Teoria gender, cz. II (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Teoria i praktyka gender - spojrzenie krytyczne. Część II: filozoficzne, kulturowe i polityczne źró-dła.



Wykład jest przeznaczony dla studentów filozofii, ale także otwarty dla studentów innych kie-runków, dlatego do uczestniczenia w nim wystarczy znajomość podstawowych pojęć filozoficznych i kulturoznawczych.

Cele

Wprowadzenie w rozumienie i krytykę teorii oraz praktyki gender.

Treści kształcenia

Prezentacja oraz krytyka teorii gender, a także jej filozoficznych i ogólnokulturowych źródeł.

T_1. Początki ateizmu nowożytnego.
T_2. Antropologia Ludwika Feuerbacha.
T_3. Filozofia społeczna Karola Marksa i Fryderyka Engelsa.
T_4. Nihilizm Fryderyka Nietzschego.
T_5. Aleksandra Kołłantaj i rewolucja seksualna w ZSRR.
T_6. Modyfikacja marksizmu Antoniego Gramsciego.
T_7. Ateizm Jean-Paula Sartra.
T_8. Teoria permanentnej rewolucji Herberta Marcuse.
T_9. Szkoła frankfurcka Theodora Adorno i Maxa Horkheimera.
T_10. Psychologia Zygmuta Freuda i Wilhema Reicha oraz ich następców.
T_11. Seksuologia Magnusa Hirschfelda i Alfreda Kinseya oraz jego następców.
T_12. Eugenika Margaret Sanger.
T_13. John B. Watson i psychologia jako narzędzie inżynierii społecznej.
T¬_14. Sterowanie ludzkimi namiętnościami jako narzędzie polityki USA.
T_15. Feminizm Simone de Beauvoir.
T_16. Postrukturalizm i postmodernizm Michaela Foucalta.
T_17. Performatywność płci Judith Butler.
T¬_18. Historia badań Judith Reisman.

Efekty kształcenia

Wiedza:
E_1. Student zna i rozumienie historyczny charakter kształtowania się teorii gender (K_W09).
E_2. Student zna ogólne zależności między kształtowaniem się idei teorii gender a zmianami w kulturze i społeczeństwie (K_W11).
E_3. Student potrafi umiejscowić i zanalizować źródła teorii gender w kontekście myśli chrześcijańskiej (K_W22).

Umiejętności:
E_4. Student wykrywa zależności pomiędzy kształtowaniem się idei gender a procesami spo-łecznymi i kulturalnymi (K_U12).
E_5. Student dobiera strategie argumentacyjne, konstruuje krytyczne argumenty wobec po-znawanych teorii, formułuje odpowiedzi na krytykę własnego stanowiska (K_U17).
E_6. Student rekonstruuje i konstruuje różnego rodzaju argumentacje, odwołując się do pod-stawowych założeń filozoficznych, światopoglądowych i kulturowych teorii gender (K_U21).

Postawy:
E_7. Student jest otwarty na nowe idee w zakresie omawianego materiału i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów (K_K02).
E_8. Student wykazuje motywację do zaangażowanego uczestnictwa w życiu społecznym przy wykorzystaniu zdobytej na wykładzie wiedzy (K_K07).
E_9. Student ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozu-mienia aktualnych wydarzeń społecznych i kulturalnych (K_K08).

Metody dydaktyczne

M_1. Wykład klasyczny.
M_2. Możliwość aktywnego włączenia się studenta w dyskusję prezentowanego materiału oraz konsultacje poza wykładem.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W_1. Na zakończenie semestru obowiązuje egzamin ustny według listy pytań egzaminacyjnych, które zostaną podane.
W_2. Obowiązuje znajomość materiału zaprezentowanego na wykładzie.
W_3. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ustalonej lektury.

Lektury podstawowe

1. Notatki z wykładów.
2. G. Kuby, Globalna rewolucja seksualna. Likwidacja wolności w imię wolności, Kraków 2013.
3. Mroczkowski Ireneusz, Rodzina Gender i nowy Feminizm, Płock 2014.
4. Nykiel Marzena, Pułapka Gender. Karły kontra orły. Wojna cywilizacji, Kraków 2014.
5. M. A. Peeters, Globalizacja zachodniej rewolucji kulturowej. Kluczowe pojęcia, mechanizmy dzia-łania, Warszawa 2010.
6. M. A. Peeters, Gender - światowa norma polityczna i kulturowa. Narzędzie rozeznania, Warszawa 2013.

Lektury uzupełniające

1. M. A. Peeters, Polityka globalistów przeciwko rodzinie. Trzy przykłady, Warszawa 2013.
2. M. Czachorowski, Gendermania, Szczecinek 2013.
3. M. Jones, Libido dominandi, Wrocław 2013.
4. L. Kołakowski, Główne nurty marksizmu, t. 1-3, Warszawa 2009.
5. L. Kołakowski, Nasza wesoła apokalipsa, Kraków 2010.
6. L. Kołakowski, Moje słuszne poglądy na wszystko, Kraków 2011.
7. A. Jucewicz, M. Machnik (red.), Idea gender jako wyzwanie dla teologii, Olsztyn 2009.
8. S. de Beauvoir, Druga płeć, Warszawa 2003.
9. J. Butler, Uwikłani w płeć, Warszawa 2008.
10. J. Colapinto, As Nature Made Him. The Boy Who Was Raised as a Girl, New York 2000.
11. Ch. Beasley, Gender & Sexuality. Critical Theories, Critical Thinkers, London 2005.
12. D. P. Barash, J. E. Lipton, Making Sense of Sex. How Genes and Gender influence our Relation-ships, Washington 1997.
13. S. E. Rhoads, Taking Sex Differences Seriously, San Francisco 2004.
14. M. Giudice, T. Booth, P. Irwing, The Distance Between Mars and Venus: Measuring Global Sex Differences in Personality, . PLoS ONE 7(1) 2012: e29265.doi:10.1371/journal.pone.0029265.