Komunikowanie międzynarodowe i globalne (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu teorii komunikowania oraz z zakresu teorii kultury uzyskana podczas dotychczasowych kursów na studiach pierwszego i drugiego stopnia.

Cele

Celem kursu jest zapoznanie studentów z definicjami komunikowania międzykulturowego i międzynarodowego, ukazanie specyfiki przepływu informacji na tych płaszczyznach, pokazanie barier kulturowych w komunikacji i wpływu czynników kulturowych/narodowych na przebieg komunikowania.

Treści kształcenia

Treści merytoryczne przedmiotu obejmują: rodzaje nauk badających komunikację międzykulturową i międzynarodową, przedstawienie i charakterystykę rodzajów komunikacji: komunikacji poprzezkulturowej, pomiędzykulturowej, międzynarodowej i globalnej, podstawowe pojęcia z zakresu etniczności, zagadnienie obcości i swojskości, różnych typów tożsamości, problemów i barier w komunikowaniu wynikających z kultury (pojęcia etnocentryzmu, relatywizmu kulturowego, stereotypów, uprzedzeń), podstawowe koncepcje z zakresu kultury organizacji i wymiarów kultur (m.in. E. Halla, G. Hofstedego), pojecie asymilacji (i jej rodzajów), integracji, separacji, marginalizacji, wielokulturowości, bilingwizmu. Zagadnienie komunikowania międzynarodowego i globalnego i funkcji dyplomacji, agend rządowych, mediów i organizacji międzynarodowych.

Efekty kształcenia

WIEDZA: W wyniku przeprowadzonych zajęć student charakteryzuje typy komunikowania międzykulturowego i międzynarodowego. Opisuje podstawowe zjawiska z zakresu etniczności. Wskazuje na wpływ czynników kulturowych na komunikowanie.
EKK: K_W02, K_W03, K_W12,
EKO: S2A_W02, S2A_W03,S2A_W09
UMIEJĘTNOŚCI: W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozwija umiejętności odczytywania i kreowania komunikatów międzykulturowych oraz rozpoznaje i analizuje bariery w komunikowaniu międzykulturowym.
EKK: K_U01,K_U04
EKO: S2A_U01, S2A_U04
KOMPETENCJE (POSTAWY): W wyniku przeprowadzonych zajęć student postrzega i praktycznie wdraża potrzebę uczenia się przez całe życie i doskonalenia umiejętności komunikowania miedzykulturowego.
Student ma świadomość odpowiedzialności za skutki swoich działań komunikacyjnych.
Student jest wrażliwy na dylematy związane zaganieniami etnicznymi, postepuje zgodnie z zasadami relatywizmu kulturowego. Ma świadomość etycznej oceny uprzedzeń, stereotypów, marginalizacji.
EKK: K_K01, K_K06,
EKO: S2A_K01, S2A_K06

Metody dydaktyczne

Wykład, prezentacja multimedialna, dyskusja, indywidualne konsultacje

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Egzamin końcowy pisemny zakończony oceną

Lektury podstawowe

Krzysztofek K., Komunikowanie międzynarodowe, Warszawa 1983.
Mikułowski-Pomorski J., Komunikowanie międzykulturowe. Wprowadzenie, Kraków 1999.
Ociepka B., Komunikowanie międzynarodowe, Wrocław 2002.
Szopski M., Komunikowanie międzykulturowe, Warszawa 2005.

Lektury uzupełniające

Benedyktowicz Z., Portrety „obcego”. Od stereotypu do symbolu, Kraków 2000.
Błuszkowski J., Stereotypy a tożsamość narodowa, Warszawa 2005.
Hall E., Ukryty wymiar, Warszawa 2003.
Hofstede G., Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, Warszawa 2000.
Słownik etnologiczny, red. Z. Staszczak, Warszawa-Poznań 1987.