Historia powszechna i Polski nowożytna (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Historia powszechna i Polski nowożytna
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Historia powszechna i Polski nowożytna [na kierunku:] Historia, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/3ECTS]: dr Paweł Krokosz
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/3ECTS]: dr Paweł Krokosz
- - Historia powszechna i Polski nowożytna [na kierunku:] Archiwistyka i zarządzanie dokumentacją, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/3ECTS]: dr Paweł Krokosz
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/3ECTS]: dr Paweł Krokosz
- - Historia powszechna i Polski nowożytna [na kierunku:] Turystyka historyczna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/3ECTS]: dr Paweł Krokosz
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/3ECTS]: dr Paweł Krokosz
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr Paweł Krokosz
Sylabus
Wymagania wstępne
Student powinien posiadać wiadomości, umiejętności i kompetencje nabyte w semestrze zimowym.
Cele
Na zajęciach zostaną zaprezentowane podstawowe wiadomości o procesach, wydarzeniach i ludziach tworzących historię powszechną, Polski oraz chrześcijaństwa w XVIII w.
Treści kształcenia
Tematyka ćwiczeń obejmuje zagadnienia dotyczące sytuacji społeczno-gospodarczo-politycznej Europy i świata w XVIII w.; kultury oświecenia; obrazu religijności; zmiany układu sił w Europie i świecie w XVIII w.; dziejów Polski na tle wydarzeń europejskich.
Tematy zajęć:
- Stosunki społeczne w Europie XVIII w.
- Stosunki gospodarcze w Europie XVIII w.
- Sytuacja polityczna w Europie Środkowej i Wschodniej w XVIII w.
- Sytuacja polityczna w Europie Zachodniej w XVIII w. i powstanie Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej.
- Religia i idee oświecenia
- Zachodnioeuropejscy luminarze oświecenia
- Polscy przedstawiciele wieku świateł
- Wychowanie i nauczanie w XVIII w.
- Obraz religijności w XVIII w. i jej wymiar polityczny
- Oświecenie katolickie
- Rzeczpospolita za panowania Wettinów
- Stanisław August Poniatowski i reformy państwa
- Rozbiory Rzeczpospolitej
- Struktura organizacyjna Kościoła w Polsce XVI-XVIII w.
Tematy zajęć:
- Stosunki społeczne w Europie XVIII w.
- Stosunki gospodarcze w Europie XVIII w.
- Sytuacja polityczna w Europie Środkowej i Wschodniej w XVIII w.
- Sytuacja polityczna w Europie Zachodniej w XVIII w. i powstanie Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej.
- Religia i idee oświecenia
- Zachodnioeuropejscy luminarze oświecenia
- Polscy przedstawiciele wieku świateł
- Wychowanie i nauczanie w XVIII w.
- Obraz religijności w XVIII w. i jej wymiar polityczny
- Oświecenie katolickie
- Rzeczpospolita za panowania Wettinów
- Stanisław August Poniatowski i reformy państwa
- Rozbiory Rzeczpospolitej
- Struktura organizacyjna Kościoła w Polsce XVI-XVIII w.
Efekty kształcenia
W wyniku prowadzonych zajęć student rozróżnia najważniejsze fakty z historii powszechnej i Polski oraz dziejów chrześcijaństwa XVIII w.; zna metody analizy i interpretacji źródeł historycznych; pogłębia wiedzę na temat zasad korzystania z dorobku naukowego innych badaczy (Ew_5, Ew_6, Ew_10). Nadto, uczestnik zajęć potrafi krytycznie posługiwać się źródłami historycznymi; samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija zdolności badawcze; posiada umiejętność pisania prac historycznych i przygotowywania ustnych wystąpień (Eu_2, Eu_3, Eu_7, Eu_8). Poza tym biorący udział w ćwiczeniach pogłębia kompetencję pracy w zespole; nabywa przekonania o potrzebie ciągłego samokształcenia; uświadamia sobie odpowiedzialność za zachowanie dziedzictwa kulturowego i religijnego (Ek_1, Ek_2, Ek_5).
Metody dydaktyczne
Na zajęciach, ich uczestnicy wygłaszają samodzielnie opracowane referaty (mogą mieć formę multimedialną); wspólnie czytają, analizują, interpretują teksty źródłowe; dyskutują na temat przeczytanych lektur; prezentują krótkie prace pisemne.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Końcowe zaliczenie studenci otrzymują na podstawie:
- stopni za przygotowanie wyznaczonych zagadnień
- aktywności na zajęciach
- pisemnego kolokwium (data ustalana z tygodniowym wyprzedzeniem)
- semestralnej pracy pisemnej (uzgadniany ze studentami termin oddania pracy)
- znajomości lektur obowiązkowych
- stopni za przygotowanie wyznaczonych zagadnień
- aktywności na zajęciach
- pisemnego kolokwium (data ustalana z tygodniowym wyprzedzeniem)
- semestralnej pracy pisemnej (uzgadniany ze studentami termin oddania pracy)
- znajomości lektur obowiązkowych
Lektury podstawowe
I. Krasicki, Monachomachia i Antymonachomachia, Wrocław 2003.
S. Staszic, Przestrogi dla Polski, Wrocław 2003.
J. J. Rousseau, O umowie społecznej, Warszawa 2002.
S. Staszic, Przestrogi dla Polski, Wrocław 2003.
J. J. Rousseau, O umowie społecznej, Warszawa 2002.
Lektury uzupełniające
Wykazy lektur pomocnych w opracowaniu tematów poszczególnych zagadnień studenci otrzymują na bieżąco w trakcie trwania zajęć.