Historia myśli ekonomicznej (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Student powinien posiadać wiedzę, umiejętności i kompetencje z w zakresie objętym programem studiów licencjackich studiów humanistycznych.

Cele

Celem zajęć jest przedstawienie podstawowych kierunków myśli ekonomicznej od nowożytności do drugiej połowy dwudziestego wieku. Zapoznanie studenta ze specyfiką myśli ekonomicznej i ukazanie związków z innymi obszarami refleksji (z myślą polityczna, ustrojową etc.)

Treści kształcenia

Konwersatorium obejmuje pracę nad podstawowymi tekstami źródłowymi z zakresu myśli ekonomicznej poczynając od merkantylizmu, poprzez fizjokratyzm, liberalizm, marksizm, spoczną naukę kościoła, po monetaryzm i ideologię tzw. „trzeciej drogi”. W trakcie zajęć uwzględniony zostanie proces ewolucji i przenikania się poszczególnych szkół na przestrzeni omawianego okresu. Całość materiału zostanie opracowana w odniesieniu do określonych systemów ekonomicznych związanych z poszczególnymi myślicielami. 1) Merkantylizm: T. Mun, B. Davanzatti
2) Fizjokratyzm: A. R.. Turgot
3) Zapowiedz szkoły klasycznej: B. Mandeville
4) Doktryna klasyczna: A. Smith
5) Maltuzjanizm
6) Socjalizm utopijny: K. Fourier, R. Owen
7) Marksizm: K. Marks
8) Anarchizm: P. J. Proudhon, P. Kropotkin
9) Wielki Kryzys: J. M. Keynes
10) Marksizm w ZSRR: Leninizm
11) Monetaryzm: F. Hayek
12) Monetaryzm: M. Friedman
13) Katolicki korporacjonizm: od Rerum Novarum do Quadagessima Anno
14) Katolicka Nauka Społeczna Centesimus Annus
15) Trzecia droga – A. Giddens 1) Merkantylizm: T. Mun, B. Davanzatti
2) Fizjokratyzm: A. R.. Turgot
3) Zapowiedz szkoły klasycznej: B. Mandeville
4) Doktryna klasyczna: A. Smith
5) Maltuzjanizm
6) Socjalizm utopijny: K. Fourier, R. Owen
7) Marksizm: K. Marks
8) Anarchizm: P. J. Proudhon, P. Kropotkin
9) Wielki Kryzys: J. M. Keynes
10) Marksizm w ZSRR: Leninizm
11) Monetaryzm: F. Hayek
12) Monetaryzm: M. Friedman
13) Katolicki korporacjonizm: od Rerum Novarum do Quadagessima Anno
14) Katolicka Nauka Społeczna Centesimus Annus
15) Trzecia droga – A. Giddens

Efekty kształcenia

Wiedza:
• zna na poziomie rozszerzonym terminologię historii myśli ekonomicznej omawianego okresu (S_W01)
• ma szczegółową wiedzę z zakresu z historii myśli ekonomicznej omawianego okresu (S_W03)
• zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji tekstów ekonomicznych z zakresu myśli ekonomicznej omawianego okresu (S_WO5)

Umiejętności:
• potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje specyficzne i szczególne z zakresu myśli ekonomicznej (S_U01)
Posiada pogłębione umiejętności badawcze obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruktywnych narzędzi badawczych w zakresie historii myśli ekonomicznej (S_U02)
• posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin istotnych z punktu widzenia historii doktryn politycznych i prawnych i myśli (S_U03)
Kompetencje społeczne:
• jest przygotowany do wykorzystania wiedzy i umiejętności z zakresu myśli ekonomicznej w pracy historyka, nauczyciela i innych z obszaru nauk humanistycznych i społecznych(S_K01)

Metody dydaktyczne

• praca nad tekstem źródłowym
• przygotowanie samodzielnych dłuższych wypowiedzi pisemnych z zakresu przedmiotu
• przygotowanie referatów wprowadzających w tematykę poszczególnych zajęć.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

• praca semestralna lub referat na zajęciach
• aktywności na zajęciach i udział w prowadzonych dyskusjach
• obecność

Lektury podstawowe

Merkantylizm i początki szkoły klasycznej, J. Górski, E. Lipiński, PWN, Warszawa 1968 (fragmenty); A. R. Turgot, O tworzeniu i podziale bogactw, Gebethner i Wolf, Warsawa 1927 (fragmenty); B. Mandeville, Bajka o pszczołach, PWN, Warszawa 1957 (fragmenty); A. Smith, Badania nad naturą i przyczyną bogactwa narodów, PWN, Warszawa 2012 (fragmenty); T. Malthus, Prawo ludności, Warszawa 1925; A. Sikora, Fourier, Wiedza Powszechna, Warszawa 1989 (fragmenty); R. Owen, Wybór pism, PWN, Warszawa 1959 (fragmenty); K. Marks, F. Engels, Dzieła wybrane, t. 1, Ksiązka i Wiedza, Warszawa 1949 (fragmenty); J. K. Galbriht, Ekonomia w perspektywie, PWE, Warszawa 1991 (fragmenty); M. Friedman, Wolny wybór, Aspekt, Warszawa 2006 (fragmenty); F. Hayek, Indywidualizm i porządek ekonomiczny, Znak, Kraków 1998 (fragmenty); Społeczna Nauka Kościoła, „Znak” Lipiec – wrzesień 1982 (fragmenty); A. Giddens, Trzecia droga. Odnowa socjaldemokracji, Książka i Wiedza, Warszawa 1998 (fragmenty)

Lektury uzupełniające

W . Stankiewicz, Historia myśli ekonomicznej, PWE, Warszawa 2007.