Grafika w Europie - sztuka w siedemnastowiecznym Krakowie (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Brak

Cele

Celem wykładu jest zaznajomienie studentów z osiągnięciami nowożytnego rytownictwa europejskiego i zapoznanie z powszechnym zwyczajem wykorzystywania przez artystów rycin jako wzorów do naśladowania. Zaprezentowani zostaną rytownicy (wykonujący ryciny autorskie, a także reprodukcje dzieł innych artystów) działający w głównych ośrodkach produkcji grafiki, zlokalizowanych w dawnych Niderlandach, we Włoszech i na terenie Niemiec, a z ich obfitego dorobku wybrane zostaną te ryciny, na których wzorowali się malarze, rzeźbiarze, sztukatorzy, złotnicy i hafciarze pracujący w Krakowie w XVII stuleciu. Prezentacja (w większości dotąd nie znanych i nie publikowanych) zapożyczeń z grafiki dokonanych przez krakowskich artystów pozwoli też na obserwację różnych sposobów korzystania z wzorów graficznych - krakowscy twórcy wykonując swe dzieła w oparciu o grafikę wiernie naśladowali wzory graficzne, poddawali je różnorodnym zmianom, a także łączyli w jedną całość elementy przejęte z kilku, a nawet kilkunastu różnych rycin. Możliwe też będzie stwierdzenie w jakim czasie po wydaniu trafiały ryciny do Krakowa, a także jak długo je wykorzystywano. Zwrócona też będzie uwaga na ryciny cieszące się szczególną popularnością wśród różnych krakowskich twórców. W czasie wykładów studenci zdobędą więc nie tylko wiadomości na temat rytownictwa europejskiego, lecz również będą poznawać dzieła sztuki powstałe w Krakowie i poszerzać o nich wiedzę, a także zdobywać informacje o metodach pracy stosowanych przez ich wykonawców.

Treści kształcenia

T.1 - Zaznajomienie z osiągnięciami nowożytnego rytownictwa europejskiego
T.2 - Zapoznanie z powszechnym zwyczajem wykorzystywania przez artystów rycin jako wzorów
T.3 - Prezentacja wzorowanych na grafice europejskiej dzieł sztuki wykonanych w XVII w. w Krakowie
T.4 - Poznawanie stosowanych przez artystów pracujących w Krakowie w XVII w. sposobów korzystania z wzorów graficznych
T.5 - Obserwacja w jakim czasie po wydaniu ryciny trafiały do Krakowa, a także jak długo je wykorzystywano
T.6 - Poznanie rycin cieszących się szczególną popularnością w siedemnastowiecznym Krakowie

Efekty kształcenia

WIEDZA
W_1 Student zna i rozumie właściwą terminologię z zakresu grafiki XVII-wicznej , poznaje ich ikonografię oraz treści ideowe
W_2 Student potrafi datować i właściwie klasyfikować i interpretować pod względem stylowym zabytek
W_3 Student zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z prawa autorskiego

KOMPETENCJE
K_1 Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy historyka sztuki i popularyzacji wiedzy z zakresu historii sztuki
K_2 Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy historyka sztuki i popularyzacji wiedzy z zakresu historii sztuki

Metody dydaktyczne

M.1 Wykład
M.2 Prezentacja multimedialna

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Zaliczenie.
Obecność i aktywność na zajęciach (maksymalna liczba nieobecności wynosi 3x w ciągu semestru).

Lektury podstawowe

Bóbr M., Mistrzowie grafiki europejskiej od XV do XVIII w., Warszawa 2000;
Macharska M., Rola grafiki w twórczości Tomasza Dolabelli, Folia Historiae Artium, IX (1973), s. 89-126;
Talbierska J., Główne ośrodki produkcji graficznej w Europie XVII wieku. Funkcje, artyści, produkcja [w:] Sztuka XVII wieku w Polsce. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Kraków, grudzień 1993, Warszawa 1994, s. 103-123.

Lektury uzupełniające

Dzik J., Flamadzkie wzory w twórczości malarza bernardyńskiego o. Franciszka Lekszyckiego, Nasza Przeszłość, 79 (1993), s. 199-228;
Frey-Stecowa B., Ze studiów nad wystrojem kościoła św. Krzyża w Krakowie. Oddziaływanie grafiki [w:] Studia z dziejów kościoła św. Krzyża w Krakowie, cz. II, red. ks. Zdzisław Kliś, Kraków 1997, s. 385-424;
Frey-Stecowa B., Z dalszych badań nad oddziaływaniem grafiki na wystrój kościoła św. Krzyża w Krakowie [w:] Studia z dziejów kościoła św. Krzyża w Krakowie, cz. III, red. ks. Zdzisław Kliś, Grażyna Lichończak-Nurek, Kraków 1999, s. 277-290;
Frey-Stecowa B., Geneza scen pasyjnych na kolumnie zwanej Boża Męka przed klasztorem Kamedułów na Bielanach, czyli o popularności rycin ilustrujących „Evangelicae Historiae Imagines” Hieronymusa Natalisa, Folia Historica Cracoviensia, XI (2005), s.133-153;
Frey-Stecowa B., Dekoracja stiukowa w apsydzie prezbiterium kościoła śś. Piotra i Pawła w Krakowie i jej pierwowzory graficzne (w:) Praxis atque theoria. Studia ofiarowane profesorowi Adamowi Małkiewiczowi, red. Jan K. Ostrowski, Piotr Krasny, Andrzej Betlej, Kraków 2006, s. 161-179;
Krużel K., Przegląd grafik XV i XVI stulecia w Bibliotece Polskiej Akademii Nauk w Krakowie [w:] Arcydzieła grafiki XV i XVI stulecia ze zbiorów graficznych Biblioteki Polskiej Akademii Nauk w Krakowie, Kraków 1997, s. 33-70;
Krużel K., Arcydzieła grafiki siedemnastowiecznej z Gabinetu Rycin Polskiej Akademii Umiejętności w Bibliotece Polskiej Akademii Nauk w Krakowie [w:] Rembrandt, Rubens i inni. Arcydzieła grafiki siedemnastowiecznej z Gabinetu Rycin Polskiej Akademii Umiejętności w Bibliotece Polskiej Akademii Nauk w Krakowie, Kraków 1999, s. 47-95;
Macharska M., Wzór graficzny dwóch krakowskich cykli legendy o św. Florianie. Ze studiów nad serią rycin “Icones et Miracula Sanctorum Poloniae” z lat 1605-1606 jako źródłem kopii artystów cechowych, Rocznik Biblioteki PAN w Krakowie, IX (1965), s. 183-196;
Morka M., Wzorce graficzne polskiego malarstwa batalistycznego w XVII w., Biuletyn Historii Sztuki, XLVI (1984), nr 2-3, s. 210-256;
Piętkowa Cz., Obrazy z Prałatówki, Rocznik Krakowski, XLV (1974), s. 43-66.