Metodyka pracy naukowej i obsługa komputera (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Cele

Kurs ma przygotować studentów do samodzielnego studiowania filozofii (praca w bibliotece, poszukiwanie materiałów, zasady opisu bibliograficznego, podstawy warsztatu współczesnego humanisty, praca w systemie Blackboard) oraz do pisania prostych prac filozoficznych. W związku z tym prezentowane są szeroko rozumiane zagadnienia metodyczne oraz zagadnienia praktyczne (w tym przybliżane jest wykorzystywanie narzędzi informatycznych w praktyce naukowej filozofa).

Treści kształcenia

T1. Wprowadzenie do metodyki pracy naukowej
T2. Korzystanie z podręcznika internetowego, e-learning, pisanie podań
T3. Materiały filozoficzne w Internecie
T4. Zaawansowana praca z edytorem
T5. Prezentacje multimedialne (zasady, praktyczne przygotowanie)
T6. Zajęcia praktyczne w Bibliotece Jagiellońskiej
T7. Udział w konferencji i pisanie sprawozdań pokonferencyjnych
T8. Zasady pisania, redagowania prac i korekty (wykład + ćwiczenia)
T9. Opis bibliograficzny (wykład+ćwiczenia)
T10. Sprawdzian (samodzielna korekta), zasady pisania pracy dyplomowej
T11. Gromadzenie danych bibliograficznych, multiwyszukiwarki (ćwiczenia)
T12. Metody filozofowania (ćwiczenia)
T13. Jak być naukowcem? (ćwiczenia – dyskusja)
T14. Przedstawienie referatów i prezentacji (ćwiczenia praktyczne, dyskusja) 1.Program
2.Zajęcia organizacyjne
3.Podręcznik, e-learning (+pisanie podań)
4.Materiały filozoficzne
5.Zaawansowana praca z edytorem
6.Prezentacje multimedialne (przygotowanie)
7.Biblioteka Jagiellońska
8.Opis bibliograficzny (wykład+ćwiczenia)
9.Gromadzenie danych bibliograficznych (ćwiczenia)
10.Udział w konferencji (sprawozdanie)
11.Pisanie i redagowanie prac (wykład + ćwiczenia)
12.Sprawdzian z korekty (samodzielna korekta), pisanie pracy dyplomowej
13.Metody filozofowania (ćwiczenia)
14.Jak być naukowcem? (ćwiczenia - dyskusja)
15.Przedstawienie referatów i prezentacji (ćwiczenia - dyskusja)

Efekty kształcenia

Student:
E_1. pisze proste teksty filozoficzne (recenzja, referat) z samodzielnym doborem literatury K_U08
E_2. zna i stosuje zasady redakcji i publikacji tekstu filozoficznego (zasady korekty, style opisu bibliograficznego) K_U10
E_3. posiada umiejętność komputerowej edycji tekstu oraz przygotowania tekstów filozoficznych według zadanych kryteriów redakcyjnych z uwzględnieniem formatowania przypisów oraz cytowań oraz bibliografii K_U16
E_4. efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania przygotowując samodzielnie referat na zadany temat K_K04

Metody dydaktyczne

M_1 wykład
M_2 ćwiczenia praktyczne
M_3 ćwiczenia e-learning
M_4 zajęcia praktyczne w bibliotece

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Warunkiem otrzymania zaliczenia z oceną pozytywną jest zaliczenie w terminie wszystkich elementów oceniania. Elementy oceny końcowej (średnia ważona):
W_1 Bibliografia - test (e-learning) 12,50%
W_2 Korekta i redakcja tekstu (sprawdzian) 12,50%
W_3 Referat z prezentacją multimedialną 25,00%
W_4 Recenzja (ocena opracowania treści samodzielnej rozprawki) 25,00%
W_5 Wymogi formalne prac (opracowanie redakcyjne) 25,00%
W_6 Sprawozdanie z konferencji (zal)

W przypadku oddania prac pisemnych po terminie ocena obniżana będzie o 10%. Cząstkowa ocena niedostateczna po poprawie zostanie zastąpiona nową oceną. Poprawiać można tylko cząstkowe oceny niedostateczne. W przypadku konieczności poprawy testu z bibliografii ze względów technicznych konieczne będzie przygotowanie bibliografii 10 prac (5 monografii + 5 artykułów) z zadanego zakresu w dwóch stylach opisu bibliograficznego (łącznie 20 wpisów).

Algorytm obliczania oceny końcowej na podstawie uzyskanej średniej liczby punktów (ocena reprezentowana procentowo względem oceny maksymalnej)
Ocena końcowa (%): ocena końcowa (słownie)
89% do 100% bdb
poniżej 89% do 79% +db
poniżej 79% do 69% db
poniżej 69% do 59% +dst
poniżej 59% do 50% dst
mniej niż 50% ndst

Kryteria oceny strony formalnej tekstów
strona tytułowa (max 20)
tytuł (max 5)
metryczka (opis bibliograficzny, max 20)
marginesy (4), numeracja stron (6) (max 10)
czcionka (3), interlinia (3) i justowanie (4) (max. 10)
cytowanie (max 10)
typografia (max 20)
podpis pod recenzją (max 5)
------------------
Łączna liczba punktów (max 100)

Lektury podstawowe

1.Heller M., Jak być uczonym, Kraków 2010.
2.Polak P. et al., Wprowadzenie do metodyki pracy w filozofii. Podręcznik do zajęć „Metodyka pracy naukowej i obsługi komputera” na kierunku filozofia. Kraków 2012 (dostępny także w sieci: http://metodyka.upjp2.edu.pl/).

Lektury uzupełniające

Metodyka filozofii i pracy naukowej:
Baggini J., Fosl P., Przybornik filozofa. Kompendium metod i pojęć filozoficznych, Warszawa 2010.
Fearn N., Zenon i żółw. Jak myślą filozofowie, tłum. M. Pawlikowska, Warszawa 2007.
Heller M., Jak być uczonym, Kraków
2009.
Jadacki J.J., Jak studiować filozofię, wyd. 2 zmien. i uzup., Warszawa 1996.

Pisanie prac dyplomowych:
Eco U., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, tłum. G. Jurkowlaniec, Warszawa 2007.
Wojcik K., Piszę akademicką pracę promocyjną, Warszawa 2005.
Zenderowski R., Praca magisterska. Jak pisać i obronić? Wskazówki metodologiczne, Warszawa 2007.