Selected Issues in Environmental Ethics (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Zainteresowanie etycznymi kwestiami środowiska. Znajomość angielskiego na poziomie co najmniej średniozaawansowanym

Cele

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z etyczna problematyką środowiska. Chodzi o uświado-mienie sobie rozmiaru kryzysu ekologicznego i łączącej się z tym problematyki etycznej. Istot-nym celem jest również zapoznanie się z odpowiedzią filozofów na pojawiające się zagrożenia naturalnego świata.

Treści kształcenia

Treści kształcenia:
T_1 Realia kryzysu ekologicznego
T_2 Przyczyny kryzysu ekologicznego
T_3 Chrześcijaństwo a kryzys ekologiczny
T_4 Aldo Leopold i etyka ziemi
T_5 Gatunkowizm
T_6 Bioecentryzm
T_7 Ekocentryzm
T_8 Ekofeminizm
T_9 Głeboka ekologia
T_10 Antropocentryzm
T_11 Prawa zwierząt
T_12 Obowiązku ludzi względem natury

Efekty kształcenia

E_1 Student zna realia kryzysu ekologicznego
E_2 Potrafi rozeznać jego przyczyny, tak te już zbadane, jak i nowe
E_3 Analizuje stanowiska filozoficzne, które są odpowiedziami na zaistniałą sytuację kryzysową
E_4 Jest zdeterminowany do uwrażliwiania innych na konieczność dbałości o świat naturalny

Metody dydaktyczne

M_1 Wykład prezentujący problematykę
M_2 Dyskusja dla pogłębienia zrozumienia problematyki
M_3 Wspólna lektura wybranych tekstów

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W_1 Udział w zajęciach jest obowiązkowy, ze względu na problematykę i posługiwanie się języ-kiem obcym
W_2 Ocena za aktywność na zajęciach
W_3 Praca semestralna napisana w języku angielskim

Lektury podstawowe

A Companion to Environmental Philosophy, D. Jamieson (ed.), Malden 2001