Historia Polski XX w. (do 1945) (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Historia Polski XX w. (do 1945)
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Historia Polski XX w. (do 1945) [na kierunku:] Historia, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, III rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z+e/1ECTS]:ks. prof. dr hab. Bogdan Stanaszek
- [prowadzący wykład:30h/z+e/1ECTS]:ks. prof. dr hab. Bogdan Stanaszek
- - Historia Polski XX w. (do 1945) [na kierunku:] Archiwistyka i zarządzanie dokumentacją, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, III rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- - Historia Polski XX w. (do 1945) [na kierunku:] Turystyka historyczna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, III rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. prof. dr hab. Bogdan Stanaszek
Sylabus
Wymagania wstępne
Wiadomości pozyskane w trakcie nauki w szkole średniej oraz w poprzednich latach studiów, umiejętność analizowania tekstów źródłowych i opracowań.
Cele
Podstawowym celem przeprowadzonych zajęć jest zaznajomienie słuchaczy w dziejami Polski w okresie międzywojennym i w czasie II wojny światowej. Wykłady ukażą okoliczności odzyskania niepodległości, kształtowanie się granic, ustroju, politykę wewnętrzną i zagraniczną, historię społeczeństwa z uwzględnieniem przemian gospodarczych i kulturalnych. Omówione zostaną dzieje Polski w czasie II wojny światowej.
Treści kształcenia
1-2. Orientacje polityczne na ziemiach polskich przed wybuchem I wojny św.
3-4. Sprawa polska podczas I wojny światowej
5-6. Odbudowa państwa polskiego, kształtowanie się ośrodków władzy
7-8. Walka o granice, wojna polsko-sowiecka
9-10. Ludność, ustrój, sytuacja gospodarcza, reformy
11-12. Początek rządów sanacji
13-14. Kryzys gospodarczy
15-16. Ostatnie lata niepodległości
17-18. Kultura i nauka w Polsce międzywojennej
19-20. Kampania wrześniowa
21-22. Sprawa polska na arenie międzynarodowej
23-25. Konspiracja
26-27. Terror okupantów na ziemiach polskich
28-29. Akcja Burza i Powstanie Warszawskie
30. Dominacja sowiecka.
3-4. Sprawa polska podczas I wojny światowej
5-6. Odbudowa państwa polskiego, kształtowanie się ośrodków władzy
7-8. Walka o granice, wojna polsko-sowiecka
9-10. Ludność, ustrój, sytuacja gospodarcza, reformy
11-12. Początek rządów sanacji
13-14. Kryzys gospodarczy
15-16. Ostatnie lata niepodległości
17-18. Kultura i nauka w Polsce międzywojennej
19-20. Kampania wrześniowa
21-22. Sprawa polska na arenie międzynarodowej
23-25. Konspiracja
26-27. Terror okupantów na ziemiach polskich
28-29. Akcja Burza i Powstanie Warszawskie
30. Dominacja sowiecka.
Efekty kształcenia
Zna najważniejszą faktografię historii Polski z lat 1918-1945, ze szczególnym uwzględnieniem roli Polaków w II wojnie światowej (K_W05).
Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych z tych lat oraz tekstów kultury pochodzących z tej epoki, rozumiejąc mechanizmy polityczne i społeczne związane z podłożem narodowym, religijnym i kulturowym, które doprowadziły do wybuchu II wojny światowej (K_W06).
Posiada wiedzę o możliwościach pogłębionego opisu i analizy omawianych wydarzeń historycznych korzystając z dorobku innych nauk humanistycznych, szczególnie historii sztuki, analizy literackiej i socjologii (K_W07).
Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju Polski w okresie 1918-1945 (K_W09).
W oparciu o źródła dokumentujące życie polityczne i społeczne okresu międzywojennego potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje tam zawarte (K_U01)
Efektem prowadzonych zajęć ma być również przekonanie o przydatności posiadanej wiedzy o mechanizmach dziejowych oraz umiejętności oceny rzeczywistości i nieschematycznego rozwiązywania problemów. Ma to studenta przygotować do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych (K_K03).
Ma także świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym. Ma świadomość roli Kościoła w procesie historycznym (K_K05).
Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych z tych lat oraz tekstów kultury pochodzących z tej epoki, rozumiejąc mechanizmy polityczne i społeczne związane z podłożem narodowym, religijnym i kulturowym, które doprowadziły do wybuchu II wojny światowej (K_W06).
Posiada wiedzę o możliwościach pogłębionego opisu i analizy omawianych wydarzeń historycznych korzystając z dorobku innych nauk humanistycznych, szczególnie historii sztuki, analizy literackiej i socjologii (K_W07).
Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju Polski w okresie 1918-1945 (K_W09).
W oparciu o źródła dokumentujące życie polityczne i społeczne okresu międzywojennego potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje tam zawarte (K_U01)
Efektem prowadzonych zajęć ma być również przekonanie o przydatności posiadanej wiedzy o mechanizmach dziejowych oraz umiejętności oceny rzeczywistości i nieschematycznego rozwiązywania problemów. Ma to studenta przygotować do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych (K_K03).
Ma także świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym. Ma świadomość roli Kościoła w procesie historycznym (K_K05).
Metody dydaktyczne
Aby osiągnąć zamierzony efekt kształcenia planowane jest użycie następujących metod dydaktycznych:
1. Podająca (wykład informacyjny, pogadanka);
2. Problemowa (wykład problemowy);
3. Eksponująca (pokaz fotografii i dokumentów).
1. Podająca (wykład informacyjny, pogadanka);
2. Problemowa (wykład problemowy);
3. Eksponująca (pokaz fotografii i dokumentów).
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Do zaliczenia wykładów wymagana jest obecność studentów na zajęciach (w przypadku trzech nieusprawiedliwionych nieobecności student musi zdać dodatkowe kolokwium z wyznaczonej partii materiału).
Sprawdza się wówczas znajomość informacji podanych na wykładzie.
Student zobowiązany jest do zaznajomienia się z treściami wykładów oraz dwoma podręcznikami.
Końcowym sprawdzianem wiedzy będzie egzamin ustny z zakresu materiału poznanego w trakcie wykładów oraz związanej z nimi lektury.
Sprawdza się wówczas znajomość informacji podanych na wykładzie.
Student zobowiązany jest do zaznajomienia się z treściami wykładów oraz dwoma podręcznikami.
Końcowym sprawdzianem wiedzy będzie egzamin ustny z zakresu materiału poznanego w trakcie wykładów oraz związanej z nimi lektury.
Lektury podstawowe
Historia Polski
Brzoza Cz., Sowa A. L., Historia Polski 1918-1945, Kraków 2007.
Roszkowski W., Najnowsza historia Polski 1914-1945, Warszawa 2003
Atlas
Wielki atlas historyczny, Warszawa 2002.
Brzoza Cz., Sowa A. L., Historia Polski 1918-1945, Kraków 2007.
Roszkowski W., Najnowsza historia Polski 1914-1945, Warszawa 2003
Atlas
Wielki atlas historyczny, Warszawa 2002.
Lektury uzupełniające
Garlicki A., Historia 1815-2004, Kraków 2005.
Garlicki A. Piękne lata trzydzieste, Warszawa 2008.
Holzer J., Mozaika polityczna Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 1974.
Korkuć M. i inni, W cieniu czerwonej gwiazdy. Zbrodnie sowieckie na Polakach (1917-1956), Kraków 2008.
Łozińscy M., J., W przedwojennej Polsce. Życie codzienne i niecodzienne, Warszawa 2011.
Okupacja sowiecka na ziemiach polskich 1939-1941, pod red. P. Chmielowca, Warszawa 2005.
Pajewski J., Budowa Drugiej Rzeczypospolitej 1918-1926, Poznań 2007.
Polska Odrodzona 1918-1939. Państwo, społeczeństwo, kultura, pod red. J. Tomickiego, Warszawa 1982.
Tomaszewski J., Landau Z., Polska w Europie i świecie 1918-1939, Warszawa 2005.
Garlicki A. Piękne lata trzydzieste, Warszawa 2008.
Holzer J., Mozaika polityczna Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 1974.
Korkuć M. i inni, W cieniu czerwonej gwiazdy. Zbrodnie sowieckie na Polakach (1917-1956), Kraków 2008.
Łozińscy M., J., W przedwojennej Polsce. Życie codzienne i niecodzienne, Warszawa 2011.
Okupacja sowiecka na ziemiach polskich 1939-1941, pod red. P. Chmielowca, Warszawa 2005.
Pajewski J., Budowa Drugiej Rzeczypospolitej 1918-1926, Poznań 2007.
Polska Odrodzona 1918-1939. Państwo, społeczeństwo, kultura, pod red. J. Tomickiego, Warszawa 1982.
Tomaszewski J., Landau Z., Polska w Europie i świecie 1918-1939, Warszawa 2005.