Seminarium z filozofii człowieka (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

1.Ogólna znajomość zasadniczych stanowisk antropologicznych.
2. Podstawowa znajomość głównych nurtów filozofii człowieka, filozofii religii, etyki i metafizyki.

Cele

1. Opieka naukowa nad studentami przygotowującymi prace licencjackie.
2. Analiza wybranych tekstów dzieł filozoficznych – ze szczególnym zwróceniem uwagi na przewodni temat seminarium.

Treści kształcenia

Badanie przewodnie seminarium licencjackiego dotyczy koncepcji człowieka religijnego w myśli filozoficznej Stanisława Judyckiego - autor eksponuje napięcie między dobrem i złem jako klucz do rozumienia religijnej wiary człowieka. Równolegle do tego badania podejmowana jest wielo-aspektowa praca na rzecz przygotowania przez studentów ich prac licencjackich.
1. Analiza motywów, przesłanek i racji, leżących u podstaw religijnej wiary człowieka – podstawą dla tej analizy jest „Książeczka o człowieku wierzącym” autorstwa Stanisława Judyckiego.
2. Zagadnienie syntezy wiary i rozumu, tego, co naturalne i tego, co nadprzyrodzone, w rozumieniu życia człowieka religijnego.
6. Systematyczna dyskusja (jeden raz w miesiącu) nad formalno-merytorycznym kształtem przygotowywanych w ramach seminarium prac licencjackich.

Efekty kształcenia

1. [K_W04] – ma gruntowną znajomość interpretacji tekstu filozoficznego;
2. [K_W07] – posiada znaczną sprawność w identyfikowaniu i twórczym rozwijaniu problemów filozoficznych wy-rosłych ze spotkania wiary i rozumu.
1. [K_U01] - samodzielnie wyszukuje, analizuje, selekcjonuje i integruje wiedzę ze źródeł pisanych i elektronicz-nych, twórczo ją wykorzystuje w formułowaniu hipotez i krytycznych argumentacji oraz planuje projekty badaw-cze;
2. [K_U07] - określa stopień doniosłości (relewancji) stawianych tez dla badanego problemu lub argumentacji;
3. [K_U08] - precyzyjnie formułuje w mowie i na piśmie złożone problemy filozoficzne, stawia tezy i krytycznie je komentuje;
4. [K_U11] - pisze opracowania monograficzne na podstawie samodzielnie dobranej literatury, stosując oryginalne podejścia i uwzględniając nowe osiągnięcia w filozofii w zakresie filozofii człowieka.
1. [K_K01] - prowadzi, we współpracy z innymi profesjonalistami, samodzielną pracę badawczą, umożliwiającą rozwój naukowy i podnoszenie kwalifikacji profesjonalnych;
2. [K_K03] - potrafi zaprezentować samodzielnie wybrany problem, a następnie poprowadzić dyskusję na jego temat;
3. [K_K04] - efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania.

Metody dydaktyczne

1. Lektura i analiza wybranych fragmentów dzieła filozoficznego Stanisława Judyckiego
2. Dobór i zaakceptowanie tematów prac seminarzystów.
3. Prezentacja tematu, struktury i bibliografii prac licencjackich. Dyskusja.
4. Systematyczne referowanie przebiegu pracy badawczej poszczególnych uczestników seminarium. Dyskusja.
3. Teksty prac dostarczane są do prowadzącego seminarium w formie wydruku komputerowego, w tej samej for-mie korygowane i oddawane studentowi w celu naniesienia ewentualnych korekt.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

1. Aktywnie uczestniczy w dyskusji nad tekstami wybranego filozofa.
2. W wyznaczonym czasie przedstawia temat, plan, bibliografię oraz systematycznie przedstawia stan badań nad tematem swojej pracy dyplomowej;
3. Regularnie uczestniczy w seminariach;
4. Cztery razy w ciągu roku przygotowuje protokół z zajęć seminaryjnych;
5. Wywiązanie się z tych obowiązków jest podstawą zaliczenia seminarium.

Lektury podstawowe

1. S. Judycki, Książeczka o człowieku wierzącym, Kraków 2014.

Lektury uzupełniające

1. J. Tischner, Myślenie według wartości, Kraków 2000, s. 477-493.