Historia powszechna i Polski nowożytna (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Historia powszechna i Polski nowożytna
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Historia powszechna i Polski nowożytna [na kierunku:] Historia, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z+e/1ECTS]: dr hab. Wojciech Kęder, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/z+e/1ECTS]: dr hab. Wojciech Kęder, prof. UPJPII
- - Historia powszechna i Polski nowożytna [na kierunku:] Archiwistyka i zarządzanie dokumentacją, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z+e/1ECTS]: dr hab. Wojciech Kęder, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/z+e/1ECTS]: dr hab. Wojciech Kęder, prof. UPJPII
- - Historia powszechna i Polski nowożytna [na kierunku:] Turystyka historyczna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z+e/1ECTS]: dr hab. Wojciech Kęder, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/z+e/1ECTS]: dr hab. Wojciech Kęder, prof. UPJPII
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr hab. Wojciech Kęder, prof. UPJPII
Sylabus
Wymagania wstępne
znajomość omawianej problematyki na poziomie szkoły średniej
Cele
zapoznanie studentów z kluczowymi zagadnieniami historii nowożytnej Polski i powszechnej
Treści kształcenia
T_1. Rozwój kultury i nauki: Europa i Polska od renesansu do klasycyzmu.
T_2. Przemiany w Europie: w tym konflikt Habsbursko-Burboński, od wojen włoskich do rewolucji francuskiej (bez samej rewolucji), od monarchii doby renesansu do monarchii absolutnej.
T_3. W ogólnym zarysie rozwój ekonomiczny i ekspansja kolonialna.
T_4. Przemiany ustrojowe w Polsce doby nowożytnej, węzłowe zagadnienia polityki wewnętrznej i zagranicznej – do trzeciego rozbioru.
T_2. Przemiany w Europie: w tym konflikt Habsbursko-Burboński, od wojen włoskich do rewolucji francuskiej (bez samej rewolucji), od monarchii doby renesansu do monarchii absolutnej.
T_3. W ogólnym zarysie rozwój ekonomiczny i ekspansja kolonialna.
T_4. Przemiany ustrojowe w Polsce doby nowożytnej, węzłowe zagadnienia polityki wewnętrznej i zagranicznej – do trzeciego rozbioru.
Efekty kształcenia
E_1. Student ma zyskać ogólną orientację w temacie i znać podstawowe fakty;
E_2. student ma umieć wyciągać samodzielnie wnioski, operować materiałem źródłowym, opracować go samodzielnie;
E_3. student ma umieć pracować samodzielnie, zachowywać krytycyzm w wyprowadzaniu wniosków, być gotowym do pogłębiania wiedzy
E_2. student ma umieć wyciągać samodzielnie wnioski, operować materiałem źródłowym, opracować go samodzielnie;
E_3. student ma umieć pracować samodzielnie, zachowywać krytycyzm w wyprowadzaniu wniosków, być gotowym do pogłębiania wiedzy
Metody dydaktyczne
M_1. wykład;
M_2. merytorycznie wykorzystanie środków audiowizualnych (materiał ilustracyjny, film – np. sprawy kultury)
M_2. merytorycznie wykorzystanie środków audiowizualnych (materiał ilustracyjny, film – np. sprawy kultury)
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1. egzamin w sesji letniej, ustny na ocenę, gdzie student losuje 3 pytania, jak również odpowiada ze znajomości lektur. Możliwość składania egzaminu we wcześniejszym, lub późniejszym terminie w wyjątkowym wypadkach po otrzymaniu zgody i uzgodnieniu terminu
Lektury podstawowe
- Z. Wójcik, Historia powszechna XVI-XVII wieku Warszawa 1968;
- E. Rostworowski, Historia powszechna XVIII wieku, Warszawa 1977,
- J. A. Gierowski, Historia Polski 1505-1864, cz. 1 i 2, Warszawa 1978 (P),
- lub inne podręczniki kursowe obejmujące dzieje Polski w tym okresie.
- E. Rostworowski, Historia powszechna XVIII wieku, Warszawa 1977,
- J. A. Gierowski, Historia Polski 1505-1864, cz. 1 i 2, Warszawa 1978 (P),
- lub inne podręczniki kursowe obejmujące dzieje Polski w tym okresie.
Lektury uzupełniające
odpowiednie rozdziały z historii poszczególnych krajów, np.:
- Procacci G., Historia Włochów, Warszawa 1983,
- Baszkiewicz J., Historia Francji, Wrocław 1995;
- M. de Lara, J. Baruque, D. Ortiz, Historia Hiszpanii, Kraków 2006;
jak również biografie wybitnych postaci tej epoki, np.:
- Baszkiewicz J., Richelieu, Warszawa 1995; - M. Bogucka, Bona Sforza, Wrocław 1998;
- K. Zienkowska, Stanisław August Poniatowski, Wrocław 1998;
- S. Salmonowicz, Fryderyk II, Wrocław 1985; - P. Gaxotte, Ludwik XIV, Warszawa 1984 i inne.
- Procacci G., Historia Włochów, Warszawa 1983,
- Baszkiewicz J., Historia Francji, Wrocław 1995;
- M. de Lara, J. Baruque, D. Ortiz, Historia Hiszpanii, Kraków 2006;
jak również biografie wybitnych postaci tej epoki, np.:
- Baszkiewicz J., Richelieu, Warszawa 1995; - M. Bogucka, Bona Sforza, Wrocław 1998;
- K. Zienkowska, Stanisław August Poniatowski, Wrocław 1998;
- S. Salmonowicz, Fryderyk II, Wrocław 1985; - P. Gaxotte, Ludwik XIV, Warszawa 1984 i inne.