Wstęp do nauki o komunikowaniu I (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Wstęp do nauki o komunikowaniu I
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Wstęp do nauki o komunikowaniu I [na kierunku:] Dziennikarstwo i komunikacja społeczna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]: dr Katarzyna Drąg
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]: dr Katarzyna Drąg
- - Wstęp do nauki o komunikowaniu I [na kierunku:] Dziennikarstwo i komunikacja społeczna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), niestacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:20h/z/2ECTS]: dr Katarzyna Drąg
- [prowadzący wykład:20h/z/2ECTS]: dr Katarzyna Drąg
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr Katarzyna Drąg
Sylabus
Wymagania wstępne
Ogólna wiedza humanistyczna, wiedza z zakresu językoznawstwa z poziomu szkoły średniej
Cele
Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi pojęciami z zakresu nauki o komunikawaniu.
Zapoznanie studentów z koncepcjami i najważniejszymi nurtami wspołczesnej nauki o komunikowaniu oraz nauki o mediach.
Przekazanie wiedzy z zakresu komunikowania interpersonalnego, komunikowania w grupie, komunikowania
masowego.
Zapoznanie studentów z koncepcjami i najważniejszymi nurtami wspołczesnej nauki o komunikowaniu oraz nauki o mediach.
Przekazanie wiedzy z zakresu komunikowania interpersonalnego, komunikowania w grupie, komunikowania
masowego.
Treści kształcenia
Treści merytoryczne przedmiotu obejmują : pojecie komunikacji, cechy komunikowania, podstawowe typologie komunikowania, pojęcie i rodzaje komunikowania społecznego, poziomy i środki komunikowania, kompetencje językowe, kompetencje komunikacyjne, formy komunikowania, komunikowanie werbalne, komunikowanie niewerbalne,typy i modele komunikowania.
Efekty kształcenia
WIEDZA: W wyniku przeprowadzonych zajęć student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu językoznawstwa i nauki o komunikowaniau, rozróżnia najważniejsze nurty współczesnej nauki o kumunikowaniu, objaśnia różnice między formami komunikowania.
EKK: K_W01, K_W13, K_W15
EKO: S1P_W01, S1P_W02, S1P_W05
UMIEJĘTNOŚCI: W wyniku przeprowadzonych zajęć analizuje i interpretuje komunikaty werbalne, niewerbalne, informacyjne, perswazyjne. Tworzy komunikaty dostosowane do różnych poziomów komunikowania.
Rozwija umiejętności odczytywania i kreowania komunikatów medialnych.
Wykorzystuje umiejętności przekazywania informacji, aktywnego słuchania.
Kształtuje umiejętności skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach społecznych. Rozpoznaje zakłócenia i szumy komunikacyjne.
EKK: K_U02,K_U03,
EKO: S1P_U02,S1P_U03
KOMPETENCJE (POSTAWY): W wyniku przeprowadzonych zajęć student postrzega i praktycznie wdraża potrzebę uczenia się przez całe życie i doskonalenia umiejętności komunikowania.
Student ma świadomość odpowiedzialności za skutki swoich działań komunikacyjnych w sferze osobistej i zawodowej.
Student jest wrażliwy na dylematy związane z prowadzeniem działalności zawodowej.
Postępuje zgodnie z zasadami zawartymi w kodeksach etycznych.
Jest zdolny do wykrycia manipulacji w komunikatach oraz ma świadomości zagrożeń wynikających z manipulacji.
EKK: K_K01, K_K12
EKO: S1P_K01, S1P_K04
EKK: K_W01, K_W13, K_W15
EKO: S1P_W01, S1P_W02, S1P_W05
UMIEJĘTNOŚCI: W wyniku przeprowadzonych zajęć analizuje i interpretuje komunikaty werbalne, niewerbalne, informacyjne, perswazyjne. Tworzy komunikaty dostosowane do różnych poziomów komunikowania.
Rozwija umiejętności odczytywania i kreowania komunikatów medialnych.
Wykorzystuje umiejętności przekazywania informacji, aktywnego słuchania.
Kształtuje umiejętności skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach społecznych. Rozpoznaje zakłócenia i szumy komunikacyjne.
EKK: K_U02,K_U03,
EKO: S1P_U02,S1P_U03
KOMPETENCJE (POSTAWY): W wyniku przeprowadzonych zajęć student postrzega i praktycznie wdraża potrzebę uczenia się przez całe życie i doskonalenia umiejętności komunikowania.
Student ma świadomość odpowiedzialności za skutki swoich działań komunikacyjnych w sferze osobistej i zawodowej.
Student jest wrażliwy na dylematy związane z prowadzeniem działalności zawodowej.
Postępuje zgodnie z zasadami zawartymi w kodeksach etycznych.
Jest zdolny do wykrycia manipulacji w komunikatach oraz ma świadomości zagrożeń wynikających z manipulacji.
EKK: K_K01, K_K12
EKO: S1P_K01, S1P_K04
Metody dydaktyczne
Wykład, prezentacje multimedialne, dyskusja, indywidualne konsultacje
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
zaliczenie semestru pierwszego: test zaliczeniowy semestralny
Lektury podstawowe
Drożdż M., Media. Teorie i fikcje, Kielce 2005.
Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 1999.
Dobek-Ostrowska B., Studia z teorii komunikowania, Wrocław 1999.
Fiske J., Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Warszawa 1999.
Goban-Klas T., Media i komunikowania masowe, Warszawa 2004.
Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi, Warszawa 2007.
Pisarek W., Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa 2008.
Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 1999.
Dobek-Ostrowska B., Studia z teorii komunikowania, Wrocław 1999.
Fiske J., Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Warszawa 1999.
Goban-Klas T., Media i komunikowania masowe, Warszawa 2004.
Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi, Warszawa 2007.
Pisarek W., Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa 2008.
Lektury uzupełniające
Filipiak M., Homo comunicans, Lublin 2003.
Przybylska R., Wstęp do nauki o języku polskim, Kraków 2003.
Stefanowicz B., Informacja, Warszawa 2010.
Przybylska R., Wstęp do nauki o języku polskim, Kraków 2003.
Stefanowicz B., Informacja, Warszawa 2010.