Proseminarium specjalnościowe (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Student posiada podstawową wiedzę z zakresu archiwistyki i nauk pomocniczych historii oraz potrafi umiejętnie posługiwać się terminologią stosowaną w archiwistyce.

Cele

Zdobycie umiejętności samodzielnego gromadzenia, analizy i opracowania źródeł historycznych, poszerzenie podstaw związanych z metodyką pracy archiwalnej, poszerzenie wiedzy z zakresu archiwistyki.

Treści kształcenia

Proseminarium składa się z czterech bloków. Pierwszy to zajęcia metodologiczne (omówienie problemów związanych z przygotowaniem pracy; kształcenie warsztatu redakcyjnego oraz ćwiczenie umiejętności posługiwania się metodą syntezy i analizy):
T_1. Etapy formułowania problemu badawczego oraz sprecyzowanie tematu;
T_2. Plan pracy: wstęp, opracowanie i zakończenie
T_3. Przypisy; załączniki, aneksy, spis tabel, materiał ilustracyjny;
T_4. Tworzenie spisu literatury;
T_5. Praca historyka nad źródłami (krytyka źródła);
Drugi blok poświęcony jest poszerzeniu wiedzy archiwalnej na poziomie:
T_1. Opracowywanie zbiorów archiwalnych.
T_2. Tworzenie katalogów i indeksowanie.
T_3. Nauki pomocnicze, z uwzględnieniem badań genealogicznych i specyfiką źródeł archiwalnych.
T_4. Metodyka i metodologia badań archiwalnych.
Trzeci, to prezentowanie przez studentów poszczególnych części pracy proseminaryjnej, które ma na celu udoskonalenie umiejętności dyskusji naukowych prowadzonych w formie ustnej i pisemnej, z umiejętnością przedstawiania wyników.
Czwarta część opiera się na praktycznym zapoznaniu się z różnymi modelami pracy archiwalnej podczas wyjść terenowych do wybranych archiwów na terenie miasta Krakowa.

Efekty kształcenia

E_1 Student identyfikuje podstawową wiedzę o warsztacie naukowym historyka-archiwisty na poziomie operacyjnym oraz zna obowiązujące zasady korzystania z dorobku innych badaczy i ich wykorzystania.
E_2 Opracowuje i przygotowuje typowe prace pisemne w zakresie archiwistyki, a także potrafi wyszukiwać i selekcjonować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł.
E_3 Student ma też świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności i związanej z tym konieczności samokształcenia.
E_4 Student zyskuje podstawy do prawidłowego prowadzenia działań w zakresie opracowania, katalogowania i indeksowania archiwaliów oraz prowadzenia badań historycznych w zespole archiwalnym.

Metody dydaktyczne

M_1. metody problemowe: wykład konwersatoryjny
M_2. metody aktywizujące: metoda seminarium oraz dyskusji problemowej
M_3. metody podające: wykład w oparciu o prezentację
M_4. metody praktyczne: zajęcia pokazowe w wybranych archiwach

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Podstawą uzyskania zaliczenia jest spełnienie poniższych warunków:
- obecność (dopuszczalne maksymalnie 2 nieusprawiedliwione/semestr). W przypadku każdej następnej niezbędne jest merytoryczne przygotowanie i zaliczenie wybranego oraz uzgodnionego z prowadzącym zagadnienia z archiwistyki na konsultacjach
- aktywny udział w zajęciach
- przygotowanie pracy proseminaryjnej na uzgodniony z prowadzącym temat (z uwzględnieniem wymogów dla prac proseminaryjnych, zatwierdzonymi przez Radę instytutu Historii w dniu 25 stycznia 2013 r.).

Lektury podstawowe

- I. Ihnatowicz, Nauki pomocnicze historii XIX i XX wieku, Warszawa 1990.
- A. Świeżawski, Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1999.
- K. Woźniak, O pisaniu pracy magisterskiej na studiach humanistycznych. Przewodnik praktyczny, Łódź 1998.
- H. Robótka, B. Ryszewski, A. Tomczak, Archiwistyka, Toruń 1989.
- H. E. Wyczawski, Przygotowanie do studiów w archiwach kościelnych, red. T. Moskal, A. K. Sitnik, Kraków 2013.