Proseminarium z historii powszechnej i Polski XX w. (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu zjawisk społecznych, politycznych i gospodarczych na poziomie licealnym.

Cele

1. Poznanie główny zagadnień z dziejów XX wieku.
2. Poznanie specyfiki badań historycznych nad dziejami XX wieku.
3. Kształtowanie umiejętności pisania prac naukowych.

Treści kształcenia

Studenci zapoznają się z głównymi zjawiskami politycznymi, społecznymi i gospodarczymi XX wieku. Przygotowują pracę proseminaryjną, poświęconą dziejom Polski Ludowej. Jest to okazja do stałej weryfikacji umiejętności myślenia historycznego, kształtowania warsztatu naukowego oraz pisarskiego.

Efekty kształcenia

1. Student rozumie specyfikę dziejów XX wieku; potrafi dokonać analizy zjawisk społecznych, politycznych, kulturowych, gospodarczych.
2. Student zapoznaje się z najważniejszymi procesami historycznymi zmieniającymi społeczność ludzką i środowisko naturalne w XX wieku.
3. Student rozumie złożoność zjawisk zachodzących w XX wieku; potrafi zachować otwartość na poglądy innych i naukowy krytycyzm wobec prezentowanych opinii.

Metody dydaktyczne

1. Opracowanie i przedstawienie publikacji multimedialnej.
2. Opracowanie pracy proseminaryjnej na zadany temat.
3. Dyskusja na temat zjawisk XX wieku.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

1. Obecność na zajęciach.
2. Prezentacja na zajęciach krótkiego wykładu na temat głównych zjawisk społeczno-politycznych w XX wieku.
3. Prezentacja na zajęciach tematu swojej pracy proseminaryjnej.
4. Zaliczenie pracy proseminaryjnej (ocena dotyczy rzetelności naukowej oraz merytorycznej pracy).

Lektury podstawowe

Historia XX wieku, red. R.W.Bulliet, Warszawa 2001.
R.Kaczmarek, Historia Polski 1914-1989, Warszawa 2010.

Lektury uzupełniające

A.Dudek, PRL bez makijażu, Kraków 2008.
P.Wieczorkiewicz, J.Błażejowska, Przez Polskę Ludową na przełaj i na przekór, Poznań 2001.
A.Kemp-Welch, Polska pod rządami komunistów 1944-1989, Kraków brw.
J.Żaryn, Dzieje Kościoła katolickiego w Polsce (1944-1989), Warszawa 2003.