genealogia i heraldyka (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: genealogia i heraldyka
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Genealogia i heraldyka [na kierunku:] historia Kościoła, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, III rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący konwersatorium:30h/z/2ECTS]: dr hab. Marian Wołkowski-Wolski, prof. UPJPII
- [prowadzący konwersatorium:30h/z/2ECTS]: dr hab. Marian Wołkowski-Wolski, prof. UPJPII
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr hab. Marian Wołkowski-Wolski, prof. UPJPII
Sylabus
Wymagania wstępne
Ukończony cykl zajęć z nauk pomocniczych historii.
Cele
Zaznajomienie słuchaczy z genealogią i heraldyką, jako nauką pomocniczą historii, jej historią, metodologią, podstawowymi pojęciami, źródłami oraz możliwościami wykorzystania w badaniach nad społeczeństwem staropolskim.
Treści kształcenia
Cykl zajęć poświęconych genealogii i heraldyce polskiej, jej rozwojowi, pojęciom, metodologii, źródłom i formom prezentacji.
W cyklu zajęć studenci będą zaznajomieni z historią i rozwojem badań genealogicznych i heraldycznych, terminologią i podstawowymi pojęciami, następnie omówiona zostanie literatura przedmiotu, źródła do badań genealogicznych, wreszcie metodologia badań i różne sposoby graficznej prezentacji wyników badań oraz opisu herbów (blazonowanie).
W cyklu zajęć studenci będą zaznajomieni z historią i rozwojem badań genealogicznych i heraldycznych, terminologią i podstawowymi pojęciami, następnie omówiona zostanie literatura przedmiotu, źródła do badań genealogicznych, wreszcie metodologia badań i różne sposoby graficznej prezentacji wyników badań oraz opisu herbów (blazonowanie).
Efekty kształcenia
Po ukończeniu pełnego cyklu zajęć student powinien osiągnąć wiedzę w zakresie rozwoju badań genealogicznych i heraldycznych na przestrzeni wieków, ze szczególnym uwzględnieniem badań polskich, znać i prawidłowo posługiwać się literaturą, umieć przeprowadzić krytykę źródeł pod kątem informacji o charakterze biograficzno-genealogicznym, umieć zbudować tablice genealogiczne i opisać herb.
Metody dydaktyczne
Wykład metodą konwersatoryjną z prezentacją multimedialną oraz pokazem oryginalnych źródeł.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Zaliczenie zajęć na podstawie obecności na zajęciach.
Lektury podstawowe
W. Dworzaczek, Genealogia, Warszawa 1959; Szymański J., Nauki pomocnicze historii, Warszawa 1983; J. Bienak, Rozmaitość kryteriów badawczych w polskiej genealogii średniowiecznej, [w:] Genealogia – Problemy metodyczne w badaniach nad polskim społeczeństwem średniowiecznym na tle porównawczym, Toruń 1982, s. 131-148
Lektury uzupełniające
J. Bieniak, Rody rycerskie jako czynnik struktury społecznej w Polsce XIII-XV wieku (uwagi problemowe), [w:] Polskie rycerstwo średniowieczne, Kraków 2002, 57-82; tegoż, Heraldyka polska przed Długoszem, tamże, s. 83-122.