Historia powszechna XX w. (po 1945) (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Historia powszechna XX w. (po 1945)
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Historia powszechna XX w. (po 1945) [na kierunku:] Historia, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, III rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z+e/1ECTS]:ks. prof. dr hab. Jan Szczepaniak
- [prowadzący wykład:30h/z+e/1ECTS]:ks. prof. dr hab. Jan Szczepaniak
- - Historia powszechna XX w. (po 1945) [na kierunku:] Archiwistyka i zarządzanie dokumentacją, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, III rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- - Historia powszechna XX w. (po 1945) [na kierunku:] Turystyka historyczna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, III rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. prof. dr hab. Jan Szczepaniak
Sylabus
Wymagania wstępne
Wiadomości pozyskane w trakcie nauki w szkole średniej oraz w poprzednich latach studiów.
Cele
Podstawowym celem prowadzących jest omówienie węzłowych zagadnień z historii powszechnej od zakończeniu II wojny do rozpadu Związku Sowieckiego, pozwalających zrozumieć procesy jakim w dobie obecnej podlegają: polityka, życie społeczne i kultura.
Treści kształcenia
W trakcie wykładu zostaną zaprezentowane dzieje świata w okresie powojennym i czasie „zimnej wojny”. Ukazane zostaną mechanizmy, które doprowadziły do dwubiegunowego podziału świata oraz pozwoliły na zdobycie i utrzymanie przez komunistów władzy w tzw. „krajach demokracji ludowe”. Zostanie również szeroko omówiona rywalizacja pomiędzy mocarstwami na polu politycznym, gospodarczym i naukowym.
T_1. Spuścizna wojenna: wina i kara.
T_2. Fiasko pokoju: podzielona Europa
T_3. Zmiany rewolucyjne w Azji (chińska wojna domowa, wojna koreańska)
T_4. Dekolonizacja w Azji
T_5. Dekolonizacja w Afryce. Ruch państw Trzeciego Świata
T_6. Nieustający kryzys bliskowschodni
T_7. Podwójny kryzys: powstanie węgierskie i wojna o kanał sueski
T_8. Podbój kosmosu
T_9. Kryzys rakietowy
T_10. Praska wiosna
T_11. Rewolucja obyczajowa i bunt studentów
T_12. Wojna wietnamska
T_13. Polityka odprężenia. Dysydenci
T_14. Globalne przemiany gospodarcze i społeczne
T_15. Ofensywa antykomunistyczna Regana. „Jesień ludów”.
T_1. Spuścizna wojenna: wina i kara.
T_2. Fiasko pokoju: podzielona Europa
T_3. Zmiany rewolucyjne w Azji (chińska wojna domowa, wojna koreańska)
T_4. Dekolonizacja w Azji
T_5. Dekolonizacja w Afryce. Ruch państw Trzeciego Świata
T_6. Nieustający kryzys bliskowschodni
T_7. Podwójny kryzys: powstanie węgierskie i wojna o kanał sueski
T_8. Podbój kosmosu
T_9. Kryzys rakietowy
T_10. Praska wiosna
T_11. Rewolucja obyczajowa i bunt studentów
T_12. Wojna wietnamska
T_13. Polityka odprężenia. Dysydenci
T_14. Globalne przemiany gospodarcze i społeczne
T_15. Ofensywa antykomunistyczna Regana. „Jesień ludów”.
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Ew_1. Zna najważniejszą faktografię historii powszechnej z lat 1945-1991(K_W05).
Ew_2. Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych z tych lat oraz tekstów kultury pochodzących z tej epoki, rozumiejąc mechanizmy polityczne i społeczne związane z podłożem narodowym, religijnym i kulturowym, które doprowadziły do powstania dwubiegunowego świata (zimna wojna) i poddania wielu narodów pod władzę systemy komunistycznego (K_W06).
Ew_3. Posiada wiedzę o możliwościach pogłębionego opisu i analizy omawianych wydarzeń historycznych korzystając z dorobku innych nauk humanistycznych, szczególnie historii sztuki, analizy literackiej i socjologii (K_W07).
UMIEJĘTNOŚCI:
Eu_1. W oparciu o wielość źródeł dokumentujących życie polityczne i społeczne po zakończeniu II wojny światowej potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje tam zawarte (K_U01)
KOMPETENCJE (POSTAWY):
Ek_1. Efektem prowadzonych zajęć ma być również przekonanie o przydatności posiadanej wiedzy o mechanizmach dziejowych oraz umiejętności oceny rzeczywistości i nieschematycznego rozwiązywania problemów. Ma to studenta przygotować do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych (K_K03).
Ek_2. Ma także świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym (K_K05).
Ew_1. Zna najważniejszą faktografię historii powszechnej z lat 1945-1991(K_W05).
Ew_2. Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych z tych lat oraz tekstów kultury pochodzących z tej epoki, rozumiejąc mechanizmy polityczne i społeczne związane z podłożem narodowym, religijnym i kulturowym, które doprowadziły do powstania dwubiegunowego świata (zimna wojna) i poddania wielu narodów pod władzę systemy komunistycznego (K_W06).
Ew_3. Posiada wiedzę o możliwościach pogłębionego opisu i analizy omawianych wydarzeń historycznych korzystając z dorobku innych nauk humanistycznych, szczególnie historii sztuki, analizy literackiej i socjologii (K_W07).
UMIEJĘTNOŚCI:
Eu_1. W oparciu o wielość źródeł dokumentujących życie polityczne i społeczne po zakończeniu II wojny światowej potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje tam zawarte (K_U01)
KOMPETENCJE (POSTAWY):
Ek_1. Efektem prowadzonych zajęć ma być również przekonanie o przydatności posiadanej wiedzy o mechanizmach dziejowych oraz umiejętności oceny rzeczywistości i nieschematycznego rozwiązywania problemów. Ma to studenta przygotować do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych (K_K03).
Ek_2. Ma także świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym (K_K05).
Metody dydaktyczne
Aby osiągnąć zamierzony efekt kształcenia planowane jest użycie następujących metod dydaktycznych:
M_1. podająca (wykład informacyjny, pogadanka);
M_2. problemowa (wykład problemowy);
M_3. aktywizująca (dyskusja dydaktyczna);
M_4. eksponująca (film oraz pokaz fotografii i dokumentów).
M_1. podająca (wykład informacyjny, pogadanka);
M_2. problemowa (wykład problemowy);
M_3. aktywizująca (dyskusja dydaktyczna);
M_4. eksponująca (film oraz pokaz fotografii i dokumentów).
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1. W semestru odbędzie się pisemne kolokwium z geografii historycznej.
Sprawdza ono znajomości pozyskane w trakcie własnych studiów nad atlasem historycznym (literatura podstawowa).
W_2. Student zobowiązany jest do zaznajomienia się z treściami podawanymi na wykładzie i ćwiczeniach oraz znajdującymi się w podręczniku (lektura podstawowa, jeden z dwóch do wyboru). Końcowym sprawdzianem wiedzy będzie pisemny egzamin (test wielokrotnego wyboru).
Sprawdza ono znajomości pozyskane w trakcie własnych studiów nad atlasem historycznym (literatura podstawowa).
W_2. Student zobowiązany jest do zaznajomienia się z treściami podawanymi na wykładzie i ćwiczeniach oraz znajdującymi się w podręczniku (lektura podstawowa, jeden z dwóch do wyboru). Końcowym sprawdzianem wiedzy będzie pisemny egzamin (test wielokrotnego wyboru).
Lektury podstawowe
Roszkowski W., Półwiecze. Historia polityczna świata po 1945 roku, Warszawa 2003.
Tyszkiewicz J., Czapiewski E., Historia powszechna. Wiek XX. Warszawa 2010.
Wielki atlas historyczny, Warszawa 2002.
Tyszkiewicz J., Czapiewski E., Historia powszechna. Wiek XX. Warszawa 2010.
Wielki atlas historyczny, Warszawa 2002.
Lektury uzupełniające
Courtis S. i inni, Czarna księga komunizmu. Zbrodnie, terror, prześladowania, Warszawa 1999.
Gaddis J. L., Zimna wojna. Historia podzielonego świata, Kraków 2009.
Service R., Towarzysze. Komunizm od początku do upadku. Historia zbrodniczej ideologii. Kraków 2008.
Gaddis J. L., Zimna wojna. Historia podzielonego świata, Kraków 2009.
Service R., Towarzysze. Komunizm od początku do upadku. Historia zbrodniczej ideologii. Kraków 2008.