(historia średniowiecza) (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: (historia średniowiecza)
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Proseminarium: starożytność lub średniowiecze [na kierunku:] Historia, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/2ECTS]: dr hab. Tomasz Graff
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/2ECTS]: dr hab. Tomasz Graff
- - Proseminarium: starożytność lub średniowiecze [na kierunku:] Archiwistyka i zarządzanie dokumentacją, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/2ECTS]: dr hab. Tomasz Graff
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/2ECTS]: dr hab. Tomasz Graff
- - Proseminarium: starożytność lub średniowiecze [na kierunku:] Turystyka historyczna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/2ECTS]: dr hab. Tomasz Graff
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/2ECTS]: dr hab. Tomasz Graff
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr hab. Tomasz Graff
Sylabus
Wymagania wstępne
Brak
Cele
Praktyczne przygotowanie uczestników proseminarium do samodzielnej pracy naukowej, umożliwiającej pisanie naukowych prac mediewistycznych.
Treści kształcenia
T.1. Studenci zapoznają się z metodologią pracy historyka mediewisty i jego warsztatem naukowym.
T.2. Każdy z uczestników przygotowuje pracę proseminaryjną, a także 2 recenzje mediewistycznych książek historycznych wg wskazówek prowadzącego. Studenci w trakcie zajęć będą przedstawiali fragmenty swoich prac proseminaryjnych, a także przygotowane recenzje. Prace te omawiane będą w grupie proseminaryjnej pod kierunkiem prowadzącego.
T.3. Studenci nauczą się także krytyki i analizy tekstów źródłowych z zakresu średniowiecznej historii Polski i Europy
T.2. Każdy z uczestników przygotowuje pracę proseminaryjną, a także 2 recenzje mediewistycznych książek historycznych wg wskazówek prowadzącego. Studenci w trakcie zajęć będą przedstawiali fragmenty swoich prac proseminaryjnych, a także przygotowane recenzje. Prace te omawiane będą w grupie proseminaryjnej pod kierunkiem prowadzącego.
T.3. Studenci nauczą się także krytyki i analizy tekstów źródłowych z zakresu średniowiecznej historii Polski i Europy
Efekty kształcenia
Wiedza: student: zna podstawową terminologię nauk humanistycznych, z którymi powiązana jest historią świata i Polski w okresie średniowiecza. S_W01, K_W02; zna najważniejszą faktografię okresu średniowiecza S_W03, KW_05; ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju historiografii i jej nowych osiągnięciach w zakresie historii średniowiecza. S_W04. K_W08; zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury średniowiecznej S_W05, KW_09;
Umiejętności: student: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i uogólniać informacje specyficzne i szczególnie istotne dla historii średniowiecza S_U01, K_U01; potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych dotyczących historii średniowiecza S_U02, K_U02; potrafi posługiwać się podstawo-wymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla historii średniowiecza S_U03, K_U04;
Kompetencje społeczne: student jest przygotowany do pełnienia ról społecznych i wykonywania zawodów związanych z wykorzystaniem wiedzy dotyczącej historii średniowiecza S_K01, K_K03; student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego średniowiecza
Umiejętności: student: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i uogólniać informacje specyficzne i szczególnie istotne dla historii średniowiecza S_U01, K_U01; potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych dotyczących historii średniowiecza S_U02, K_U02; potrafi posługiwać się podstawo-wymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla historii średniowiecza S_U03, K_U04;
Kompetencje społeczne: student jest przygotowany do pełnienia ról społecznych i wykonywania zawodów związanych z wykorzystaniem wiedzy dotyczącej historii średniowiecza S_K01, K_K03; student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego średniowiecza
Metody dydaktyczne
Dyskusja naukowa,
praca pod kierunkiem prowadzącego nad tekstem naukowym,
analiza tekstów źródłowych
praca pod kierunkiem prowadzącego nad tekstem naukowym,
analiza tekstów źródłowych
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Uzyskanie pozytywnych ocen z pracy proseminaryjnej i 2 recenzji, aktywność na zajęciach, maksymalnie opuszczone 2 zajęcia bez usprawiedliwienia. Wydruk pracy proseminaryjnej winien spełniać normy zatwierdzone przez Radę Instytutu Historii UPJPII z dnia 25 stycznia 2013 r. Student winien przedłożyć wersję elektorniczną i wydruk pracy proseminaryjnej prowadzącemu zajęcia w terminie nie późniejszym niż 1 tydzień przed zakończeniem zajęć
Lektury podstawowe
1. Miśkiewicz B., Wprowadzenie do badań historycznych, Poznań 1993;
2. Topolski J., Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Warszawa 1997;
.
2. Topolski J., Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Warszawa 1997;
.
Lektury uzupełniające
1.Vademecum historyka mediewisty, red. J. Nikodem, D. Sikorski, Warszawa 2012
Uwagi
-