Historia powszechna i Polski XIX w. (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Znajomość historii powszechnej do 1789 r. na poziomie akademickim.
Znajomość historii XIX w. na poziomie szkoły średniej.

Cele

Poznanie historii XIX w. na poziomie akademickim.

Treści kształcenia

T_1. W wykładzie akcent położony jest na historię społeczno-polityczną, nie pomijając historii nauki, kultury i oświaty.

Efekty kształcenia

E_1. Student definiuje podstawowe pojęcia z historii XIX w.
E_2. Student analizuje procesy historyczne tej epoki.
E_3. Student podejmuje działania na polu zawodowym i społecznym.

Metody dydaktyczne

M_1. Wykład
M_2. Tablice
M_3. Mapy
M_4. Filmy

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W_1. Obecność na zajęciach (Dopuszczalne 3 nieobecności. Nieobecność na więcej niż 3 wykładach w semestrze oznacza kolokwium [5 pytań] z wyznaczonej lektury na ostatnich zajęciach)

W_2. Egzamin: po uzyskaniu wcześniejszego zaliczenia wykładu. W I terminie – egzamin pisemny; w II terminie – egzamin ustny.

Lektury podstawowe

T. Kizwalter, Historia powszechna. Wiek XIX, Warszawa 2007

Lektury uzupełniające

H. Wereszycki, Pod berłem Habsburgów, Kraków 1976, 2015

Uwagi

Tematy poszczególnych zajęć – semestr zimowy:

1. Wykład wstępny
2. Rewolucja francuska
3. Napoleon
4. Kongres wiedeński (film)
5. Restauracja
6. Wiosna Ludów
7. Stany Zjednoczone
8. Zjednoczenie Niemiec
9. Zjednoczenie Włoch
10. Europa po 1870 r.
11. Kolonizacja Afryki
12. Azja
13. Imperium Osmańskie
14. I wojna światowa
15. Ostatnie zajęcia – egzamin – termin zerowy