Współczesne dylematy bioetyczne (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Współczesne dylematy bioetyczne
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Współczesne dylematy bioetyczne [na kierunku:] etyka stosowana, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/3ECTS]:ks. dr hab. Grzegorz Hołub, prof. UPJPII
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/3ECTS]:ks. dr hab. Grzegorz Hołub, prof. UPJPII
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr hab. Grzegorz Hołub, prof. UPJPII
Sylabus
Wymagania wstępne
Ćwiczenia przeznaczone są dla studentów filozofii studiów magisterskich, II stopnia, w ramach spe-cjalizacji etyka stosowana. Warunkiem wstępnym jest zainteresowanie współczesnymi dylematami bioetycznymi, w kontekście toczących się sporów. Studenci powinni być również zaznajomieni z pod-stawowymi pojęciami etycznymi i nurtami etyki współczesnej.
Cele
Krytyczne prześledzenie i analiza tekstów wprowadzających w dylematy bioetyczne.
Treści kształcenia
Tc1. Lektura tekstów: Przysięgi Hipokratesa, Europejskiej Konwencji Bioetycznej, Kodeksu Etyki Lekarskiej.
Tc2. Lektura tekstów Petera Singera, Zbigniewa Szawarskiego, Kazimierza Szewczyka, i innych.
Tc3. Lektura tekstów opisujących bieżące spory bioetyczne.
Tc2. Lektura tekstów Petera Singera, Zbigniewa Szawarskiego, Kazimierza Szewczyka, i innych.
Tc3. Lektura tekstów opisujących bieżące spory bioetyczne.
Efekty kształcenia
Wiedza:
E1. Student zna i rozumienie podstawowe dylematy bioetyczne.
Umiejętności:
E2. Student potrafi krytycznie analizować rodzące się spory. Potrafi – w ramach krytyki we-wnętrznej – ocenić argumenty bioetyków przemawiające za określonym rozwiązaniem.
Postawy:
E3. Student, na bazie poznanych sporów bioetycznych potrafi modyfikować swoje poglądy i działania, które z nich wypływają. Kształtuje w sobie postawy otwartości poznawczej, dialogu i pro-mowania dobrych racji. Włącza się w debaty bioetyczne, które pojawiają się na forum społecznym.
E1. Student zna i rozumienie podstawowe dylematy bioetyczne.
Umiejętności:
E2. Student potrafi krytycznie analizować rodzące się spory. Potrafi – w ramach krytyki we-wnętrznej – ocenić argumenty bioetyków przemawiające za określonym rozwiązaniem.
Postawy:
E3. Student, na bazie poznanych sporów bioetycznych potrafi modyfikować swoje poglądy i działania, które z nich wypływają. Kształtuje w sobie postawy otwartości poznawczej, dialogu i pro-mowania dobrych racji. Włącza się w debaty bioetyczne, które pojawiają się na forum społecznym.
Metody dydaktyczne
M1. Lektura tekstów
M2. Wyjaśnianie pojęć
M3. Dyskusja
M2. Wyjaśnianie pojęć
M3. Dyskusja
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W1. Obecność obowiązkowa, ze względu na charakter zajęć.
W2. Zaliczenie pod koniec semestru na podstawie aktywności na zajęciach
W3. Oceny przedstawionej pracy pisemnej.
W2. Zaliczenie pod koniec semestru na podstawie aktywności na zajęciach
W3. Oceny przedstawionej pracy pisemnej.
Lektury podstawowe
1. Przysięga Hipokratesa
2. Europejska Konwencja Bioetyczna
3. Kodeks Etyki Lekarskiej
4. P. Singer, Etyka praktyczna, Warszawa 1999. (Co jest złego w zabijaniu; Pozbawienie życia: embrion i płód)
5. Z. Szawarski, Mądrość i sztuka leczenia, Gdańsk 2005. (Etyka i zapłodnienie pozaustrojowe; Spór o eutanazję)
6. Narodziny i śmierć. Bioetyka kulturowa wobec stanów granicznych ludzkiego życia, red. M. Gałuszka, K. Szewczyk, Warszawa 2002. (Spór o pomoc lekarza w zabójstwie)
7. Bioetyka w zawodzie lekarza, red. W. Chańska, J. Hartman, Warszawa 2010. (Rozmowy leka-rza z pacjentem. Ćwiczenia w mówieniu prawdy)
8. J. Kopania, Etyczny wymiar cielesności, Kraków 2002. (Transplantacje – oznaka nowej mo-ralności)
9. J. Mcmahan, Etyka zabijania, Warszawa 2012. (Czy niemowlęta są „wymienialne”?; Niemow-lęta anacefaliczne)
2. Europejska Konwencja Bioetyczna
3. Kodeks Etyki Lekarskiej
4. P. Singer, Etyka praktyczna, Warszawa 1999. (Co jest złego w zabijaniu; Pozbawienie życia: embrion i płód)
5. Z. Szawarski, Mądrość i sztuka leczenia, Gdańsk 2005. (Etyka i zapłodnienie pozaustrojowe; Spór o eutanazję)
6. Narodziny i śmierć. Bioetyka kulturowa wobec stanów granicznych ludzkiego życia, red. M. Gałuszka, K. Szewczyk, Warszawa 2002. (Spór o pomoc lekarza w zabójstwie)
7. Bioetyka w zawodzie lekarza, red. W. Chańska, J. Hartman, Warszawa 2010. (Rozmowy leka-rza z pacjentem. Ćwiczenia w mówieniu prawdy)
8. J. Kopania, Etyczny wymiar cielesności, Kraków 2002. (Transplantacje – oznaka nowej mo-ralności)
9. J. Mcmahan, Etyka zabijania, Warszawa 2012. (Czy niemowlęta są „wymienialne”?; Niemow-lęta anacefaliczne)