teorii muzyki.
Cele
Zdobycie wiedzy o głównych kierunkach myśli estetycznej o muzyce.
Treści kształcenia
T_1 Podstawowe pojęcia z zakresu estetyki muzycznej.
T_2 Charakterystyka głównych nurtów estetyki muzycznej od starożytności do czasów współczesnych.
T_3 W sposób szczególny uwzględnione są w wykładzie nurty estetyki romantycznej i dwudziestowieczne „formalizmy”,
T_4 estetyka oparta na założeniach filozofii fenomenologicznej.
T_2 Charakterystyka głównych nurtów estetyki muzycznej od starożytności do czasów współczesnych.
T_3 W sposób szczególny uwzględnione są w wykładzie nurty estetyki romantycznej i dwudziestowieczne „formalizmy”,
T_4 estetyka oparta na założeniach filozofii fenomenologicznej.
Efekty kształcenia
WIEDZA
Ew_1 Posiada ogólną wiedzę w zakresie literatury muzycznej
Ew_2 Posiada wiedzę na temat stylów muzycznych i tradycji wykonawczych muzyki, w odniesieniu do dzieł muzycznych realizowanych podczas studiów.
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Posiada podstawową wiedzę na temat różnych dziedzin sztuki pomocną w rozumieniu muzyki.
KOMPETENCJE
Ek_1 Samodzielnie podejmuje niezależne prace, wykazując się umiejętnościami zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji
Ew_1 Posiada ogólną wiedzę w zakresie literatury muzycznej
Ew_2 Posiada wiedzę na temat stylów muzycznych i tradycji wykonawczych muzyki, w odniesieniu do dzieł muzycznych realizowanych podczas studiów.
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Posiada podstawową wiedzę na temat różnych dziedzin sztuki pomocną w rozumieniu muzyki.
KOMPETENCJE
Ek_1 Samodzielnie podejmuje niezależne prace, wykazując się umiejętnościami zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji
Metody dydaktyczne
M_1 wykład problemowy
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1 Zaliczenie z oceną
Lektury podstawowe
Fubini Enrico Historia estetyki muzyczne, Kraków 2002
Dahlhaus Carl Estetyka muzyki, Warszawa 2008 (?)
Ingarden Roman Utwór muzyczny i sprawa jego tożsamości, Kraków 1973
Stróżewski Władysław Dialektyka twórczości, Kraków 1983
Stróżewski Władysław Wokół piękna. Szkice z estetyki, Kraków 2002
Dahlhaus Carl Estetyka muzyki, Warszawa 2008 (?)
Ingarden Roman Utwór muzyczny i sprawa jego tożsamości, Kraków 1973
Stróżewski Władysław Dialektyka twórczości, Kraków 1983
Stróżewski Władysław Wokół piękna. Szkice z estetyki, Kraków 2002
Lektury uzupełniające
Pociej Bohdan, Z perspektywy muzyki, Warszawa 2005
Jarzębska Alicja Z dziejów myśli o muzyce, Kraków 2002
Jarzębska Alicja Spór o piękno muzyki. Wprowadzenie do kultury muzycznej XX wieku, Wrocław 2004,
Guczalski Krzysztof (red.) Filozofia muzyki. Studia, Kraków 2003
Guczalski Krzysztof Znaczenie muzyki, znaczenie w muzyce, Kraków 1999
Lissa Zofia Nowe szkice z estetyki muzycznej, Kraków 1975
Jarzębska Alicja Z dziejów myśli o muzyce, Kraków 2002
Jarzębska Alicja Spór o piękno muzyki. Wprowadzenie do kultury muzycznej XX wieku, Wrocław 2004,
Guczalski Krzysztof (red.) Filozofia muzyki. Studia, Kraków 2003
Guczalski Krzysztof Znaczenie muzyki, znaczenie w muzyce, Kraków 1999
Lissa Zofia Nowe szkice z estetyki muzycznej, Kraków 1975