Seminarium licencjackie z filozofii poznania (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

brak

Cele

Studenci w okresie trzech semestrów doskonalą swoje umiejętności w zakresie analizy tekstów filozoficznych, przygotowując zarazem swoje prace dyplomowe. Zatwierdzenie odpowiedniej pracy wieńczy udział studenta w seminarium.

Treści kształcenia

Tematyka seminarium obejmuje przede wszystkim szeroko rozumianą problematykę epistemologiczną, ale również zagadnienia z zakresu filozofii człowieka, filozofii wartości, metafizyki, ontologii, filozofii świadomości, filozofii języka.
T_1. Podstawą jest wspólne czytanie oraz dyskutowanie odpowiednich tekstów klasyków filozofii.
T_2. Na seminarium omawiane są również fragmenty przygotowywanych przez studentów prac.
T_3. Szczegółowy program zajęć jest ustalany na bieżąco, zależnie od tego, czy należy zająć się przygotowanymi przez studentów fragmentami ich prac, bądź też trudnościami, na jakie napotykali przy ich pisaniu, czy też – w sytuacji braku czegoś takiego – tekstem aktualnie wspólnie czytanego i analizowanego klasyka. Szczegółowy program zajęć jest ustalany na bieżąco, zależnie od tego, czy należy zająć się przygotowanymi przez studentów fragmentami ich prac, bądź też trudnościami, na jakie napotykali przy ich pisaniu, czy też – w sytuacji braku czegoś takiego – tekstem aktualnie wspólnie czytanego i analizowanego klasyka.

Efekty kształcenia

Student zna podstawowe pojęcia, oraz Ek_1. Samodzielnie wyszukuje, analizuje, selekcjonuje i integruje wiedzę ze źródeł pisanych i elektronicznych, twórczo ją wykorzystuje w formułowaniu hipotez i krytycznych argumentacji oraz planuje projekty badawcze-K_U01.
Ek_2. precyzyjnie formułuje w mowie i na piśmie złożone problemy filozoficzne, stawia tezy i krytycznie je komentuje-K_U07.
Ek_3. pisze opracowania monograficzne na podstawie samodzielnie dobranej literatury, stosując oryginalne podejścia i uwzględniając nowe osiągnięcia w filozofii - K_U08.
Ek_4. prowadzi, we współpracy z innymi profesjonalistami, samodzielną pracę badawczą, umożliwiającą rozwój naukowy i podnoszenie kwalifikacji profesjonalnych-K_U11.
Ek_5. potrafi zaprezentować samodzielnie wybrany problem, a następnie poprowadzić dyskusję na jego temat-K_K01
Ek_6. efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania-K_K04.
Ek_7. rozumie znaczenie krytycznej dyskusji dla właściwego prowadzenia indywidualnej pracy filozoficznej"-K_K08.

Metody dydaktyczne

M_1. Krytyczna analiza tekstów źródłowych, jak też fragmentów przygotowywanych przez uczestników seminarium prac.
M_2. Umiejętność dyskutowania, oraz argumentowania w wyjaśnianiu i obronie własnego punktu widzenia w danej kwestii, która jest aktualnie wspólnie dyskutowana.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Ocena postępów w pisaniu pracy licencjackiej dokonuje się według harmonogramu:
W_1. w pierwszym semestrze; zatwierdzenie tematu pracy, wstępnej bibliografii, oraz kilku stron przygotowywanej pracy.
W_2. w drugim semestrze powinny zostać napisane 2 rozdziały pracy;
W_3. w trzecim semestrze (do 15 maja)powinna zostać ukończona całość tekstu pracy.

Lektury podstawowe

1.M. Heidegger, Bycie a czas, tł. B. Baran, Warszawa 1994
2.E. Husserl, Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii, t. I, tł. D. Gierulanka, Warszawa 1967
3.R. Descartes, Medytacje o pierwszej filozofii, t. I i II, tł. M. i K. Ajdukiewiczowie, S. Swieżawski, I. Dąmbska, Kraków 1958.

Lektury uzupełniające

-