Bioetyka szczegółowa (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

W wykładzie mogą uczestniczyć studenci, którzy posiadają znajomość podstawowej problematyki etycznej, ukończyli kurs z bioetyki ogólnej i chcą nadal kontynuować studium szczegółowych problemów z zakresu bioetyki.

Cele

C1. Prezentacja podstawowych zagadnień bioetycznych
C2. Ich ocena ze stanowiska personalistycznego.

Treści kształcenia

Wykład z bioetyki szczegółowej oferuje refleksję nad coraz częściej pojawiającymi się problemami związanymi z początkiem życia człowieka, co zmusza do prześledzenia statusu antropologicznego ludzkiego embrionu. Dzięki temu można dopiero wskazać, przy jakich założeniach możliwe są eksperymenty na embrionach, pozyskiwanie z nich komórek macierzystych czy produkcja tak zwanych embrionów nadliczbowych, w ramach procedury in vitro. Podobnie filozoficzno-antropologiczne rozumienie ludzkiej cielesności pozwala na etyczną analizę takich kwestii, jak transplantacje, handel organami czy przeprowadzanie operacji plastycznych. Analizy etyczne końca ludzkiego życia wiążą się zwykle z rozumieniem takich kwestii, jak pojęcie osoby (czy człowiek pozostaje osobą do końca swojego trwania biologicznego?) czy pojęcie godności. Dopiero na ich tle można właściwie rozpatrzeć etyczne zagadnienie eutanazji czy przerywania uporczywej terapii. W ramach wykładu szczególne miejsce zajmuje personalistyczne spojrzenie na człowieka, co zwykle nakazuje krytyczną ocenę przedmiotowego odniesienia do ludzkiego życia
TW1. Status antropologiczny embrionu, cz. I
TW2. Status antropologiczny embrionu, cz. II
TW3. Etyczna problematyka komórek macierzystych
TW4. Aborcja i nietypowe interrupcje ciąży
TW5. Transplantacje
TW6. Etyczna problematyka pozyskiwania organów do transplantacji
TW7. Etyczna problematyka operacji plastycznych
TW8. Modele terapii chorób – refleksja etyczna
TW9. Środki proporcjonalne i nieproporcjonalne leczenia
TW10. Etyczna problematyka stanów terminalnych
TW11. Etyczna problematyka uporczywej terapii
TW12. Zagadnienie eutanazji
TW13. Etyczna problematyka komercjalizacji medycyny 1. Status antropologiczny embrionu, cz. I
2. Status antropologiczny embrionu, cz. II
3. Etyczna problematyka komórek macierzystych
4. Aborcja i nietypowe interrupcje ciąży
5. Transplantacje
6. Etyczna problematyka pozyskiwania organów do transplantacji
7. Etyczna problematyka operacji plastycznych
8. Modele terapii chorób – refleksja etyczna
9. Środki proporcjonalne i nieproporcjonalne leczenia
10. Etyczna problematyka stanów terminalnych
11. Etyczna problematyka uporczywej terapii
12. Zagadnienie eutanazji
13. Etyczna problematyka komercjalizacji medycyny

Efekty kształcenia

Poprzez uczestnictwo w wykładzie student ma nabyć orientację w szczegółowej problematyce bioetycznej, tak od strony faktograficznej, jak i od strony etyczno-moralnej. Uczestnictwo w wykładzie wprowadzając słuchacza w „gąszcz” szczegółowych zagadnień, pozwala mu na ukształtowanie własne opinii, jak również uzdalnia go do dalszego, samodzielnego zgłębiania podobnej problematyki.
Szczególnie chodzi o:
Wiedza
E1. Student zna i rozumienie podstawową problematykę bioetyczną (K_U12).
Umiejętności
E2. Student potrafi krytycznie analizować rodzące obecne już i pojawiające się kwestie bioetyczne (K_U14)
Postawy
E3. Student, na bazie poznanych sporów bioetycznych potrafi modyfikować swoje poglądy i działania, które z nich wypływają.
E4. Jest twórczy i angażuje się w debaty bioetyczna na forum społecznym; bierze udział w aktywności grup, które stawiają sobie za cel ukształtowanie personalistycznego kontekstu rozwiązywania dylematów bioetycznych (K_K08).

Metody dydaktyczne

M1.Wykład
M2. Prezentacje multimedialne
M3. Dyskusje

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W.1 Obecność obowiązkowa
W2. Na koniec semestru egzamin ustny z prezentowanej problematyki i zdolności do myślenia kreatywnego.

Lektury podstawowe

T. Biesaga, Elementy etyki lekarskiej, Kraków 2006.

Lektury uzupełniające

Muszala A. (red.), Encyklopedia bioetyki, Radom 2005.
Ślipko T., Granice życia, Kraków 1994.