Prewencja i zagadnienia praktyczne w konserwacji tkanin zabytkowych cz. I (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Prewencja i zagadnienia praktyczne w konserwacji tkanin zabytkowych cz. I
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Zajęcia fakultatywne [na kierunku:] Historia sztuki, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący konwersatorium:0h//0ECTS]: dr Natalia Krupa
- [prowadzący konwersatorium:0h//0ECTS]: dr Natalia Krupa
- - Zajęcia fakultatywne [na kierunku:] Historia sztuki, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący konwersatorium:0h//0ECTS]: dr Natalia Krupa
- [prowadzący konwersatorium:0h//0ECTS]: dr Natalia Krupa
- - Zajęcia fakultatywne [na kierunku:] Historia sztuki, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, III rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący konwersatorium:0h//0ECTS]: dr Natalia Krupa
- [prowadzący konwersatorium:0h//0ECTS]: dr Natalia Krupa
- - Zajęcia fakultatywne [na kierunku:] Historia sztuki, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący konwersatorium:0h//0ECTS]: dr Natalia Krupa
- [prowadzący konwersatorium:0h//0ECTS]: dr Natalia Krupa
- - Zajęcia fakultatywne [na kierunku:] Historia sztuki, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący konwersatorium:0h//0ECTS]: dr Natalia Krupa
- [prowadzący konwersatorium:0h//0ECTS]: dr Natalia Krupa
- - Zajęcia fakultatywne [na kierunku:] Ochrona dóbr kultury, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący konwersatorium:0h//0ECTS]: dr Natalia Krupa
- [prowadzący konwersatorium:0h//0ECTS]: dr Natalia Krupa
- - Zajęcia fakultatywne [na kierunku:] Ochrona dóbr kultury, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, III rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący konwersatorium:0h//0ECTS]: dr Natalia Krupa
- [prowadzący konwersatorium:0h//0ECTS]: dr Natalia Krupa
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr Natalia Krupa
Sylabus
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza na temat zagadnień z zakresu, historii sztuki, ochrony zabytków przygotowująca do studiów humanistycznych.
Cele
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z prewencją konserwatorską oraz sposobami zapobieganiem procesom degradacji tkanin zabytkowych
Treści kształcenia
T. 1 - Zakres przedmiotu obejmuje zagadnienia z zakresu ochrony tkanin zabytkowych w oparciu o działania prewencyjne w obrębie szeroko rozumianej profilaktyki.
T. 2 - Przedmiotem wykładu jest zdobycie i poszerzenie wiedzy z zakresu opracowywania strategii ochrony zabytków sztuki w oparciu o zagadnienia prewencyjne. Studenci przyswoją wiedzę z zakresu norm i zasad profilaktyki konserwatorskiej stosowanej do nieinwazyjnej ochrony tekstyliów celem zapewnienia im względnie dobrych warunków przechowywania i eksponowania. Analiza zabytków tekstylnych pod kątem zastosowania działań profilaktycznych i konserwatorskich- praca z obiektem
Tematyka wykładów dotyczyć będzie zagadnień:
T. 3 - Czynniki niszczące i objawy zniszczeń zabytków tkanin zabytkowych
T. 4 -Sposoby zapobiegania przyczynom degradacji zabytków tekstylnych
T. 5 - Zabiegi profilaktyczne –nieinwazyjne
T. 6 - Zabiegi inwazyjne
T. 7 -Selektywny dobór metod prewencyjnych
T. 2 - Przedmiotem wykładu jest zdobycie i poszerzenie wiedzy z zakresu opracowywania strategii ochrony zabytków sztuki w oparciu o zagadnienia prewencyjne. Studenci przyswoją wiedzę z zakresu norm i zasad profilaktyki konserwatorskiej stosowanej do nieinwazyjnej ochrony tekstyliów celem zapewnienia im względnie dobrych warunków przechowywania i eksponowania. Analiza zabytków tekstylnych pod kątem zastosowania działań profilaktycznych i konserwatorskich- praca z obiektem
Tematyka wykładów dotyczyć będzie zagadnień:
T. 3 - Czynniki niszczące i objawy zniszczeń zabytków tkanin zabytkowych
T. 4 -Sposoby zapobiegania przyczynom degradacji zabytków tekstylnych
T. 5 - Zabiegi profilaktyczne –nieinwazyjne
T. 6 - Zabiegi inwazyjne
T. 7 -Selektywny dobór metod prewencyjnych
Efekty kształcenia
WIEDZA
W_1 Student ma świadomość nieodzownej potrzeby ochrony zabytku jako dokumentu przeszłości w znaczeniu historycznym, kulturowym i społecznym
W_2 Student ma świadomość możliwości wykorzystania swojej wiedzy z zakresu prewencji i przechowywania obiektów sztuki w celu ustalenia strategii ochrony zabytków
UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student potrafi dokonać selektywnego doboru narzędzi i metod badawczych niezbędnych do opracowania strategii ochrony obiektów zabytkowych
U_2 Student posiada umiejętność przygotowywania wypowiedzi w oparciu o materiał naukowy stosując metody prewencyjne
W_1 Student ma świadomość nieodzownej potrzeby ochrony zabytku jako dokumentu przeszłości w znaczeniu historycznym, kulturowym i społecznym
W_2 Student ma świadomość możliwości wykorzystania swojej wiedzy z zakresu prewencji i przechowywania obiektów sztuki w celu ustalenia strategii ochrony zabytków
UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student potrafi dokonać selektywnego doboru narzędzi i metod badawczych niezbędnych do opracowania strategii ochrony obiektów zabytkowych
U_2 Student posiada umiejętność przygotowywania wypowiedzi w oparciu o materiał naukowy stosując metody prewencyjne
Metody dydaktyczne
M. 1 Wykład
M. 2 Prezentacja multimedialna
M. 3 Dyskusja prowadzona przez wykładowcę
M. 4 Praca w grupach
M. 2 Prezentacja multimedialna
M. 3 Dyskusja prowadzona przez wykładowcę
M. 4 Praca w grupach
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Sposób zaliczenia przedmiotu. Forma i warunki zaliczenia, metody i kryteria oceniania Forma zaliczenia: zaliczenie bez oceny
Warunkiem zaliczenia jest aktywny, systematyczny udział w zajęciach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności), wypowiedź ustna, praca w grupie wykazując zrozumienie zaawansowanych procedur szeroko pojętej profilaktyki konserwatorskiej postrzeganej w oparciu o metody prewencyjne, opracowanie strategii postępowania wobec wybranych problemów konserwatorskich.
Warunkiem zaliczenia jest aktywny, systematyczny udział w zajęciach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności), wypowiedź ustna, praca w grupie wykazując zrozumienie zaawansowanych procedur szeroko pojętej profilaktyki konserwatorskiej postrzeganej w oparciu o metody prewencyjne, opracowanie strategii postępowania wobec wybranych problemów konserwatorskich.
Lektury podstawowe
Greaves P. H., Saville B. P, Microscopy of Textile Fibres, Oxford 1995;
Grieken R., Janssens K., Cultural Heritage Conservation and Environmental Impact Assessment by Non – Destructive Testing and Micro-Analysis, London 2005;
Landi S., The textile conservators manual, Oxford 2002;
Leene E., Textile Conservation, London 1970;
Lennard. F., Ewer P., Textile Conservation: Advances in Practice, Oxford 2010;
Lennard. F., Hayward M., Tapestry Conservation, Principles and Practice, Oxford 2006;
Mandrioli P., Caneva G., Sabbioni C., Cultural Heritage and Aerobiology: Methods and Measurement Techniques for Biodeterioration Monitoring, Dordrecht 2003;
Strzelczyk A., Karbowska-Berent J., Drobnoustroje i owady niszczące zabytki oraz ich zwalczanie, Toruń 2004;
Timar– Balazsy A., Eastop D., Chemical Principles in Textile Conservation, Oxford 2004.
Szostak-Kot J., Zagrożenia mikrobiologiczne wyrobów włókienniczych, Kraków 2007.
Grieken R., Janssens K., Cultural Heritage Conservation and Environmental Impact Assessment by Non – Destructive Testing and Micro-Analysis, London 2005;
Landi S., The textile conservators manual, Oxford 2002;
Leene E., Textile Conservation, London 1970;
Lennard. F., Ewer P., Textile Conservation: Advances in Practice, Oxford 2010;
Lennard. F., Hayward M., Tapestry Conservation, Principles and Practice, Oxford 2006;
Mandrioli P., Caneva G., Sabbioni C., Cultural Heritage and Aerobiology: Methods and Measurement Techniques for Biodeterioration Monitoring, Dordrecht 2003;
Strzelczyk A., Karbowska-Berent J., Drobnoustroje i owady niszczące zabytki oraz ich zwalczanie, Toruń 2004;
Timar– Balazsy A., Eastop D., Chemical Principles in Textile Conservation, Oxford 2004.
Szostak-Kot J., Zagrożenia mikrobiologiczne wyrobów włókienniczych, Kraków 2007.
Lektury uzupełniające
Borchersen K., Padfield T. (red.), Abstracts of Posters at the Copenhagen Conference19-23 November 2007, Museum Microclimates, Denmark 2007;
Brooks M., Textiles Revealed, Object Lessons in Historic Textile and Costume Research, London 2000;
Camuffo D., Microclimate for Cultural Heritage. Developments in Atmospheric Science, vol. 23, Amsterdam 1998;
Cardon D., Natural Dyes, Berlin-Paris 2003;
Emery R, The Primary Structures of Fabrics, Washington 1996;
Higgins J. P. P., Cloth of Gold. History of Metallised Textiles, London 1993;
Hofenk de Graaff J. H., The Colourful Past, Riggisberg 2004;
Michałowska M., Leksykon włókiennictwa, Warszawa 2006;
Potocka A. D., Dublowanie jedwabnych obiektów zabytkowych na podłoża syntetyczne z użyciem klejów akrylowych, Warszawa 2002;
Ślesiński W., Konserwacja zabytków sztuki, t. I-III, Warszawa 1989;
Vokabular der Textiltechniken, Centre International d’Etudes des Textiles Anciens (C.I.E.T.A.), Lyon 1971.
Brooks M., Textiles Revealed, Object Lessons in Historic Textile and Costume Research, London 2000;
Camuffo D., Microclimate for Cultural Heritage. Developments in Atmospheric Science, vol. 23, Amsterdam 1998;
Cardon D., Natural Dyes, Berlin-Paris 2003;
Emery R, The Primary Structures of Fabrics, Washington 1996;
Higgins J. P. P., Cloth of Gold. History of Metallised Textiles, London 1993;
Hofenk de Graaff J. H., The Colourful Past, Riggisberg 2004;
Michałowska M., Leksykon włókiennictwa, Warszawa 2006;
Potocka A. D., Dublowanie jedwabnych obiektów zabytkowych na podłoża syntetyczne z użyciem klejów akrylowych, Warszawa 2002;
Ślesiński W., Konserwacja zabytków sztuki, t. I-III, Warszawa 1989;
Vokabular der Textiltechniken, Centre International d’Etudes des Textiles Anciens (C.I.E.T.A.), Lyon 1971.