Seminarium doktoranckie z filozofii człowieka (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Seminarium doktoranckie z filozofii człowieka
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] Filozofia, studia trzeciego stopnia (doktoranckie), stacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/2ECTS]:ks. dr hab. Jarosław Jagiełło, prof. UPJPII
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/2ECTS]:ks. dr hab. Jarosław Jagiełło, prof. UPJPII
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] Filozofia, studia trzeciego stopnia (doktoranckie), stacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/2ECTS]:ks. dr hab. Jarosław Jagiełło, prof. UPJPII
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/2ECTS]:ks. dr hab. Jarosław Jagiełło, prof. UPJPII
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] Filozofia, studia trzeciego stopnia (doktoranckie), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/3ECTS]:ks. dr hab. Jarosław Jagiełło, prof. UPJPII
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/3ECTS]:ks. dr hab. Jarosław Jagiełło, prof. UPJPII
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] Filozofia, studia trzeciego stopnia (doktoranckie), stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/3ECTS]:ks. dr hab. Jarosław Jagiełło, prof. UPJPII
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/3ECTS]:ks. dr hab. Jarosław Jagiełło, prof. UPJPII
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] Filozofia, studia trzeciego stopnia (doktoranckie), stacjonarne, III rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/3ECTS]:ks. dr hab. Jarosław Jagiełło, prof. UPJPII
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/3ECTS]:ks. dr hab. Jarosław Jagiełło, prof. UPJPII
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] Filozofia, studia trzeciego stopnia (doktoranckie), stacjonarne, III rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/3ECTS]:ks. dr hab. Jarosław Jagiełło, prof. UPJPII
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/3ECTS]:ks. dr hab. Jarosław Jagiełło, prof. UPJPII
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] Filozofia, studia trzeciego stopnia (doktoranckie), stacjonarne, IV rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/3ECTS]:ks. dr hab. Jarosław Jagiełło, prof. UPJPII
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/3ECTS]:ks. dr hab. Jarosław Jagiełło, prof. UPJPII
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] Filozofia, studia trzeciego stopnia (doktoranckie), stacjonarne, IV rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/3ECTS]:ks. dr hab. Jarosław Jagiełło, prof. UPJPII
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/3ECTS]:ks. dr hab. Jarosław Jagiełło, prof. UPJPII
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr hab. Jarosław Jagiełło, prof. UPJPII
Sylabus
Wymagania wstępne
1. Ukończone studia II stopnia.
2. Gruntowna znajomość głównych nurtów filozofii człowieka i terminologii antropologicznej.
2. Gruntowna znajomość głównych nurtów filozofii człowieka i terminologii antropologicznej.
Cele
1. Opieka naukowa nad przygotowującymi dysertację doktorską.
2. Opracowanie tematu przewodniego seminarium.
2. Opracowanie tematu przewodniego seminarium.
Treści kształcenia
1. Wypracowanie metodologii badań naukowych – stosownie do określonego tematu dysertacji.
2. Analiza krytyczna przedmiotu badań poszczególnych doktorantów.
3. Opracowanie przewodniego tematu seminarium, zakładającego współpracę wszystkich doktorantów.
T_1. Omówienie warunków formalno-prawnych rozpoczęcia i sfinalizowania przewodu doktorskiego.
T_2. Wyznaczenie terminów realizacji zobowiązań podjętych przez seminarzystów w procesie przygotowywania dysertacji doktorskich.
T_3. Dyskusja nad metodami badawczymi i planem powstających w ramach seminarium prac doktorskich.
T_4. Systematyczne sprawozdania doktorantów z postępu prac na rozprawami doktorskimi oraz towarzysząca im dyskusja.
T_5. Podczas seminariów, które nie są bezpośrednio związane z procesem powstawania prac doktorskich, czytanie i analiza dzieła Maksa Schelera „Resentyment a moralność”: „hermeneutyka resentymentu” jako temat wiodący seminarium w roku akademickim 2014-2015.
2. Analiza krytyczna przedmiotu badań poszczególnych doktorantów.
3. Opracowanie przewodniego tematu seminarium, zakładającego współpracę wszystkich doktorantów.
T_1. Omówienie warunków formalno-prawnych rozpoczęcia i sfinalizowania przewodu doktorskiego.
T_2. Wyznaczenie terminów realizacji zobowiązań podjętych przez seminarzystów w procesie przygotowywania dysertacji doktorskich.
T_3. Dyskusja nad metodami badawczymi i planem powstających w ramach seminarium prac doktorskich.
T_4. Systematyczne sprawozdania doktorantów z postępu prac na rozprawami doktorskimi oraz towarzysząca im dyskusja.
T_5. Podczas seminariów, które nie są bezpośrednio związane z procesem powstawania prac doktorskich, czytanie i analiza dzieła Maksa Schelera „Resentyment a moralność”: „hermeneutyka resentymentu” jako temat wiodący seminarium w roku akademickim 2014-2015.
Efekty kształcenia
E_1. Samodzielnie wyszukuje, analizuje, selekcjonuje i integruje wiedzę ze źródeł pisanych i elektronicznych, twórczo ją wykorzystuje w formułowaniu hipotez i krytycznych argumen-tacji oraz planuje projekty badawcze [K_U01].
E_2. Określa stopień doniosłości (relewancji) stawianych tez dla badanego problemu lub ar-gumentacji [K_U04].
E_3. Precyzyjnie formułuje w mowie i na piśmie złożone problemy filozoficzne, stawia tezy i krytycznie je komentuje [K_U07].
E_ 4. Pisze opracowania monograficzne na podstawie samodzielnie dobranej literatury, sto-sując oryginalne podejścia i uwzględniając nowe osiągnięcia w filozofii w zakresie: 1) filozofii umysłu lub 2) etyki lub 3) filozofii kultury i filozofii języka [K_U08]
E_5. Prowadzi, we współpracy z innymi profesjonalistami, samodzielną pracę badawczą, umożliwiającą rozwój naukowy i podnoszenie kwalifikacji profesjonalnych [K_U11]
E_6. Potrafi zaprezentować samodzielnie wybrany problem, a następnie poprowadzić dys-kusję na jego temat [K_K01]
E_7. Efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania [K_K04]
E_8. Rozumie znaczenie krytycznej dyskusji dla właściwego prowadzenia indywidualnej pracy filozoficznej [K_K08]
E_2. Określa stopień doniosłości (relewancji) stawianych tez dla badanego problemu lub ar-gumentacji [K_U04].
E_3. Precyzyjnie formułuje w mowie i na piśmie złożone problemy filozoficzne, stawia tezy i krytycznie je komentuje [K_U07].
E_ 4. Pisze opracowania monograficzne na podstawie samodzielnie dobranej literatury, sto-sując oryginalne podejścia i uwzględniając nowe osiągnięcia w filozofii w zakresie: 1) filozofii umysłu lub 2) etyki lub 3) filozofii kultury i filozofii języka [K_U08]
E_5. Prowadzi, we współpracy z innymi profesjonalistami, samodzielną pracę badawczą, umożliwiającą rozwój naukowy i podnoszenie kwalifikacji profesjonalnych [K_U11]
E_6. Potrafi zaprezentować samodzielnie wybrany problem, a następnie poprowadzić dys-kusję na jego temat [K_K01]
E_7. Efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania [K_K04]
E_8. Rozumie znaczenie krytycznej dyskusji dla właściwego prowadzenia indywidualnej pracy filozoficznej [K_K08]
Metody dydaktyczne
M_1. Prezentacja struktury i bibliografii przygotowywanych prac doktorskich.
M_2. Krytyczna dyskusja nad prezentowanymi częściami poszczególnych prac.
M_3. Czytanie i analiza fragmentów wybranych dzieł filozoficznych w związku z realizacją przewodniego tematu seminarium.
M_4. Fragmenty prac doktorskich dostarczane są do prowadzącego seminarium w formie wydruku komputerowe-go, w tej samej formie korygowane i oddawane seminarzyście do ewentualnego poprawienia tekstu.
M_2. Krytyczna dyskusja nad prezentowanymi częściami poszczególnych prac.
M_3. Czytanie i analiza fragmentów wybranych dzieł filozoficznych w związku z realizacją przewodniego tematu seminarium.
M_4. Fragmenty prac doktorskich dostarczane są do prowadzącego seminarium w formie wydruku komputerowe-go, w tej samej formie korygowane i oddawane seminarzyście do ewentualnego poprawienia tekstu.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1. W wyznaczonym czasie doktorant przedstawia temat, plan, bibliografię oraz fragmenty swojej pracy.
W_2. Włącza się aktywnie w dyskusję wokół przewodniego tematu seminarium
W_3. Regularnie uczestniczy w seminariach.
W_4. Dwa razy w semestrze przygotowuje protokół z seminarium.
W_5. Wywiązywanie się z tych obowiązków jest podstawą zaliczenia seminarium.
W_2. Włącza się aktywnie w dyskusję wokół przewodniego tematu seminarium
W_3. Regularnie uczestniczy w seminariach.
W_4. Dwa razy w semestrze przygotowuje protokół z seminarium.
W_5. Wywiązywanie się z tych obowiązków jest podstawą zaliczenia seminarium.
Lektury podstawowe
1. M. Scheler, Resentyment a moralność, przekł. Jan Garewicz, Warszawa 1997.
Lektury uzupełniające
1. A, Węgrzecki, Scheler, Warszawa 1975.