Metodologia historii i historia historiografii (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Metodologia historii i historia historiografii
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Metodologia historii i historia historiografii [na kierunku:] Historia, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący konwersatorium:30h/zo/2ECTS]: dr hab. Marcin Rzepka
- [prowadzący konwersatorium:30h/zo/2ECTS]: dr hab. Marcin Rzepka
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr hab. Marcin Rzepka
Sylabus
Wymagania wstępne
Znajomość historii Polski oraz powszechnej na poziomie studiów licencjackich.
Cele
Orientacja w podstawowych zagadnieniach metodologii historii oraz historii historiografii.
Treści kształcenia
T.1 Studenci zostaną zapoznani z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami współczesnej metodologii historii.
T.2 Ponadto omówione zostaną wybrane dzieła dotyczące historiografii.
1. Wprowadzenie do zajęć: historia jako nauka.
2. Historyk i jego praca.
3. Historiografia: zmienność rozumienia historii.
4. Pojęcie źródła w historii. Krytyka źródła.
5. Metody stosowane w historii: przegląd.
6. Szkoła Annales
7. Antropologia i historia.
8. Język i historia. Narracja historyczna. Historia a literatura.
9. Historia a pamięć.
10. Historia mówiona.
11. Czas i przestrzeń.
12. „Naoczność” historii.
13. Perspektywa postkolonialna.
14. Historia pisma, historia książki.
T.2 Ponadto omówione zostaną wybrane dzieła dotyczące historiografii.
1. Wprowadzenie do zajęć: historia jako nauka.
2. Historyk i jego praca.
3. Historiografia: zmienność rozumienia historii.
4. Pojęcie źródła w historii. Krytyka źródła.
5. Metody stosowane w historii: przegląd.
6. Szkoła Annales
7. Antropologia i historia.
8. Język i historia. Narracja historyczna. Historia a literatura.
9. Historia a pamięć.
10. Historia mówiona.
11. Czas i przestrzeń.
12. „Naoczność” historii.
13. Perspektywa postkolonialna.
14. Historia pisma, historia książki.
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student posiada wiedzę w zakresie metod badania historii oraz rozwoju historiografii. Rozpoznaje i definiuje rżnice w ujęciu historii w poszczególnych okresach.
H1A_W01; H1A_W07; H1A_W04; H1A_W05;
H1A_W05; H1A_W06; H1A_W07; H1A_W09; H1A_W08
UMIEJĘTNOŚCI:
Analizuje teksty historiograficzne, formułuje własne sądy oraz opinie dotyczące historiografii. Zna i potrafi zastosować podstawowe metody badań historii.
H1A_U01; H1A_U02; H1A_U05; H1A_U03; H1A_U04; H1A_U02;H1A_U06; H1A_U08; H1A_U09
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Student ma świadomość konieczności pogłębiania wiedzy.
H1A_K01; H1A_K02; H1A_K02; H1A_K04; H1A_K05; H1A_K04; H1A_K05
Student posiada wiedzę w zakresie metod badania historii oraz rozwoju historiografii. Rozpoznaje i definiuje rżnice w ujęciu historii w poszczególnych okresach.
H1A_W01; H1A_W07; H1A_W04; H1A_W05;
H1A_W05; H1A_W06; H1A_W07; H1A_W09; H1A_W08
UMIEJĘTNOŚCI:
Analizuje teksty historiograficzne, formułuje własne sądy oraz opinie dotyczące historiografii. Zna i potrafi zastosować podstawowe metody badań historii.
H1A_U01; H1A_U02; H1A_U05; H1A_U03; H1A_U04; H1A_U02;H1A_U06; H1A_U08; H1A_U09
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Student ma świadomość konieczności pogłębiania wiedzy.
H1A_K01; H1A_K02; H1A_K02; H1A_K04; H1A_K05; H1A_K04; H1A_K05
Metody dydaktyczne
Pogadanka, praca pod kierunkiem, dyskusja problemowa.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Bieżąca ocena aktywności na zajęciach. Referat zaliczeniowy na ocenę. 10-15 stron. Min. 5 pozycji w bibliografii. Student może opuścić maksymalnie 3 zajęcia w semestrze bez usprawiedliwienia.
Lektury podstawowe
Jerzy Topolski, Metodologia Historii, Warszawa 1984
Lektury uzupełniające
Krzysztof Zamorski, Dziwna rzeczywistość. Wprowadzenie do ontologii historii, Kraków 2008.
Pozostałe lektury podawane na bieżąco
Pozostałe lektury podawane na bieżąco