Seminarium doktoranckie z filozofii i teologii (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Semestr zimowy i letni

Znajomość filozofii na poziomie studiów licencjackich oraz, ewentualnie, znajomość teologii na tym samym poziomie. Przydatne jest także ukończenie innych studiów.

Cele

Pogłębienie znajomości podstawowych zagadnień filozoficznych zwłaszcza z zakresu teorii poznania i metafizyki, z także obszarów granicznych pomiędzy filozofią i teolo-gią. Napisanie pracy magisterskiej z filozofii lub teologii albo doktorskiej z filozofii.

Treści kształcenia

Analiza wybranych zagadnień filozofii oraz tych zagadnień teologicznych, do których rozstrzygnięcia potrzebne są modele i pojęcia filozoficzne.

T_1. Metodologia i teoria poznania Karla Poppera.
T_2. Filozofia poznania Bernarda Lonergana.
T_3. Teoriopoznawcze granice metafizyki.
¬T_4. Metafizyka jako meta-antropologia.
T_5. Metafizyka ugruntowana za pomocą struktury poznawczej (Bernard Lonergan).
T_6. Metafizyka ugruntowana za pomocą transcendentalnej analizy pytania (Emerich Coreth).
T_7. Filozofia Boga jako ukoronowanie metafizyki.
T_8. Graniczne problemy rozumu i wiary.
T_9. Wolność i łaska w myśli Bernarda Lonergana oraz Karla Rahnera.
T¬¬_10. Natura doświadczenia religijnego.
T_11. Metafizyczne założenia i implikacje kogniwistyki
T_12. Teoriopoznawcze, metafizyczne i antropologiczne założenia teorii gender.

Efekty kształcenia

Wiedza:
E_1. Student rozumie i akceptuje znaczenie krytycznej dyskusji dla prowadzenia indywidualnej pracy filozoficznej (K_K08).
E_2. Potrafi umiejscowić i zanalizować różne prądy filozoficzne w kontekście myśli chrześcijańskiej (K_W22).
E_3. Student rozumie i potrafi analizować znaczenie doświadczenia religijnego w kontekście kultury i życia społecznego (K_W23).


Umiejętności:
E_4. Student wyszukuje, analizuje i integruje wiedzę ze źródeł pisanych i elek-tronicznych, twórczo ją wykorzystuje w formułowaniu hipotez i krytycznych argumen-tacji oraz planuje projekty badawcze (K_U01).
E_5. Student precyzyjnie formułuje w mowie i na piśmie złożone problemy filo-zoficzne, stawia tezy i krytycznie je komentuje (K_U07).
E_6. Student pisze opracowania monograficzne na podstawie dobranej literatury, stosując oryginalne podejście i uwzględniając nowe osiągnięcia w filozofii (K_U08).

Postawy:
E_7. Student potrafi samodzielnie zaprezentować wybrany problem, a następnie poprowadzić dyskusję na jego temat (K_K01).
E_8. Student na podstawie twórczej analizy nowych sytuacji i problemów formu-łuje propozycje ich rozwiązania (K_K03).
E_9. Student efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania (K_K04).

Metody dydaktyczne

M_1. Analizy wybranych tekstów i dyskusje nimi inspirowane.
M_2. Referaty uczestników.
M_3. Analizy, uzupełnienia i korekty tekstów uczestników seminarium.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W_1. Obecność na zajęciach i udział w prowadzonych analizach oraz dyskusjach.
W_2. Referat studenta - najlepiej na podstawie prowadzonej pracy badawczej.
W_3. Lektura napisanych części pracy dyplomowej połączona z analizą treści tekstu oraz poziomu umiejętności autora.

Lektury podstawowe

1. D. Oko, The Transcendental Way to God according to Bernard Lonergan, Frankfurt am Main 1991.
2. D. Oko, Łaska i wolność. Łaska w Biblii, nauczaniu Kościoła i teologii współczesnej, Kraków 1997, 19982.
3. D. Oko, W poszukiwaniu pewności. Próba transcendentalnego ugruntowania metafizyki w filozofiach Emericha Coretha i Bernarda Lonergana, Kraków 2010.
4. B. Lonergan, Insight: a Study of Human Understanding. Collected Works of Bernard Lonergan, t. 3, wyd. F. E. Crowe i R. M. Doran, London 1957, Toronto 19925.
5. B. Lonergan, Metoda w Teologii, tłum. A. Bronk, Warszawa 1976.
6. E. Coreth., Metaphysik. Eine methodisch-systematische Grundlegung, Innsbruck 1961, 19803.
7. Jan Paweł II, Encyklika "Fides et Ratio", Rzym 1998
8. R. Rożdżeński, Filozofia poznania. Zarys problematyki, Kraków 2013.
9. R. Rożdżeński, Filozofia a rzeczywistość. Spór o poznawalność świata, Kraków 2012.
10. K. Popper, Droga do wiedzy. Domysły i refutacje, tłum. S. Amsterdamski, Warsza-wa 1999.
11. K. Popper, Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie, tłum. H. Krahelska i W. Je-dlicki, tom 1 i 2, Warszawa 2007.
12. S. Wszołek, Pękające projekty. Szkice z filozofii religii, Tarnów 2005.

Lektury uzupełniające

antropologicznym, "Analecta Cracoviensia" XXVIII (1996), s. 99-112.
2. D. Oko, Struktura ducha ludzkiego według Bernarda Lonergana, "Analecta Cra-coviensia" XXIX (1997), s. 283-297.
3. D. Oko, Encyklika Fides et ratio: metafizyczne podstawy filozofii i teologii Logos i Ethos 1 (7) 1999, s. 4-16.
4. D. Oko, Teologiczne uwarunkowania filozoficznego sporu o metafizykę, Analecta Cracoviensia XXXII (2000), s. 41-58.
5. D. Oko, „Stróż metafizyki”. Katolicko-protestancki spór o filozofię pierwszą, w: W. Kowalski, T. Obolevitch (red.), Metafizyka i religia, Kraków 2006, s. 115-127.
6. D. Oko, Suwerenność chrześcijaństwa. Teolog wobec ponowoczesności, w: K. Góźdź, j. Chyła, S. Kunka (red.), Teologia wobec nurtu ponowoczesności, Pelplin 2012, s. 119-136.
7. B. Lonergan, Natural Knowledge of God, w: tenże, A Second Collection, s.117-133.
8. B. Lonergan, Philosophy of God, and Theology, Philadelphia 1973.
9. B. Lonergan, Theology in its new Context, w: tenże, A Second Collection, s.
55-67.
10. Swinburne R., Spójność teizmu, Kraków 1995.
11. Świeżawski S., Lampa wiary. Rozważania na przełomie wieków, Kraków 2000.
12. Wszołek S., Nieusuwalność metafizyki. Logiczno-lingwistyczne aspekty debaty Rudolfa Carnapa z Ludwigiem Wittgensteinem i Karlem R. Popperem, Tarnów 1997.