Historia filozofii polskiej (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności osiągnięte po zaliczeniu wykładów i ćwiczeń z historii filozofii średniowiecznej i nowożytnej.

Cele

Celem wykładu jest zapoznanie słuchacza z najważniejszymi dokonaniami filozofii polskiej na przestrzeni dziejów. Słuchacz będzie miał okazję poznać specyfikę filozofii polskiej i nauczy się identyfikować wybrane związki z rozwojem kultury polskiej.

Treści kształcenia

T1. Początki filozofii polskiej (przed powstaniem Akademii Krakowskiej)
T2. Scholastyka (filozofia w Uniwersytecie Krakowskim, scholastyka wileńska, okres upadku)
T3. Filozofia humanistyczna w Polsce (początki humanizmu, myśl społeczno-prawna, nowa filozofia przyrody)
T4. Filozofia polskiego oświecenia (filozofia kultury i edukacji, filozofia społeczeństwa, filozofia nauki)
T5. Filozofia romantyczna i mesjanizm
T6. Polski pozytywizm
T7. Filozofia polska na przełomie XIX i XX wieku
T8. Kazimierz Twardowski i początki szkoły lwowskiej
T9. Szkoła Lwowsko-Warszawska: najważniejsze dokonania i wybrane postaci (K. Ajdukiewicz, A. Tarski) 1. Ogólny zarys dziejów i specyfiki filozofii polskiej. Początki filozofii polskiej (przed powstaniem Akademii Krakowskiej)
2. Scholastyka (filozofia w Uniwersytecie Krakowskim, scholastyka wileńska, okres upadku)
3. Filozofia humanistyczna w Polsce (początki humanizmu, myśl społeczno-prawna, nowa filozofia przyrody)
4. Filozofia polskiego oświecenia (filozofia kultury i edukacji, filozofia społeczeństwa, filozofia nauki)
5. Filozofia romantyczna i mesjanizm
6. Polski pozytywizm
7. Filozofia polska na przełomie XIX i XX wieku
8. Kazimierz Twardowski i początki szkoły lwowskiej
9. Szkoła Lwowsko-Warszawska (najważniejsze dokonania i wybrane postaci)

Efekty kształcenia

Student:
E_1. posiada wiedzę o najważniejszych dokonaniach filozofii polskiej w okresie do wybuchu II wojny światowej, jej roli w kształtowaniu dziedzictwa kulturowego Polski, Europy i świata K_W09
E_2. ma świadomość znaczenia rodzimej tradycji filozoficznej dla kształtowania kultury polskiej K_K07

Metody dydaktyczne

M_1 Wykład połączony z możliwością aktywnego włączenia się studenta w dyskusję prezentowanego materiału. Student zobowiązany jest również do przeczytania zadanej lektury.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W_1 Egzamin ustny na podstawie zestawu tez (z protokołem). Lista pytań egzaminacyjnych zostanie ogłoszona pod koniec semestru. Obowiązuje znajomość materiału zaprezentowanego na wykładzie i zawartego w lekturze.

Podczas egzaminu student odpowiada na 3 tezy wybrane przez egzaminatora z zestawu tez. W celu uzyskania oceny pozytywnej należy zaliczyć pozytywnie dwie tezy. Ocena końcowa jest średnią z ocen cząstkowych. Istnieje możliwość podwyższenia pozytywnej oceny końcowej na podstawie dodatkowej odpowiedzi z zagadnień poruszonych podczas wykładu (każda odpowiedź pozytywna podwyższa ocenę o 0,5 stopnia, negatywna obniża o 0,5 stopnia). Osoby aktywnie uczestniczące w wykładzie mogą uzyskać podwyższenie pozytywnej oceny końcowej o 0,5 stopnia.

Lektury podstawowe

Skoczyński J., Woleński J., Historia filozofii polskiej, Kraków 2010.
Woleński J., Filozoficzna szkoła Lwowsko-Warszawska, Warszawa 1985, (rozdział I, II, VIII).
Jedynak A., Ajdukiewicz, Warszawa 2003.

Lektury uzupełniające

Wąsik W., Historia filozofii polskiej. T. 1, Scholastyka, renesans, oświecenie, Warszawa 1959.
Woleński J., Filozoficzna szkoła Lwowsko-Warszawska, Warszawa 1985.