Bernhard Casper: nowa filozofia człowieka wobec destruktywnej postmoderny. Część I (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Student posiada wiedzę podstawową w zakresie filozofii człowieka.

Cele

Przedstawienie i analiza głównych wątków filozofii człowieka Bernharda Caspera.

Treści kształcenia

Czas globalizacji upływający pod znakiem rewolucji technicznej 21 wieku konfrontuje ludzi nie tylko z podstawowymi technicznymi i społecznymi problemami, lecz przede wszystkim z zagadnieniem, jak człowiek w obliczu nieznanej przyszłości chce rozumieć siebie w swoim człowieczeństwie? Ten czas globalizacji Bernhard Casper określa mianem głębokiego kryzysu i pyta, czy w takim kryzysie możliwa jest jakaś nowa racjonalność, która by pomogła człowiekowi w rozwoju własnego samorozumienia? Odpowiedź na te pytania stanowi bardzo nowatorska Filozofia Człowieka filozofa z Fryburga Bryzgowijskiego.
1)Myślenie dialogiczne jako nowy rodzaj racjonalności.
2)Godność człowieka a sprawa odpowiedzialności.
3)Podstawowa sytuacja dziejowej wolności człowieka.

Efekty kształcenia

E_1. [K_W05] – student zna szczegółowo i dogłębnie rozumie poglądy antropologiczne Bernharda Caspera i bieżący stan badań w zakresie wybranej problematyki filozoficznej.

Metody dydaktyczne

M_1. Wykład klasyczny, uwzględniający lekturę i analizę wybranych fragmentów dzieła antropologicznego Bern-harda Caspera.
M_2. Wykład połączony z możliwością aktywnego włączenia się studenta w dyskusję prezentowanego materiału.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W_1. Obowiązuje znajomość materiału zaprezentowanego na wykładzie.
W_2. Obowiązuje znajomość lektur podstawowych.
W_3. Egzamin ustny w sesji egzaminacyjnej.

Lektury podstawowe

1) Bernhard Casper, Co to znaczy: myśleć dialogicznie?, tłum, G. Sowiński, [w:] W. Zuziak (red.), Pytając o człowieka. Myśl filozoficzna Józefa Tischnera, Kraków 2001, s. 79-91.
2) Bernhard Casper, Grundfragen des Humanen. Studien zur Menschlichkeit des Menschen, Paderborn 2014.