Historia powszechna i Polski XIX w. (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Znajomość historii Polski do 1789 r. na poziomie akademickim.
Znajomość historii XIX w. na poziomie szkoły średniej.

Cele

Poznanie historii XIX w. na poziomie akademickim.

Treści kształcenia

T_1. Wykład dotyczy historii Polski w latach niewoli narodowej. Periodyzację wyznaczają wydarzenia z historii Polski i powszechnej. Akcent położony został na zagadnienia polityczne i społeczne.

Efekty kształcenia

E_1. Student definiuje podstawowe pojęcia z historii XIX w.
E_2. Student analizuje procesy historyczne tej epoki.
E_3. Student podejmuje działania na polu zawodowym i społecznym.

Metody dydaktyczne

M_1. Wykład
M_2. Tablice
M_3. Mapy
M_4. Filmy

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W_1. Obecność na zajęciach (Dopuszczalne 3 nieobecności. Nieobecność na więcej niż 3 wykładach w semestrze oznacza kolokwium (5 pytań)z wyznaczonej lektury na ostatnich zajęciach)

W_2. Egzamin: po uzyskaniu wcześniejszego zaliczenia wykładu. W I terminie – egzamin pisemny; w II terminie – egzamin ustny.

Lektury podstawowe

S. Kieniewicz, Historia Polski 1795-1918, Warszawa 1968

Lektury uzupełniające

J. Pachoński, Generał Jan Henryk Dąbrowski 1755-1818, Warszawa 1981

Uwagi

Tematy poszczególnych zajęć – semestr letni:

1. Wykład wstępny
2. Insurekcja kościuszkowska
3. Zabory, granice, ludność
4. Legiony. Księstwo Warszawskie
5. Sprawa polska na kongresie wiedeńskim. Wolne Miasto Kraków
6. Powstanie listopadowe. Wielka emigracja
7. Powstanie krakowskie. Wiosna Ludów
8. Powstanie styczniowe
9. Królestwo Polskie i ziemie zabrane do Rosji
10. Pod pruskim zaborem
11. Galicja
12. Pogranicza dawnej Rzeczypospolitej
13. Życie codzienne w XIX w.
14. I wojna światowa na ziemiach polskich
15. Ostatnie zajęcia – egzamin – termin zerowy