Aksjologia Louisa Lavelle'a wobec ponowoczesnego kryzysu wartości (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Cele

Celem wykładu jest zapoznanie studentów ze współczesnymi problemami aksjologii

Treści kształcenia

Wykład rozpoczniemy
od ogólnej charakterystyki wartości i określenia czym różni się ona od pojęcia dobra. Przeprowadzimy
wstępne rozróżnienia różnych typów wartości i dóbr, które są wyrazem pluralistycznych preferencji
podmiotów wspólnoty społecznej czasów obecnych.
Następnie przejdziemy do omówienia źródeł powstania XX-wiecznej aksjologii. Z tego nurtu
omówimy poglądy jego przedstawicieli (M. Scheler, N. Hartmann). Zostanie również zaprezentowany
problem wartości we francuskiej filozofii ducha z uwzględnieniem prac L. Lavelle’a. Ponadto
omówimy zagadnienie wartości we współczesnym egzystencjalizmie ( J.-P. Sartre).
Podczas wykładu ukazane zostaną istotne cechy dotychczasowych rozwiązań i ich efekty
społeczne. W oparciu o diagnozy Z. Baumana omówione będą skutki tez głoszonych przez filozofów
z kręgu postmodernizmu a także pragnienie wartości w świecie „płynnej ponowoczesności”. Jedną
z odpowiedzi na współczesny kryzys ładu aksjologicznego będzie prezentacja teorii wartości
francuskiego przedstawiciela filozofii ducha L. Lavelle’a.

T_1 Wprowadzenie do aksjologii, wyjaśnienie podstawowych pojęć, typologia.
T_2 Źródła aksjologii.
T_3 Aksjologia M. Schelera i N. Hartmana
T_4 Aksjologia L. Lavelle’a
T_5 Problem wartości w egzystencjalizmie
T_6 Kryzys wartości w postmodernizmie i propozycje jego rozwiązania

Efekty kształcenia

E_W1 zna ogólny stan badań w zakresie aksjologii

Metody dydaktyczne

M_1 wykład
M_2 dyskusja

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W_1
Egzamin ustny w sesji egzaminacyjnej, którego termin zostanie ustalony najpóźniej na 2 tygodnie przed końcem zajęć. Podczas egzaminu studenci otrzymają trzy pytania z zakresu wiedzy przekazanej przez prowadzącego podczas wykładów. Celem pytań będzie sprawdzenie, w jakim stopniu student osiągnął zakładane wyniki kształcenia. Wynik egzaminu określi ocenę końcową.