Dziennikarz w kulturze współczesnej (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Wiedza podstawowa z zakresu socjologii oraz toerii kultury

Cele

Zapoznanie studentów ze współczesnymi koncepcjami socjologiczno-kulturowymi

Treści kształcenia

W zakres treści kształcenia zaliczają się zagadnienia: makdonaldyzacja społeczeństwa, „supermarket kultury”, tożsamość etniczna versus globalizacja, technopol, tożsamość kulturowa, koncepcja „szoku przyszłości”, zagadnienie celebrytyzmu, prywatności wmediach, teorie związane ze społeczeństwem konsumpcyjnym oraz społeczeństwem informacyjnym.

Efekty kształcenia

WIEDZA: W wyniku przeprowadzonych zajęć student poznaje założenia różnych koncepcji dotyczących kultury współczesnej. Definiuje pojęcia związane z kulturą popularną, społeczeństwem konsumpcyjnym, globalizacją.
EKK: K_W02, K_W03, K_W05
EKO: S2P_W02, S2P_W03, S2_W05

UMIEJĘTNOŚCI:W wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje teksty kultury oraz śledzi cechy charakterystyczne dla kultury współczesnej. Porządkuje spojrzenia teoretyczne na kulturę współczesną.
K_U04, K_U13
S2A_U04 , S2A_U08

KOMPETENCJE (POSTAWY): W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest świadomy potrzeby ciągłego poszerzania wiedzy o kulturze współczesnej. Jest otwarty na nowe koncepcje teoretyczne dotyczące przemian kulturowych.
K_K01,K_K06, K_K08,
S2A_K01, S2A_K06,S2A_K01

Metody dydaktyczne

prezentacja, pogadanka, wykład, dyskusja

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Sprawdzenie znajomości treści lektur, kolokwium, zaliczenie z oceną

Lektury podstawowe

Baudrillard J., Społeczeństwo konsumpcyjne, jego mity i struktury, Warszawa 2006.
Clifford J., Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, Warszawa 2000.
Levinson P., Telefon komórkowy. Jak zmienił świat najbardziej mobilny ze środków komunikacji, Warszawa 2006.
Mathews, Supermarket kultury. Kultura globalna a tożsamość jednostki, Warszawa 2005.
Molęda-Zdziech M., Czas celebrytów. Mediatyzacja życia publicznego, Warszawa 2013.
Orliński W., Internet. Czas się bać, Warszawa 2013.
Postman N., Technopol. Triumf techniki nad kulturą, Warszawa 2004.
Ritzer G., Makdonaldyzajca społeczństwa, Warszawa 2005.
Ritzer G., Magiczny świat konsumpcji, Warszawa 2001.
Toffler A., Szok przyszłości, Warszawa 1974.

Lektury uzupełniające

Eagleton T., Po co nam kultura?, Warszawa 2012.
Fukuyama F., Koniec historii, Poznań 1997.
Toffler A., Trzecia fala, Warszawa 1997.