Historia powszechna i Polski XIX w. (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Historia powszechna i Polski XIX w.
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Historia powszechna i Polski XIX w. [na kierunku:] Historia, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z+e/1ECTS]:ks. prof. dr hab. Jacek Urban
- [prowadzący wykład:30h/z+e/1ECTS]:ks. prof. dr hab. Jacek Urban
- - Historia powszechna i Polski XIX w. [na kierunku:] Archiwistyka i zarządzanie dokumentacją, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z+e/1ECTS]:ks. prof. dr hab. Jacek Urban
- [prowadzący wykład:30h/z+e/1ECTS]:ks. prof. dr hab. Jacek Urban
- - Historia powszechna i Polski XIX w. [na kierunku:] Turystyka historyczna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z+e/1ECTS]:ks. prof. dr hab. Jacek Urban
- [prowadzący wykład:30h/z+e/1ECTS]:ks. prof. dr hab. Jacek Urban
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. prof. dr hab. Jacek Urban
Sylabus
Wymagania wstępne
Znajomość historii powszechnej do 1789 r. na poziomie akademickim.
Znajomość historii XIX w. na poziomie szkoły średniej.
Znajomość historii XIX w. na poziomie szkoły średniej.
Cele
Poznanie historii XIX w. na poziomie akademickim.
Treści kształcenia
T_1. W wykładzie akcent położony jest na historię społeczno-polityczną, nie pomijając historii nauki, kultury i oświaty.
Efekty kształcenia
E_1. Student definiuje podstawowe pojęcia z historii XIX w.
E_2. Student analizuje procesy historyczne tej epoki.
E_3. Student podejmuje działania na polu zawodowym i społecznym.
E_2. Student analizuje procesy historyczne tej epoki.
E_3. Student podejmuje działania na polu zawodowym i społecznym.
Metody dydaktyczne
M_1. Wykład
M_2. Tablice
M_3. Mapy
M_4. Filmy
M_2. Tablice
M_3. Mapy
M_4. Filmy
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1. Obecność na zajęciach (Dopuszczalne 3 nieobecności. Nieobecność na więcej niż 3 wykładach w semestrze oznacza kolokwium [5 pytań] z wyznaczonej lektury na ostatnich zajęciach)
W_2. Egzamin: po uzyskaniu wcześniejszego zaliczenia wykładu. W I terminie – egzamin pisemny; w II terminie – egzamin ustny.
W_2. Egzamin: po uzyskaniu wcześniejszego zaliczenia wykładu. W I terminie – egzamin pisemny; w II terminie – egzamin ustny.
Lektury podstawowe
T. Kizwalter, Historia powszechna. Wiek XIX, Warszawa 2007
Lektury uzupełniające
H. Wereszycki, Pod berłem Habsburgów, Kraków 1976, 2015
Uwagi
Tematy poszczególnych zajęć – semestr zimowy:
1. Wykład wstępny
2. Rewolucja francuska
3. Napoleon
4. Kongres wiedeński (film)
5. Restauracja
6. Wiosna Ludów
7. Stany Zjednoczone
8. Zjednoczenie Niemiec
9. Zjednoczenie Włoch
10. Europa po 1870 r.
11. Kolonizacja Afryki
12. Azja
13. Imperium Osmańskie
14. I wojna światowa
15. Ostatnie zajęcia – egzamin – termin zerowy
1. Wykład wstępny
2. Rewolucja francuska
3. Napoleon
4. Kongres wiedeński (film)
5. Restauracja
6. Wiosna Ludów
7. Stany Zjednoczone
8. Zjednoczenie Niemiec
9. Zjednoczenie Włoch
10. Europa po 1870 r.
11. Kolonizacja Afryki
12. Azja
13. Imperium Osmańskie
14. I wojna światowa
15. Ostatnie zajęcia – egzamin – termin zerowy