Bernhard Casper: nowa filozofia człowieka wobec destruktywnej postmoderny. Część I (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Bernhard Casper: nowa filozofia człowieka wobec destruktywnej postmoderny. Część I
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Wykład monograficzny [na kierunku:] Filozofia, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, III rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. dr hab. Jarosław Jagiełło, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. dr hab. Jarosław Jagiełło, prof. UPJPII
- - Wykład monograficzny [na kierunku:] filozoficzne podstawy nauk kognitywnych, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. dr hab. Jarosław Jagiełło, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. dr hab. Jarosław Jagiełło, prof. UPJPII
- - Wykład monograficzny [na kierunku:] Filozofia, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. dr hab. Jarosław Jagiełło, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. dr hab. Jarosław Jagiełło, prof. UPJPII
- - Wykład monograficzny M [na kierunku:] etyka stosowana, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. dr hab. Jarosław Jagiełło, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. dr hab. Jarosław Jagiełło, prof. UPJPII
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr hab. Jarosław Jagiełło, prof. UPJPII
Sylabus
Wymagania wstępne
Student posiada wiedzę podstawową w zakresie filozofii człowieka.
Cele
Przedstawienie i analiza głównych wątków filozofii człowieka Bernharda Caspera.
Treści kształcenia
Czas globalizacji upływający pod znakiem rewolucji technicznej 21 wieku konfrontuje ludzi nie tylko z podstawowymi technicznymi i społecznymi problemami, lecz przede wszystkim z zagadnieniem, jak człowiek w obliczu nieznanej przyszłości chce rozumieć siebie w swoim człowieczeństwie? Ten czas globalizacji Bernhard Casper określa mianem głębokiego kryzysu i pyta, czy w takim kryzysie możliwa jest jakaś nowa racjonalność, która by pomogła człowiekowi w rozwoju własnego samorozumienia? Odpowiedź na te pytania stanowi bardzo nowatorska Filozofia Człowieka filozofa z Fryburga Bryzgowijskiego.
1)Myślenie dialogiczne jako nowy rodzaj racjonalności.
2)Godność człowieka a sprawa odpowiedzialności.
3)Podstawowa sytuacja dziejowej wolności człowieka.
1)Myślenie dialogiczne jako nowy rodzaj racjonalności.
2)Godność człowieka a sprawa odpowiedzialności.
3)Podstawowa sytuacja dziejowej wolności człowieka.
Efekty kształcenia
E_1. [K_W05] – student zna szczegółowo i dogłębnie rozumie poglądy antropologiczne Bernharda Caspera i bieżący stan badań w zakresie wybranej problematyki filozoficznej.
Metody dydaktyczne
M_1. Wykład klasyczny, uwzględniający lekturę i analizę wybranych fragmentów dzieła antropologicznego Bern-harda Caspera.
M_2. Wykład połączony z możliwością aktywnego włączenia się studenta w dyskusję prezentowanego materiału.
M_2. Wykład połączony z możliwością aktywnego włączenia się studenta w dyskusję prezentowanego materiału.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1. Obowiązuje znajomość materiału zaprezentowanego na wykładzie.
W_2. Obowiązuje znajomość lektur podstawowych.
W_3. Egzamin ustny w sesji egzaminacyjnej.
W_2. Obowiązuje znajomość lektur podstawowych.
W_3. Egzamin ustny w sesji egzaminacyjnej.
Lektury podstawowe
1) Bernhard Casper, Co to znaczy: myśleć dialogicznie?, tłum, G. Sowiński, [w:] W. Zuziak (red.), Pytając o człowieka. Myśl filozoficzna Józefa Tischnera, Kraków 2001, s. 79-91.
2) Bernhard Casper, Grundfragen des Humanen. Studien zur Menschlichkeit des Menschen, Paderborn 2014.
2) Bernhard Casper, Grundfragen des Humanen. Studien zur Menschlichkeit des Menschen, Paderborn 2014.