Seminarium doktoranckie z filozofii i teologii (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Seminarium doktoranckie z filozofii i teologii
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] Filozofia, studia trzeciego stopnia (doktoranckie), stacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/2ECTS]:ks. dr hab. Dariusz Oko, prof. UPJPII
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/2ECTS]:ks. dr hab. Dariusz Oko, prof. UPJPII
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] Filozofia, studia trzeciego stopnia (doktoranckie), stacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/2ECTS]:ks. dr hab. Dariusz Oko, prof. UPJPII
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/2ECTS]:ks. dr hab. Dariusz Oko, prof. UPJPII
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] Filozofia, studia trzeciego stopnia (doktoranckie), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/3ECTS]:ks. dr hab. Dariusz Oko, prof. UPJPII
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/3ECTS]:ks. dr hab. Dariusz Oko, prof. UPJPII
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] Filozofia, studia trzeciego stopnia (doktoranckie), stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/3ECTS]:ks. dr hab. Dariusz Oko, prof. UPJPII
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/3ECTS]:ks. dr hab. Dariusz Oko, prof. UPJPII
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] Filozofia, studia trzeciego stopnia (doktoranckie), stacjonarne, III rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/3ECTS]:ks. dr hab. Dariusz Oko, prof. UPJPII
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/3ECTS]:ks. dr hab. Dariusz Oko, prof. UPJPII
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] Filozofia, studia trzeciego stopnia (doktoranckie), stacjonarne, III rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/3ECTS]:ks. dr hab. Dariusz Oko, prof. UPJPII
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/3ECTS]:ks. dr hab. Dariusz Oko, prof. UPJPII
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] Filozofia, studia trzeciego stopnia (doktoranckie), stacjonarne, IV rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/3ECTS]:ks. dr hab. Dariusz Oko, prof. UPJPII
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/3ECTS]:ks. dr hab. Dariusz Oko, prof. UPJPII
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] Filozofia, studia trzeciego stopnia (doktoranckie), stacjonarne, IV rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/3ECTS]:ks. dr hab. Dariusz Oko, prof. UPJPII
- [prowadzący ćwiczenia:30h/z/3ECTS]:ks. dr hab. Dariusz Oko, prof. UPJPII
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr hab. Dariusz Oko, prof. UPJPII
Sylabus
Wymagania wstępne
Semestr zimowy i letni
Znajomość filozofii na poziomie studiów licencjackich oraz, ewentualnie, znajomość teologii na tym samym poziomie. Przydatne jest także ukończenie innych studiów.
Znajomość filozofii na poziomie studiów licencjackich oraz, ewentualnie, znajomość teologii na tym samym poziomie. Przydatne jest także ukończenie innych studiów.
Cele
Pogłębienie znajomości podstawowych zagadnień filozoficznych zwłaszcza z zakresu teorii poznania i metafizyki, z także obszarów granicznych pomiędzy filozofią i teolo-gią. Napisanie pracy magisterskiej z filozofii lub teologii albo doktorskiej z filozofii.
Treści kształcenia
Analiza wybranych zagadnień filozofii oraz tych zagadnień teologicznych, do których rozstrzygnięcia potrzebne są modele i pojęcia filozoficzne.
T_1. Metodologia i teoria poznania Karla Poppera.
T_2. Filozofia poznania Bernarda Lonergana.
T_3. Teoriopoznawcze granice metafizyki.
¬T_4. Metafizyka jako meta-antropologia.
T_5. Metafizyka ugruntowana za pomocą struktury poznawczej (Bernard Lonergan).
T_6. Metafizyka ugruntowana za pomocą transcendentalnej analizy pytania (Emerich Coreth).
T_7. Filozofia Boga jako ukoronowanie metafizyki.
T_8. Graniczne problemy rozumu i wiary.
T_9. Wolność i łaska w myśli Bernarda Lonergana oraz Karla Rahnera.
T¬¬_10. Natura doświadczenia religijnego.
T_11. Metafizyczne założenia i implikacje kogniwistyki
T_12. Teoriopoznawcze, metafizyczne i antropologiczne założenia teorii gender.
T_1. Metodologia i teoria poznania Karla Poppera.
T_2. Filozofia poznania Bernarda Lonergana.
T_3. Teoriopoznawcze granice metafizyki.
¬T_4. Metafizyka jako meta-antropologia.
T_5. Metafizyka ugruntowana za pomocą struktury poznawczej (Bernard Lonergan).
T_6. Metafizyka ugruntowana za pomocą transcendentalnej analizy pytania (Emerich Coreth).
T_7. Filozofia Boga jako ukoronowanie metafizyki.
T_8. Graniczne problemy rozumu i wiary.
T_9. Wolność i łaska w myśli Bernarda Lonergana oraz Karla Rahnera.
T¬¬_10. Natura doświadczenia religijnego.
T_11. Metafizyczne założenia i implikacje kogniwistyki
T_12. Teoriopoznawcze, metafizyczne i antropologiczne założenia teorii gender.
Efekty kształcenia
Wiedza:
E_1. Student rozumie i akceptuje znaczenie krytycznej dyskusji dla prowadzenia indywidualnej pracy filozoficznej (K_K08).
E_2. Potrafi umiejscowić i zanalizować różne prądy filozoficzne w kontekście myśli chrześcijańskiej (K_W22).
E_3. Student rozumie i potrafi analizować znaczenie doświadczenia religijnego w kontekście kultury i życia społecznego (K_W23).
Umiejętności:
E_4. Student wyszukuje, analizuje i integruje wiedzę ze źródeł pisanych i elek-tronicznych, twórczo ją wykorzystuje w formułowaniu hipotez i krytycznych argumen-tacji oraz planuje projekty badawcze (K_U01).
E_5. Student precyzyjnie formułuje w mowie i na piśmie złożone problemy filo-zoficzne, stawia tezy i krytycznie je komentuje (K_U07).
E_6. Student pisze opracowania monograficzne na podstawie dobranej literatury, stosując oryginalne podejście i uwzględniając nowe osiągnięcia w filozofii (K_U08).
Postawy:
E_7. Student potrafi samodzielnie zaprezentować wybrany problem, a następnie poprowadzić dyskusję na jego temat (K_K01).
E_8. Student na podstawie twórczej analizy nowych sytuacji i problemów formu-łuje propozycje ich rozwiązania (K_K03).
E_9. Student efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania (K_K04).
E_1. Student rozumie i akceptuje znaczenie krytycznej dyskusji dla prowadzenia indywidualnej pracy filozoficznej (K_K08).
E_2. Potrafi umiejscowić i zanalizować różne prądy filozoficzne w kontekście myśli chrześcijańskiej (K_W22).
E_3. Student rozumie i potrafi analizować znaczenie doświadczenia religijnego w kontekście kultury i życia społecznego (K_W23).
Umiejętności:
E_4. Student wyszukuje, analizuje i integruje wiedzę ze źródeł pisanych i elek-tronicznych, twórczo ją wykorzystuje w formułowaniu hipotez i krytycznych argumen-tacji oraz planuje projekty badawcze (K_U01).
E_5. Student precyzyjnie formułuje w mowie i na piśmie złożone problemy filo-zoficzne, stawia tezy i krytycznie je komentuje (K_U07).
E_6. Student pisze opracowania monograficzne na podstawie dobranej literatury, stosując oryginalne podejście i uwzględniając nowe osiągnięcia w filozofii (K_U08).
Postawy:
E_7. Student potrafi samodzielnie zaprezentować wybrany problem, a następnie poprowadzić dyskusję na jego temat (K_K01).
E_8. Student na podstawie twórczej analizy nowych sytuacji i problemów formu-łuje propozycje ich rozwiązania (K_K03).
E_9. Student efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania (K_K04).
Metody dydaktyczne
M_1. Analizy wybranych tekstów i dyskusje nimi inspirowane.
M_2. Referaty uczestników.
M_3. Analizy, uzupełnienia i korekty tekstów uczestników seminarium.
M_2. Referaty uczestników.
M_3. Analizy, uzupełnienia i korekty tekstów uczestników seminarium.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1. Obecność na zajęciach i udział w prowadzonych analizach oraz dyskusjach.
W_2. Referat studenta - najlepiej na podstawie prowadzonej pracy badawczej.
W_3. Lektura napisanych części pracy dyplomowej połączona z analizą treści tekstu oraz poziomu umiejętności autora.
W_2. Referat studenta - najlepiej na podstawie prowadzonej pracy badawczej.
W_3. Lektura napisanych części pracy dyplomowej połączona z analizą treści tekstu oraz poziomu umiejętności autora.
Lektury podstawowe
1. D. Oko, The Transcendental Way to God according to Bernard Lonergan, Frankfurt am Main 1991.
2. D. Oko, Łaska i wolność. Łaska w Biblii, nauczaniu Kościoła i teologii współczesnej, Kraków 1997, 19982.
3. D. Oko, W poszukiwaniu pewności. Próba transcendentalnego ugruntowania metafizyki w filozofiach Emericha Coretha i Bernarda Lonergana, Kraków 2010.
4. B. Lonergan, Insight: a Study of Human Understanding. Collected Works of Bernard Lonergan, t. 3, wyd. F. E. Crowe i R. M. Doran, London 1957, Toronto 19925.
5. B. Lonergan, Metoda w Teologii, tłum. A. Bronk, Warszawa 1976.
6. E. Coreth., Metaphysik. Eine methodisch-systematische Grundlegung, Innsbruck 1961, 19803.
7. Jan Paweł II, Encyklika "Fides et Ratio", Rzym 1998
8. R. Rożdżeński, Filozofia poznania. Zarys problematyki, Kraków 2013.
9. R. Rożdżeński, Filozofia a rzeczywistość. Spór o poznawalność świata, Kraków 2012.
10. K. Popper, Droga do wiedzy. Domysły i refutacje, tłum. S. Amsterdamski, Warsza-wa 1999.
11. K. Popper, Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie, tłum. H. Krahelska i W. Je-dlicki, tom 1 i 2, Warszawa 2007.
12. S. Wszołek, Pękające projekty. Szkice z filozofii religii, Tarnów 2005.
2. D. Oko, Łaska i wolność. Łaska w Biblii, nauczaniu Kościoła i teologii współczesnej, Kraków 1997, 19982.
3. D. Oko, W poszukiwaniu pewności. Próba transcendentalnego ugruntowania metafizyki w filozofiach Emericha Coretha i Bernarda Lonergana, Kraków 2010.
4. B. Lonergan, Insight: a Study of Human Understanding. Collected Works of Bernard Lonergan, t. 3, wyd. F. E. Crowe i R. M. Doran, London 1957, Toronto 19925.
5. B. Lonergan, Metoda w Teologii, tłum. A. Bronk, Warszawa 1976.
6. E. Coreth., Metaphysik. Eine methodisch-systematische Grundlegung, Innsbruck 1961, 19803.
7. Jan Paweł II, Encyklika "Fides et Ratio", Rzym 1998
8. R. Rożdżeński, Filozofia poznania. Zarys problematyki, Kraków 2013.
9. R. Rożdżeński, Filozofia a rzeczywistość. Spór o poznawalność świata, Kraków 2012.
10. K. Popper, Droga do wiedzy. Domysły i refutacje, tłum. S. Amsterdamski, Warsza-wa 1999.
11. K. Popper, Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie, tłum. H. Krahelska i W. Je-dlicki, tom 1 i 2, Warszawa 2007.
12. S. Wszołek, Pękające projekty. Szkice z filozofii religii, Tarnów 2005.
Lektury uzupełniające
antropologicznym, "Analecta Cracoviensia" XXVIII (1996), s. 99-112.
2. D. Oko, Struktura ducha ludzkiego według Bernarda Lonergana, "Analecta Cra-coviensia" XXIX (1997), s. 283-297.
3. D. Oko, Encyklika Fides et ratio: metafizyczne podstawy filozofii i teologii Logos i Ethos 1 (7) 1999, s. 4-16.
4. D. Oko, Teologiczne uwarunkowania filozoficznego sporu o metafizykę, Analecta Cracoviensia XXXII (2000), s. 41-58.
5. D. Oko, „Stróż metafizyki”. Katolicko-protestancki spór o filozofię pierwszą, w: W. Kowalski, T. Obolevitch (red.), Metafizyka i religia, Kraków 2006, s. 115-127.
6. D. Oko, Suwerenność chrześcijaństwa. Teolog wobec ponowoczesności, w: K. Góźdź, j. Chyła, S. Kunka (red.), Teologia wobec nurtu ponowoczesności, Pelplin 2012, s. 119-136.
7. B. Lonergan, Natural Knowledge of God, w: tenże, A Second Collection, s.117-133.
8. B. Lonergan, Philosophy of God, and Theology, Philadelphia 1973.
9. B. Lonergan, Theology in its new Context, w: tenże, A Second Collection, s.
55-67.
10. Swinburne R., Spójność teizmu, Kraków 1995.
11. Świeżawski S., Lampa wiary. Rozważania na przełomie wieków, Kraków 2000.
12. Wszołek S., Nieusuwalność metafizyki. Logiczno-lingwistyczne aspekty debaty Rudolfa Carnapa z Ludwigiem Wittgensteinem i Karlem R. Popperem, Tarnów 1997.
2. D. Oko, Struktura ducha ludzkiego według Bernarda Lonergana, "Analecta Cra-coviensia" XXIX (1997), s. 283-297.
3. D. Oko, Encyklika Fides et ratio: metafizyczne podstawy filozofii i teologii Logos i Ethos 1 (7) 1999, s. 4-16.
4. D. Oko, Teologiczne uwarunkowania filozoficznego sporu o metafizykę, Analecta Cracoviensia XXXII (2000), s. 41-58.
5. D. Oko, „Stróż metafizyki”. Katolicko-protestancki spór o filozofię pierwszą, w: W. Kowalski, T. Obolevitch (red.), Metafizyka i religia, Kraków 2006, s. 115-127.
6. D. Oko, Suwerenność chrześcijaństwa. Teolog wobec ponowoczesności, w: K. Góźdź, j. Chyła, S. Kunka (red.), Teologia wobec nurtu ponowoczesności, Pelplin 2012, s. 119-136.
7. B. Lonergan, Natural Knowledge of God, w: tenże, A Second Collection, s.117-133.
8. B. Lonergan, Philosophy of God, and Theology, Philadelphia 1973.
9. B. Lonergan, Theology in its new Context, w: tenże, A Second Collection, s.
55-67.
10. Swinburne R., Spójność teizmu, Kraków 1995.
11. Świeżawski S., Lampa wiary. Rozważania na przełomie wieków, Kraków 2000.
12. Wszołek S., Nieusuwalność metafizyki. Logiczno-lingwistyczne aspekty debaty Rudolfa Carnapa z Ludwigiem Wittgensteinem i Karlem R. Popperem, Tarnów 1997.