Historia Polski XX w. (po 1945) (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Wiadomości pozyskane w trakcie nauki w szkole średniej oraz w poprzednich latach studiów.

Cele

Podstawowym celem prowadzących jest omówienie węzłowych zagadnień z historii Polski od zakończeniu II wojny do rozpadu Związku Sowieckiego, pozwalających zrozumieć procesy, jakim w dobie obecnej podlegają: polityka, życie społeczne i kultura.

Treści kształcenia

I. Pozory wolności 1945-1947:
1. Kulisy utworzenia Tymczasowego Rządu Jedności Narodowej
2. Partie i stronnictwa oraz nielegalne organizacje referendum i wybory.
II. Sowietyzacja kraju 1948-1956:
3. Powstanie PZPR
4. Sprawy gospodarcze, kultura
5. Pełnia stalinizmu i stosunek do Kościoła
6. Kryzys systemu
III. Era Władysława Gomułki:
7. Październik 1956 i jego następstwa
8. Relacje z Kościołem
9. Napięcia i kryzysy polityczne
10. Grudzień 1970
IV. Rządy Edwarda Gierka:
11. Nowy styl
12. Kryzys czerwcowy 1976 r. i rozwój opozycji politycznej
V. Kryzys i upadek systemu:
13. NSZZ „Solidarność”
14. Stan wojenny
15. Próby odnowy i początek transformacji systemu.

Efekty kształcenia

Zna najważniejszą faktografię historii Polski z lat 1945-1991, ze szczególnym uwzględnieniem roli Polaków w oporze przeciw rządom komunistycznym oraz pozbawieniu ich władzy (K_W05).
Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych z tych lat oraz tekstów kultury pochodzących z tej epoki, rozumiejąc mechanizmy polityczne i społeczne związane z podłożem narodowym, religijnym i kulturowym, które doprowadziły do poddania Polaków pod władzę systemy komunistycznego (K_W06).
Posiada wiedzę o możliwościach pogłębionego opisu i analizy omawianych wydarzeń historycznych korzystając z dorobku innych nauk humanistycznych, szczególnie z socjologii (K_W07).
W oparciu o źródła dokumentujące życie polityczne i społeczne po zakończeniu II wojny światowej potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje tam zawarte (K_U01)
Efektem prowadzonych zajęć ma być również przekonanie o przydatności posiadanej wiedzy o mechanizmach dziejowych oraz umiejętności oceny rzeczywistości i nieschematycznego rozwiązywania problemów. Ma to studenta przygotować do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych (K_K03).
Ma także świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym (K_K05).

Metody dydaktyczne

Wykład informacyjny, pogadanka ilustrowana pokazem fotografii

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Do zaliczenia wykładów wymagana jest obecność studentów na zajęciach (w przypadku trzech nieusprawiedliwionych nieobecności student musi zdać dodatkowe kolokwium z wyznaczonej partii materiału).
Do egzaminu student zobowiązany jest do zaznajomienia się z treściami podawanymi na wykładzie oraz znajdującymi się we wskazanych podręcznikach (lektura podstawowa).
Końcowym sprawdzianem wiedzy będzie egzamin ustny z zakresu materiału poznanego w trakcie wykładów oraz związanej z nimi lektury.

Lektury podstawowe

Roszkowski W., Najnowsza historia Polski, t. 2, 1945-1980, Warszawa 2003.
Kaczmarek R., Historia Polski 1918-1989, Warszawa 2010.
Atlas
Wielki atlas historyczny, Warszawa 2002.

Lektury uzupełniające

Dziurok A., Gałęzowski M., Kamiński Ł., Musiał F., Od niepodległości do niepodległości, Warszawa 2010.
Friszke A., Polska dzieje państwa i narodu 1939-1989, Warszawa 2003.
Kemp-Welch A., Polska pod rządami komunistów 1944-1989, Kraków brw.
A. Paczkowski, Wojna polsko-jaruzelska, Warszawa 2007.
Sowa A. L., Historia polityczna Polski 1944-1991, Kraków 2011.