Paleografia łacińska (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Paleografia łacińska
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Wykład monograficzny [na kierunku:] Historia, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, III rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]: dr hab. Marian Wołkowski-Wolski, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]: dr hab. Marian Wołkowski-Wolski, prof. UPJPII
- - Wykład monograficzny [na kierunku:] Historia, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]: dr hab. Marian Wołkowski-Wolski, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]: dr hab. Marian Wołkowski-Wolski, prof. UPJPII
- - Wykład monograficzny [na kierunku:] Historia, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]: dr hab. Marian Wołkowski-Wolski, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]: dr hab. Marian Wołkowski-Wolski, prof. UPJPII
- - Wykład monograficzny [na kierunku:] Archiwistyka i zarządzanie dokumentacją, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, III rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- - Wykład monograficzny [na kierunku:] Turystyka historyczna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, III rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr hab. Marian Wołkowski-Wolski, prof. UPJPII
Sylabus
Wymagania wstępne
Znajomość języka łacińskiego przynajmniej w stopniu podstawowym tj. ukończony lektorat oraz ukończenie kursu z zakresu Nauk Pomocniczych Historii.
Cele
Nauczenie czytania tekstów rękopiśmiennych, głównie aktowych z XIV-XVIII w.
Treści kształcenia
Nauka czytania rękopiśmiennych tekstów łacińskich, głównie pisma aktowego z różnych okresów i obszarów I Rzeczypospolitej.
Nauka czytania rękopiśmiennych tekstów, głównie z ksiąg sądowych XIV-XVIII wiecznych z różnych obszarów I Rzeczypospolitej, mająca zaznajomić studentów z systemami brachygraficznymi (w tym różnymi niekonwencjonalnymi systemami skrótów) i rodzajami pisma, a także elementami specyfiki językowej tych źródeł.
Nauka czytania rękopiśmiennych tekstów, głównie z ksiąg sądowych XIV-XVIII wiecznych z różnych obszarów I Rzeczypospolitej, mająca zaznajomić studentów z systemami brachygraficznymi (w tym różnymi niekonwencjonalnymi systemami skrótów) i rodzajami pisma, a także elementami specyfiki językowej tych źródeł.
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć studenci powinni posiadać wiedzę na temat różnych rodzajów pisma używanego w praktyce kancelaryjnej Rzeczypospolitej, znać systemy brachygraficzne. Powinni posiąść podstawową umiejętność czytania różnego rodzaju pisma i umieć tę wiedzę spożytkować w badaniach naukowych.
Metody dydaktyczne
Praca na foto/kserokopiach oryginalnych tekstów z ksiąg aktowych różnych sądów z terenu pierwszej Rzeczypospolitej.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach i efektów pracy, kontrolowanej w sposób ciągły na każdych zajęciach w czasie praktycznych zajęć.
Lektury podstawowe
Gieysztor A., Zarys dziejów pisma łacińskiego, Warszawa 1973; Szymański J., Nauki pomocnicze historii, Warszaw 1983; Semkowicz W., Encyklopedia nauk pomocniczych historii, Kraków 1999.