Selected Issues in Environmental Ethics (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Selected Issues in Environmental Ethics
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Wykład monograficzny [na kierunku:] Filozofia, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, III rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. dr hab. Grzegorz Hołub, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. dr hab. Grzegorz Hołub, prof. UPJPII
- - Wykład monograficzny [na kierunku:] filozoficzne podstawy nauk kognitywnych, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. dr hab. Grzegorz Hołub, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. dr hab. Grzegorz Hołub, prof. UPJPII
- - Wykład monograficzny [na kierunku:] Filozofia, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. dr hab. Grzegorz Hołub, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. dr hab. Grzegorz Hołub, prof. UPJPII
- - Wykład monograficzny M [na kierunku:] etyka stosowana, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. dr hab. Grzegorz Hołub, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. dr hab. Grzegorz Hołub, prof. UPJPII
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr hab. Grzegorz Hołub, prof. UPJPII
Sylabus
Wymagania wstępne
Zainteresowanie etycznymi kwestiami środowiska. Znajomość angielskiego na poziomie co najmniej średniozaawansowanym
Cele
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z etyczna problematyką środowiska. Chodzi o uświado-mienie sobie rozmiaru kryzysu ekologicznego i łączącej się z tym problematyki etycznej. Istot-nym celem jest również zapoznanie się z odpowiedzią filozofów na pojawiające się zagrożenia naturalnego świata.
Treści kształcenia
Treści kształcenia:
T_1 Realia kryzysu ekologicznego
T_2 Przyczyny kryzysu ekologicznego
T_3 Chrześcijaństwo a kryzys ekologiczny
T_4 Aldo Leopold i etyka ziemi
T_5 Gatunkowizm
T_6 Bioecentryzm
T_7 Ekocentryzm
T_8 Ekofeminizm
T_9 Głeboka ekologia
T_10 Antropocentryzm
T_11 Prawa zwierząt
T_12 Obowiązku ludzi względem natury
T_1 Realia kryzysu ekologicznego
T_2 Przyczyny kryzysu ekologicznego
T_3 Chrześcijaństwo a kryzys ekologiczny
T_4 Aldo Leopold i etyka ziemi
T_5 Gatunkowizm
T_6 Bioecentryzm
T_7 Ekocentryzm
T_8 Ekofeminizm
T_9 Głeboka ekologia
T_10 Antropocentryzm
T_11 Prawa zwierząt
T_12 Obowiązku ludzi względem natury
Efekty kształcenia
E_1 Student zna realia kryzysu ekologicznego
E_2 Potrafi rozeznać jego przyczyny, tak te już zbadane, jak i nowe
E_3 Analizuje stanowiska filozoficzne, które są odpowiedziami na zaistniałą sytuację kryzysową
E_4 Jest zdeterminowany do uwrażliwiania innych na konieczność dbałości o świat naturalny
E_2 Potrafi rozeznać jego przyczyny, tak te już zbadane, jak i nowe
E_3 Analizuje stanowiska filozoficzne, które są odpowiedziami na zaistniałą sytuację kryzysową
E_4 Jest zdeterminowany do uwrażliwiania innych na konieczność dbałości o świat naturalny
Metody dydaktyczne
M_1 Wykład prezentujący problematykę
M_2 Dyskusja dla pogłębienia zrozumienia problematyki
M_3 Wspólna lektura wybranych tekstów
M_2 Dyskusja dla pogłębienia zrozumienia problematyki
M_3 Wspólna lektura wybranych tekstów
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1 Udział w zajęciach jest obowiązkowy, ze względu na problematykę i posługiwanie się języ-kiem obcym
W_2 Ocena za aktywność na zajęciach
W_3 Praca semestralna napisana w języku angielskim
W_2 Ocena za aktywność na zajęciach
W_3 Praca semestralna napisana w języku angielskim
Lektury podstawowe
A Companion to Environmental Philosophy, D. Jamieson (ed.), Malden 2001