Ochrona i konserwacja zabytków archiwalnych (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

– podstawowa wiedza z zakresu archiwistyki
– umiejętność wyszukiwania, analizowania i wykorzystania informacji dotyczących tematyki zajęć w pracach drukowanych oraz w sieci Internet

Cele

– poznanie zasad bezpiecznego obchodzenia się i przechowywania materiałów archiwalnych;
– poznanie zasad postępowania w sytuacjach kryzysowych;
– poznanie podstawowego zakresu prac w ramach konserwacji zabezpieczającej (zachowawczej), konserwacji ratunkowej, konserwacji pełnej (restauracji)
– poznanie obowiązujących norm, wytycznych i zaleceń konserwatorskich

Treści kształcenia

Na zajęciach studenci poznają: zasady właściwego (bezpiecznego) postępowania z materiałami archiwalnymi, zasady ochrony zasobu archiwalnego, katalog zniszczeń materiałów archiwalnych, podstawowy zakres czynności wykonywanych w ramach konserwacji zabezpieczającej, ratunkowej i pełnej - wynikające z obowiązujących norm i wytycznych.

WYKAZ TEMATÓW:
1. Wprowadzenie do problematyki, określenie zakresu zajęć i literatury przedmiotu oraz warunków zaliczenia.
2. Charakterystyka zbiorów archiwalnych.
3. Przechowywanie akt – budynki, magazyny archiwalne.
4. Postępowanie w sytuacjach kryzysowych.
5. Najważniejsze zagrożenia dla zasobu archiwalnego. Jak im zapobiegać.
6. Atlas zniszczeń.
7. Warunki środowiskowe.
8. Metody obchodzenia się z materiałami archiwalnymi.
9. Zasady obowiązujące w czytelniach.
10. Eksponowanie materiałów archiwalnych na wystawach.
11. Kserokopiowanie, mikrofilmowanie, digitalizacja..
12. Profilaktyka konserwatorska.
13. Konserwacja właściwa.
14. Normy i regulacje prawne dotyczące ochrony i zabezpieczenia zasobu archiwalnego.

Efekty kształcenia

WIEDZA:
– student zna podstawową terminologię z zakresu archiwistyki (S_W01)
– student ma podstawową wiedzę z zakresu nauk pomocniczych historii z uwzględnieniem specyfiki przedmiotu (S_W02)
– student ma podstawową wiedzę o z zakresu ochrony zasobu archiwalnego, profilaktyki konserwatorskiej i konserwacji właściwej (S_W01)

UMIEJĘTNOŚCI:
– student potrafi wyszukać, analizować i integrować informacje szczególnie istotne z punktu widzenia tematyki zajęć (S_U01)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
– student jest przygotowany do wykonywania zawodów związanych z przedmiotem specjalności (S_K01)

Metody dydaktyczne

- zajęcia prowadzone przy wykorzystaniu prezentacji multimedialnej;
- praca samodzielna studentów

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

– samodzielne przygotowanie przez studenta prezentacji multimedialnej z zakresu tematyki zajęć

Lektury podstawowe

- Robótka H., Ryszewski B., Tomczak A., Archiwistyka, Warszawa 1989.
- Metodyka pracy archiwalnej, pod red. S. Nawrockiego i S. Sierpowskiego, Poznań 2001.
- Informacja i dokumentacja. Wymagania dotyczące warunków przechowywania materiałów archiwalnych i bibliotecznych (PN-ISO 11799:2006). Tłumaczenie angielskiej wersji Normy Międzynarodowej ISO 11799:2003.
- Zasady postepowania z materiałami archiwalnymi. Ochrona zasobu archiwalnego, wybór i opracowanie M. Borowski, A. Czajka, A. Michaś, Warszawa 2006 z aneksem Przygotowanie na wypadek katastrofy
- Atlas zniszczeń dokumentów archiwalnych, opracowanie B. Kazimierska van Slooten, A. Czajka, H. Machaj, www.20090209.archiwa.gov.pl/repository/clka/Atlas.pdf

Lektury uzupełniające

- Ustawa z dn. 13 lipca 1983 roku o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (tj. Dz. U. z 2011 r. nr 123, poz. 698 z późn. zm.)