Etyka I (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Cele

Nabycie i pogłębienie wiedzy teoretycznej z dziedziny etyki, poznanie podstawowych pojęć i koncepcji etycznych

Treści kształcenia

Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z dziedziny etyki oraz z koncepcjami etycznymi również w kontekście historycznym. Zwrócenie uwagi na zadania, cele, funkcje i znaczenie etyki w życiu człowieka.

T_1. Elementy metaetyki.
T_2. Antropologiczne założenia etyki.
T_3. Nauka o aktach ludzkich.
T_4. Eudajmonologia – ujęcie etyki tomistycznej, problem celu i szczęścia w historii etyki,nauka o immanentnym celu życia ludzkiego.
T_5. Aksjologia – historyczny rozwój poglądów, moralna specyfikacja aktów ludzkich, przymioty wartości, konflikt wartości.
T_6. Deontologia – klasyfikacja stanowisk, naturalne prawo moralne, prawo pozytywne a obowiązek w sumieniu.
T_7. Synejdezjologia.
T_8. Areteologia. I. Wykłady

Efekty kształcenia

Ew_1. W wyniku przeprowadzonych zajęć student dysponuje uporządkowanymi podstawowymi wiadomościami z dziedziny etyki (K_W12)
Ek_1. W wyniku przeprowadzonych zajęć student wykazuje otwartość na nowe idee i gotowość do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów (K_K02)
Ek_2. W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporu filozoficznego (K_K05)
Ek_3. W wyniku przeprowadzonych zajęć student uznaje konieczności odwoływania się do racjonalnej argumentacji w debatach na temat współczesnych problemów etycznych i rozumie odpowiedzialność filozofa za racjonalny charakter sporów (K_K08)

Metody dydaktyczne

M_1 wykład wzbogacony o prezentacje multimedialne
M_2 dyskusja

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W_1 Egzamin ustny

Egzamin ustny w czasie trwania sesji egzaminacyjnej. Dokładny termin jest ustalany najpóźniej na dwa tygodnie przed rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej. Ocenie podlega wiedza studenta w wymaganym zakresie. Celem pytań będzie sprawdzenie, w jakim stopniu student osiągnął oczekiwane efekty kształcenia. Wynik egzaminu określi ocenę końcową.

Lektury podstawowe

Galarowicz J., W drodze do etyki odpowiedzialności, t. 1, Kraków 1997, s. 71-92; 259 -273.
MacIntyre A., Krótka historia etyki, tłum. A. Chmielowski, Warszawa 1995.
Maritain J., Dziewięć wykładów o podstawowych pojęciach filozofii moralnej, tłum. J. Merecki, Lublin 2001.
Merecki J., Spór o prawo naturalne, Lublin 2000, s 16-21.
Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 2004.