Historia świata po 1989 r. - pozaeuropejskie potęgi na arenie międzynarodowej (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Podstawowe wiadomości z historii najnowszej świata.

Cele

Zapoznanie studentów z przemianami historyczno-społeczno-politycznymi w świecie pozimnowojennym oraz rolą potęg pozaeuropejskich w kształtowaniu nowego układu światowego.

Treści kształcenia

Wykład konwersatoryjny poświęcony historii świata po 1989 (pierwsza część dwusemestralnego bloku), kształtowaniu się nowego porządku światowego po rozpadzie układu bipolarnego, formowaniu się nowych potęg – globalnych, regionalnych.


1. Świat z perspektywy roku 1989: historia i polityka.
2. Mocarstwo, mocarstwowość. Potęgi regionalne i globalne po 1989 roku.
3. Demografia i zmiany ludnościowe po 1989 roku.
4. Gospodarka światowa – rywalizacja i współpraca.
5. Internet i globalne media. Retoryka potęgi.
6. Konflikty lokalne o globalnym znaczeniu po 1989 roku: zaangażowanie mocarstw.
7. Globalny terroryzm, Al-Kaida i 11 września 2001.
8. Współpraca międzynarodowa. Niepaństwowe podmioty na arenie międzynarodowej.
9. Regiony „do zagospodarowania” – republiki poradzieckie.
10. Region Azji Środkowej jako przestrzeń konfrontacji.
11. Surowce energetyczne w polityce państw pozaeuropejskich.
12. Amerykańskie interwencje na Bliskim Wschodzie (1991-2003).
13. Sojusznicy i wrogowie w regionie Zatoki Perskiej (Chiny – USA).
14. Konflikt izraelsko-palestyński.
15. Konflikt izraelsko-palestyński.

Efekty kształcenia

Wiedza: student: zna podstawową terminologię nauk humanistycznych, z którymi powiązana jest historia najnowsza świata. S_W01, K_W02; zna najważniejszą faktografię historyczną XX wieku w kontekście potęg światowych po 1989 roku. S_W03, KW_05;

Umiejętności: student: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i uogólniać informacje specyficzne i szczególnie istotne dla historii XX wieku S_U01, K_U01; potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla świata po 1989 roku. S_U03, K_U04;
Kompetencje społeczne: student jest przygotowany do pełnienia ról społecznych i wykonywania zawodów związanych z wykorzystaniem wiedzy dotyczącej świata po 1989 roku. S_K01, K_K03;

Metody dydaktyczne

Wykład konwersatoryjny.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uczęszczanie na wykłady (możliwe 2 nieobecności na zajęciach – bez względu na podany powód nieobecności). Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie prezentacji na wybrany przez studenta temat dotyczący tematyki zajęć, jej przedstawienie i obrona zawartych w niej tez.

Lektury podstawowe

A. Chwalba, Historia powszechna 1989-2011, Warszawa 2011.
J. Kiwerska, Świat w latach 1989-2009. Wydarzenia-konflikty-procesy, Poznań 2009.
M. Sageman, Sieci terroru, Kraków 2008.