Historia powszechna i Polski nowożytna (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

znajomość omawianej problematyki na poziomie szkoły średniej

Cele

zapoznanie studentów z kluczowymi zagadnieniami historii nowożytnej Polski i powszechnej

Treści kształcenia

T_1. Rozwój kultury i nauki: Europa i Polska od renesansu do klasycyzmu.

T_2. Przemiany w Europie: w tym konflikt Habsbursko-Burboński, od wojen włoskich do rewolucji francuskiej (bez samej rewolucji), od monarchii doby renesansu do monarchii absolutnej.

T_3. W ogólnym zarysie rozwój ekonomiczny i ekspansja kolonialna.

T_4. Przemiany ustrojowe w Polsce doby nowożytnej, węzłowe zagadnienia polityki wewnętrznej i zagranicznej – do trzeciego rozbioru.

Efekty kształcenia

E_1. Student ma zyskać ogólną orientację w temacie i znać podstawowe fakty;

E_2. student ma umieć wyciągać samodzielnie wnioski, operować materiałem źródłowym, opracować go samodzielnie;

E_3. student ma umieć pracować samodzielnie, zachowywać krytycyzm w wyprowadzaniu wniosków, być gotowym do pogłębiania wiedzy

Metody dydaktyczne

M_1. wykład;

M_2. merytorycznie wykorzystanie środków audiowizualnych (materiał ilustracyjny, film – np. sprawy kultury)

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W_1. egzamin w sesji letniej, ustny na ocenę, gdzie student losuje 3 pytania, jak również odpowiada ze znajomości lektur. Możliwość składania egzaminu we wcześniejszym, lub późniejszym terminie w wyjątkowym wypadkach po otrzymaniu zgody i uzgodnieniu terminu

Lektury podstawowe

- Z. Wójcik, Historia powszechna XVI-XVII wieku Warszawa 1968;
- E. Rostworowski, Historia powszechna XVIII wieku, Warszawa 1977,
- J. A. Gierowski, Historia Polski 1505-1864, cz. 1 i 2, Warszawa 1978 (P),
- lub inne podręczniki kursowe obejmujące dzieje Polski w tym okresie.

Lektury uzupełniające

odpowiednie rozdziały z historii poszczególnych krajów, np.:
- Procacci G., Historia Włochów, Warszawa 1983,
- Baszkiewicz J., Historia Francji, Wrocław 1995;
- M. de Lara, J. Baruque, D. Ortiz, Historia Hiszpanii, Kraków 2006;

jak również biografie wybitnych postaci tej epoki, np.:
- Baszkiewicz J., Richelieu, Warszawa 1995; - M. Bogucka, Bona Sforza, Wrocław 1998;
- K. Zienkowska, Stanisław August Poniatowski, Wrocław 1998;
- S. Salmonowicz, Fryderyk II, Wrocław 1985; - P. Gaxotte, Ludwik XIV, Warszawa 1984 i inne.